A kereszt nemcsak egy kivégzőeszköz, hanem lelki fegyver – Lelkigyakorlat Debrecenben

Hazai – 2018. március 28., szerda | 10:48

Szabó József, az egri Érseki Papnevelő Intézet spirituálisa tartott lelkigyakorlatot a debreceni Szent Anna-székesegyházban március 25–27-ig.


Három lelkigyakorlatos beszédében Szabó József a szellemi-lelki harcról beszélt, megvilágítva a kereszt misztériumát és motivációját, amely nem más, mint a szeretet. „Senki sem szeret jobban, mint az, aki életét adja barátaiért” – Jézus ezt nemcsak elmondta, hanem tanúságot is tett róla, amikor az Atya és az emberek iránti szeretetből vállalta a kereszthalált.

Szabó József hangsúlyozta, a kereszt nemcsak egy kivégzőeszköz, hanem lelki fegyver is, amiről még a gonosz sem tudott. Jézus a kereszttel győzedelmeskedett, hiszen szenvedése a szeretetből fakadt, gyümölcse pedig a győzelem lett a halál, a gonoszság hatalma fölött, megnyitva számunkra a mennyországot. Amely harc motivációja tehát a szeretet, ott egyértelmű a győzelem.

Az egri spirituális azt is elmondta, sokan úgy tekintenek a szenvedésre mint Isten büntetésére, és kérdőre vonják az Urat, miért nem szabadít meg a szenvedéstől. A kereszthordozás igazi célja a szabadság útja, amely elvezet bennünket egy sokkal nagyobb, az Istenben való örömre, ami még a szenvedésekben is jelen van. Jézus azt mondja: „Békességet hagyok rátok. Az én békémet adom nektek. Nem úgy adom nektek, ahogy a világ adja”, hogy „teljes legyen az örömötök”. Jézus Krisztustól tanulhatjuk meg, hogyan tudjuk jól hordozni a keresztet, hogyan kell a lelki fegyverekkel harcolni.


Szabó József arra is felhívta a figyelmet, hogy a lelki harcokban az első és legfontosabb eszköz a megkülönböztetés. Nézzük meg Isten és a gonosz fegyvertárát, és vegyük tudomásul a különbséget. Jézus a kereszttel győzött, a gonosz egyik legnagyobb fegyvere pedig a meg nem bocsátás. Ezzel szemben a megbocsátás lelki-szellemi fegyver. Ha nem bocsátok meg, a gonosz fegyverével élek. Jézus szeretetből vállalt kereszttel győzött. Amikor Jézus meghal a kereszten, a gonosz akkor döbben rá, hogy nem Jézus, hanem ő pusztult el. Nem ismerte fel a szeretet fegyverét, a keresztet, és gyakorlatilag legyőzött lett.

Záró gondolataiban Szabó József Szent Pál hét lelki fegyverét sorolta fel. A harcok szellemi síkon, Isten világában történnek, ahol egyértelműen az imával győzhetünk. Jézus tehát szellemi harcra hív bennünket, arra, hogy az Isten kegyelmével küzdjünk, mert Ő az, akit segítségül hívunk, aki harcol a gonosz minden ármánykodása ellen.

Forrás és fotó: Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria