A hálát tanulják a gyerekek a szekszárdi „boldog iskolában”

Hazai – 2017. október 9., hétfő | 19:40

A szekszárdi Szent József Katolikus Általános Iskolaközpont sikeres pályázatot nyújtott be a Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet felhívására, így az intézmény az idei tanévtől jogosult a „Boldog Iskola” cím viselésére.

Az Alapítvány egyik kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az általános és középiskolás korosztály számára kidolgozott „Boldogságóra” programmal.

Szent József Katolikus Általános Iskolaközpont pedagógusai a Katolikus Pedagógiai Intézetben hallottak először a kezdeményezésről, majd elhatározták, hogy csatlakoznak hozzá. A módszer tíz hónapon keresztül más-más boldogságfokozó technikát helyez fókuszba, megtanítja a gyermekeket arra, hogy hálát érezzenek, meglássák az élet örömeit. Felkelti az igényt a testmozgás iránt, megküzdési módszerekkel erősíti a gyerekek problémamegoldó képességét. A tanulók rájöhetnek arra, hogy a nehézségek éppúgy az élet részei, mint a sikerek, s nem kudarcként, hanem fejlődési lehetőségként értékelik ezeket a helyzeteket. Megtapasztalják a jó cselekedetek örömét, és azt, hogy hogyan kell elköteleződni egy-egy cél mellett. A boldogságórákon végzett gyakorlatok Oláh Attila pszichológus, egyetemi tanár kutatásai szerint fokozzák a koncentrációt, a kitartást, a kreativitást, emellett feszültségoldó hatásúak. A részt vevő gyerekek optimistábbak, magabiztosabbak és kitartóbbak, mint korosztálybeli társaik.

Azokban az osztályokban, melyekben boldogságórákat tartanak, a gyerekek az ELTE kutatásai szerint minden területen sokat fejlődtek egy év alatt (tanulmányilag és érzelmi intelligenciájuk területén is), de leginkább megküzdési kapacitásuk és boldogságteremtési képességük nőtt. Azaz bátrabban szembenéztek a nehézségekkel, és sokkal boldogabbnak érezték magukat, mint a kontrollcsoportok.

Katolikus iskolaként a Szent József Iskolaközpontban fontosnak tartják a személyiség komplex formálását: a tudás átadása mellett a lélek csiszolását, az érzelmi intelligencia fejlesztését. A Szent József Iskolaközpont pedagógiai eszköztárába ezért is illeszkedik olyan kiválóan a „Boldogságóra” program.

A szekszárdi iskolában a második osztályban hittanóra keretében Nyisztorné Mihola Zsuzsanna, az ötödik osztályban osztályfőnöki órán Bertáné Hargitai Margaréta, a hatodik osztályban szintén osztályfőnöki órán Riznerné Osztafin Klaudia vezetésével tartott boldogságórák nemcsak a gyerekek, a szülők körében is népszerűek. Két osztályban is akkora érdeklődés kíséri a boldogság tanulásának folyamatát, hogy a szülők kérésére a pedagógusok hamarosan számukra is lehetővé teszik a program kipróbálását.

A szeptember a hála hónapja volt. Második osztályban a gyerekek „hálavirágokat”, s ebből egy egész kertet készítettek, amelyben azt mutatták meg, hogy milyen sokféleképpen lehet kifejezni a hálát a környezetünkben élőknek. Az ötödikesek kisfilmjükben az egyik tanuló egy napját kísérték végig, s dokumentálták azokat a helyzeteket, amelyekben nehézségek, rossz élmények érték a főszereplőt, de a hála – mint a valóságban is – minden negatív érzést pozitívvá változtatott. A feladat végrehajtása nemcsak a hálára irányította a figyelmüket, hanem a csapatmunkában is új tapasztalatokkal gazdagodtak.

A Pécsi Egyházmegye iskolái közül a Szent József Katolikus Általános Iskolaközpont mellett a pécsi Néri Szent Fülöp Katolikus Általános Iskola is csatlakozott a „Boldog Iskola” programhoz.

Forrás és fotó: Pécsi Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria