Erdő Péter: A katolikus oktatás küldetése a közösség iránt felelős ember nevelése

Hazai – 2017. február 10., péntek | 10:02

A katolikus oktatás küldetése az ismeretek átadásán túl az önzetlen társadalmi felelősségvállalásra való nevelés – mondta Erdő Péter bíboros, prímás, aki a Katolikus Nevelés Kongregációja vatikáni plenáris ülése alkalmából nyilatkozott az MTI-nek február 10-én, pénteken.

Erdő Péter a kongregáció tagjaként vett részt a többnapos vatikáni találkozón, amelyen a katolikus oktatási intézmények utóbbi három évének tevékenységéről volt szó az elemi iskoláktól az egyetemekig. A bíboros-prímás szerint a katolikus oktatás helyzete a világban „rendkívül bátorító” összképet mutat. „A cél a társadalomban élő, a társadalomért felelősséget vállaló iskola és olyan nevelés és oktatás, amely nem csupán ismeretek átadását, még csak nem is csupán a személy nevelését célozza, hanem azt is, hogy a közösség számára hasznos életre készítse fel az embereket” – jelentette ki Erdő Péter.

Hangsúlyozta, tavaly történt meg először, hogy a katolikus iskolák tanulóinak a száma világméretben meghaladta a 60 milliót. Európában a katolikus oktatási intézmények száma több mint száztízzel csökkent, a diákok száma viszont az utóbbi három évben stagnál, Magyarországon pedig emelkedett. Az észak-amerikai térségben visszaesett a számuk, Afrikában viszont egymás után nyitják a katolikus iskolákat és egyetemeket.

A bíboros aktuális nevelési kérdésnek nevezte a katolikus oktatásban is az azonosság, identitás, szellemiség értékeit, amelyeket nemcsak megőrizni kell, „hanem úgy is kifejezni, hogy az a mai világban vonzó legyen, és valóban cselekvésre és társadalmi jelenlétre ösztönözzön”.

Hozzátette, a katolikus oktatás nem feltétlenül jobb, mint a világi, mivel nem „versenyistállóként” működik. A különbség a küldetésben rejlik: a katolikus oktatás a konkrét szakmai ismeretek mellett a személy további fejlődéséhez szükséges alapokat és értékeket kívánja átadni. Szerves összképet adva a világról segít elhelyezni magunkat benne, hogy érezzük életünknek és a közösségnek az értelmét és a célját, vagyis az önzetlen társadalmi felelősségvállalásnak is a forrása – mondta Erdő Péter.

Megjegyezte, nagyon fontos, hogy ne csupán információk áradatát zúdítsuk a fiatalokra, hiszen a mai világ információval bőven ellát mindenkit, ámde szükségünk van a gondolkodás képességére és kritikai érzékre, hogy meg tudjuk különböztetni az igazat és a tévest, a biztost és a bizonytalant, a lényegest és a lényegtelent.

A Vatikánban 2018-ban rendezendő püspöki szinódus – a családnak szentelt korábbi találkozó után, amelynek témáit és záródokumentumát Erdő Péter főrelátori részvételével dolgozták ki – A fiatalok, a hit és a hivatástisztázás címet kapta. A következő szinódus tisztségviselőit még nem jelölték ki, de a főrelátor kinevezése mindig csak egy-egy szinódusi ülésszakra szól.

A szinódus előkészítésére a püspökök minden országban megkapják a találkozó témáit érintő kérdéseket, amelyek megválaszolásához „illő lesz és bölcs lesz bevonni a fiatalok szélesebb köreit, hogy az ő életérzésük, tapasztalatviláguk és problémáik alapján lehessen tovább gondolkodni” – mondta Erdő Péter.

Ferenc pápa február 9-én fogadta Giuseppe Versaldi bíboros, a dikasztérium prefektusa vezetésével a Katolikus Nevelés Kongregációja plenáris ülésének tagjait. A szentatya a találkozón hangsúlyozta, hogy segítsenek elhinteni a remény magvait az iskolákban, az egyetemeken. Az ember ugyanis nem élhet remény nélkül. Keressék a szépet, a jót, az igazat és a másokkal való szeretetközösséget, hogy együtt növekedhessünk. A fiataloknak ma erre a reményre van a legnagyobb szükségük – tette hozzá. A következő püspöki szinódus is a fiatalok felé fordul, meghallgatja őket. A remény – mondta végül a pápa – nem felületes optimizmus, hanem helyes kockázatvállalás, mint ahogy maga a nevelés is – tájékoztatott a Vatikáni Rádió.

Forrás: MTI, Vatikáni Rádió

Fotó: Esztergom-Budapesti Főegyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria