Hitoktatók továbbképzését tartották Székesfehérváron

Hazai – 2017. november 22., szerda | 9:01

A digitális kor gyermekeinek megismerése volt a témája a Székesfehérvári Egyházmegye hitoktatói továbbképzésének október 18-án.

A konferenciát Spányi Antal székesfehérvári megyéspüspök nyitotta meg. Az előadások során összegezték a hitoktatói szakmai felügyelet óralátogatásainak eredményeit és a Bellarmin Hitoktatási Nyilvántartó Rendszer működésének eddigi tapasztalatait. A hatékony hitoktatásról Csáky-Pallavicini Zsófia klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus tartott előadást a digitális kor gyermekeinek generációs jellemzőit vizsgálva.

Spányi Antal bevezetőjében a felkészült tanárról beszélt, akinek hitelességét, nemcsak szakmai felkészültsége mutatja, hanem a tanított ismeretekkel összefüggő élete is. „Fontos, ha hittant tanítunk, ismerjék fel a gyerekek, hogy a hit egy olyan kincsünk, amely az életünkbe beépül, annak tartalma és értéke megmutatkozik rajtunk. Tanúságunkkal így sok gyermeket mentünk meg a hitetlenségtől” – biztatott a megyéspüspök.

A konferencián Szalma István, a Hitoktatási Felügyelőség elnöke szakmailag értékelte a 2016/17-os tanév óralátogatásait, részletes tájékoztatást adott az országosan és a Székesfehérvári Egyházmegyében folyó hitoktatás helyzetéről. Szó esett a gyermek- és ifjúságvédelemről, a függőségek megelőzésére irányuló preventív programokról, az egyházmegyei hittanversenyről. Az elnök pozitívan nyilatkozott az új tanmenetekről, és elmondta, hogy az egyházmegyében összeségében, igényes szakmai munka folyik a hitoktatás terén. Visiné Farkas Katalin oktatásügyi referens a központosított adatszolgáltatás, a Bellarmin Hitoktatás Nyilvántartó Rendszer működtetésének eddigi tapasztalatait összegezte.

A szakmai nap Csáky-Pallavicini Zsófia klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus előadásával folytatódott. A pszichológus arra biztatta a hitoktatókat, ismerjék meg mélyebben a digitális kor gyermekeit és bátran építsék be a gyermekek tapasztalatait – érzelmi világukat is megérintve – a mindennapi hitoktatásba.

A hitátadás olyan dolog, amely a kapcsolataink nélkül nem működik, azokban kell jelen lennünk. Hittanárként az a feladat, hogy a gyerekekkel kapcsolatba kerülve az ő kapcsolati rendszerüket megmozgassuk, úgyhogy abba illeszkedjék az a tudás, amit át akarunk adni. Amikor hittant tanítunk, először meg kell ismernünk a gyereket, az ő nehézségeit és az erősségeit. A pedagógiai programot ahhoz kell illeszteni, amilyen ő és ahol éppen tart. Meg kell mutatnunk valamit saját magunkból, ez mindig egy énközlés, ami hatással van másokra, de tudnunk kell, hogy ez lehet nehéz és kockázatos, mert a kapcsolatokban sérülhetünk is – mondta Csáky-Pallavicini Zsófia.

Majd hozzátette, nagyon fontos, hogy kapcsolatba hozzuk őket egymással. Ez egy új pedagógia kihívás, a korábbi iskolai módszereink nem ezen alapultak, de a mai digitális korban nevelődött gyerekeknek, nagyon fontos eszköze és új kompetenciája, a több csatornán egyszerre való integratív működés. Ők ráadásul egymástól tanulnak, egymással kapcsolatba kerülnek, akár a tanórán is, és ezt valahogy tudnunk kell csatornázni, kezelni.

Ugrits Tamás püspöki irodaigazgató, az egyházmegye hitoktatási felügyelője zárszavában megköszönte mindazok munkáját, akik bármit is tesznek a hitoktatás érdekében, akik Krisztus iránti szeretetben végzik szolgálatukat. Elmondta, hogy a hitoktatók szakmai napjain továbbra is lehetőséget akarnak biztosítani arra, hogy a szakmai előadások által segítsék a katekétákat pedagógusi munkájuk során.

Forrás: Székesfehérvári Egyházmegye

Fotó: Somogyi Tamás

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria