Játékos feladatlap segítségével ismerhetik meg az egyházi műemlékeket a látogatók Pécsen

Hazai – 2017. július 19., szerda | 17:36

A pécsi püspökség a múzeumpedagógia módszereivel igyekszik élményszerűbbé tenni az érdeklődők számára a turisztikai helyszíneken eltöltött időt. Ezt a célt szolgálják a sétálólapok is, amelyek játékos felfedezőútra hívják a látogatókat.

A különböző turisztikai helyszínek ismertetésének megszervezésekor az a gondolat vezérelte a pécsi püspökség munkatársait, hogy a látnivalók befogadását nagymértékben befolyásolja a mód, ahogyan bemutatják őket. Legfőbb célkitűzésük az volt, hogy a vendégek a felfedezés élményén keresztül ismerhessék meg a püspökség értékeit, hiszen az így megszerzett tapasztalat maradandóbb tudást eredményez.

Különösen fontos szempont ez a gyermekek esetében, ezért elsősorban az ő számukra készítettek „sétálólapokat”, amelyek a játék és a felfedezés élményén keresztül mutatják be a székesegyházat, a dzsámit, a KincsTár vagy a püspöki palota tárlatait.

A sétálólap olyan feladatlap, amely a gyermek (vagy fiatal) önálló kiállításfeldolgozását segíti, figyelembe véve életkori sajátosságait. Vezeti és irányítja (térben és tartalmilag is) a látogatót, segít a lényegre koncentrálni. Azáltal, hogy kiemeli a tárlat vagy a helyszín néhány elemét, arra ösztönöz, hogy a gyermek tudatosabban és figyelmesebben vegyen részt a látogatáson, keresse az összefüggéseket, rendszerezze a látottakat.

A keresés és felfedezés élményét erősítik azok az eszközök is, amelyeket a feladatlapok megoldásához kell igénybe venni: a zseblámpa, a távcső, a nagyító használata segít a figyelem összpontosításában.

A pécsi püspökségen két-két feladatlap elérhető a 6–10 éves, illetve a 10–14 éves gyermekek számára a székesegyház és a dzsámi megismeréséhez. Ezeket a sétálólapokat úgy állították össze, hogy csoportmunkára ösztönözzék a gyerekeket. A látogatás során ez több előnnyel is jár: azon a gyakorlati szemponton túl, hogy a kisebb létszámú csoportok tagjai könnyebben hozzáférnek a kiállítási tárgyakhoz, egy közösen megélt élmény részeseivé válnak, amely a későbbiekben is felidézhető, így maradandóbb. A sétálólapok használatával megszervezett látogatás jó alkalom lehet az iskolában elsajátított tudás kiegészítésére.

A feladatok a hittani ismereteken kívül számos más területhez is kapcsolódnak: a számolásos feladatok, a sírfeliratok értelmezése vagy éppen az iránytű használata mind-mind különböző készségeket fejleszt. A pécsi püspökség weboldalán elérhető tanári segédlet pedig annak a lehetőségét teremti meg, hogy a gyermekek saját tanítójuk, szaktanáruk vezetésével, de az iskola falain kívül vegyenek részt az élményszerű tanulásban.

A sétálólapok létrehozásakor nem csak az általános iskolai csoportokra gondoltak a püspökség munkatársai. A családi sétálólap és a középiskolásoknak, fiataloknak szóló feladatsor négy helyszínhez kapcsolódik: végigvezeti a látogatót a székesegyházban, a dzsámiban, a püspöki palotában és a KincsTárban.

Forrás és fotó: Pécsi Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria