Palánki Ferenc Furtán: Ha helyesen ünneplünk, kilépünk önzésünkből

Hazai – 2017. október 17., kedd | 17:00

Palánki Ferenc debrecen-nyíregyházi megyéspüspök a jubileumi Szent László-évben meglátogatja az egyházmegye Szent László titulusú templomait, ahol szentmisét mutat be és találkozik az egyházközség híveivel. Október 15-én a Hajdú-Bihar megyei Furtára, Berettyóújfalu filiájára érkezett.


KÉPGALÉRIA – klikk a képre!

A szentmise után az óvodások adtak műsort, majd a hagyományőrző csoport fellépése következett: a népviseletbe öltözött énekesek vallási motívumokban gazdag népdalokkal és citerazenével emelték a hangulatot. A kék alapon fehér, szegfűmintás furtai hímzés egyedülálló népi motívum, amire büszkék is a faluban. Rákóczi Jenő jelenlegi plébános kezdeményezésére sokan aktívan bekapcsolódnak értékeik megőrzésébe, a közösségi munkákba. Idén alakult meg az 1200 lelkes település első karitászcsoportja.

Palánki Ferenc püspök a szentmise homíliájában arról szólt, hogy az ember ünnepre van teremtve, és benne van a vágy, hogy jól érezze magát, megünnepelje a létezését. A bűn következményeként viszont már nem tudunk úgy örülni, ahogyan az Isten akarja, pedig a vágyakozás továbbra is bennünk él. Ezért rászorulunk Isten irgalmára, szeretetére, a megváltás kegyelmére. A megyéspüspök arra is rávilágított, hogyha az ünnepben nincs szeretet, akkor az csak karikatúrája önmagának.

A püspök szerint az ünnep értelmét, ahogy egész létezésünk értelmét Isten adja meg. Isten nagy lakomát rendez, de sokan visszautasítják a meghívását. Pedig az Ő meghívását elfogadni az igazán emberhez méltó cselekedet. A létezés értelme az, hogy bennünket Isten teremtett, meghívott az örömre, a vele való szeretetkapcsolatra, a lakomára. Csak akkor tudjuk egymást is jól szeretni, ha jól szeretjük Istent, ha élő szeretetkapcsolatban vagyunk vele.

A helyes ünneplés másik lényeges eleme az extázis, ezt a szót hétköznapi értelemben akkor alkalmazzák, ha valaki egyéb pótlékok használata miatt tudaton kívüli állapotba kerül. A főpásztor hangsúlyozta, az extázis szó szerinti értelmezése azt jelenti, hogy az ember kilép önmagából. Ez Jézus Krisztus extázisához hasonlatos, aki kiüresítette önmagát, emberré lett, hogy magához emeljen bennünket. Az igaz ünnep tehát, amikor kilépek az önzésemből, és elindulok a másik ember felé, így ünneplem meg a szeretetteljes létezést. Ezt a kiüresedést jelenti az is, amikor észrevesszük a szükséget szenvedő embert, feladjuk a kényelmünket, kilépünk önmagunkból, és elindulunk a másik ember szolgálatába, nem azért, mert megérdemli, hanem mert abban is Istent ünnepeljük.

Palánki Ferenc kiemelte, hogy a világ, ahogyan az Isten teremtette, szent volt, de a bűn megszentségtelenítette. Jézus Krisztus azért jött, hogy azt újra felszentelje, arra hívta meg tanítványait, minden embert, hogy a világ megszentelésében legyenek a munkatársai. Ehelyett mit látunk? Az emberek megszentségtelenítik az Istenhez tartozót, a szent dolgokat, gúnyolódnak a templomba járó embereken, és sokszor a megkereszteltek a saját testük templomát is megszentségtelenítik a bűneik által. A konszekráció, a megszentelés – amely minden szentmisében megjelenik – a mi életünkben, a világban is létrejöhet, visszaadva azt az Istennek.

Akkor éljük igazán az emberi életünket, ha ezáltal a hétköznapokat is ünneppé tudjuk változtatni – fogalmazott Palánki Ferenc megyéspüspök.

Furta Berettyóújfalutól 15 kilométerre délnyugatra – a Sárrét határában – fekvő település. Római katolikus templomát és a plébániát Fáy Ferenc és Kende László kisprépostok építtették, 1782 és 1786 között. A templomot Szent László király tiszteletére szentelték fel 1791-ben.

A templom kora építészetének egyik remeke. Egyhajós, nyugati főhomlokzati középtornyos. Gazdagon tagolt provinciális barokk stílusban épült, de kialakításában és formaképzésében copf stíluselemeket is tartalmaz. Formájában eltér az akkoriban épült hagyományos vidéki templomoktól. A sík mennyezettel készült templomhajóhoz dúsan tagozott íves falkiképzéssel csatlakozik a jellegzetes barokk hagymasisakkal fedett toronytest. A félkör lezárású szentélyrész visszaugró alaprajzzal készült, két oldalon toldalékszerűen csatlakozó alacsonyabb sekrestyével. Főbejáratát a hajó elé állított torony alsó részében helyezték el, így ezt az oldalt, mint főhomlokzatot, hangsúlyosan alakították ki.

Forrás és fotó: Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria