Különleges látvány fogadja ezekben a napokban a látogatót a szamaritánus közösség tagjainak nappali szobáiban: frissen szedett gyümölcsökből készített tetőt helyeztek el lakásaik mennyezetén. A mindössze 785 tagot számláló vallási-etnikai csoport így ünnepli a sátoros ünnepeket.
Főpapjuk, a 82 éves Kohen Hagadol, arab nevén Abdallah Vajszeb, héber nevén Abed-El ben Aszer ben Makliah elmondta a házában összegyűlt újságíróknak, hogy régen sátrakat emeltek a szabadban az egyiptomi kivonulásra emlékezve, de lerombolták ezeket, és ezért emberemlékezet óta csak otthonaik nyugalmában építik fel szimbolikus gyümölcssátraikat.
Kohen Hagadol „sátra” bemutatása után bejelentette, hogy közösségük nevében óhéberül imádkozik a békéért az egész világ számára, különösen a palesztinok és Izrael között, „mert akkor a világ más pontjaira is megérkezhet a béke”.
A szamaritánusokat mindössze négy nagy család alkotja. 1917-re csak 146-an maradtak, miután évszázadokig csakis egymás között házasodtak, és a gyakori unokatestvér-házasságok miatt genetikai betegségek jelentek meg köreikben. Amikor vészesen kevesen lettek, a főpap megengedte, hogy a férfiak kívülről – főleg zsidó nők közül – hozzanak maguknak olyan menyasszonyt, aki vállalja vallási szabályaikat.
Izrael népeként határozzák meg magukat, de nem tekintik magukat zsidónak, mert az a Júdea szóból származó kifejezés, ők pedig a Salamon királysága után, a 3000 évvel ezelőtt kettévált ország másik, északi részéből származnak.
Hitük szerint felmenőiket nem hurcolták el a babiloni fogságba, ezért az ottani vallási reform előtti rítusokat gyakorolják: csakis Mózes öt könyvét tisztelik, és apai ágon tekintik a zsidóságot. Számukra nem Jeruzsálem, hanem a Gezirim-hegy a legszentebb hely, mert Ábrahám ott áldozta fel majdnem Izsákot, ezért ott pészahkor máig állatáldozatot mutatnak be.
Olyankor a Gezirim-hegyre sereglik a két helyen élő közösség: 385-en Ciszjordániában, a Gezirim-hegyen, a Luza nevű faluban, négyszázan Izraelben, Tel-Avivtól délre, Holonban élnek. A palesztin területen élők anyanyelve arab, az izraelieké héber, de mindannyian beszélnek arabul is és héberül is, a máshol élő rokonok kiválóan megértik egymást.
Luza falu földjét a jordániai király vásárolta meg számukra, és csak az első intifáda idején, a nyolcvanas évek második felétől költöztek fel a Gerizim-hegyre Náblusz völgyéből, ahol már csak üres házaik és egy elhagyott zsinagóga emlékeztet több évezredes jelenlétükre.
A közösség a 20. század elején szakadt ketté, amikor munkát keresve Nábluszból sokan Jaffába költöztek, majd az ötvenes évek elején izraeli állami segítséggel saját lakónegyedbe költöztek Holonban.
A nők csakis a közösségen belül házasodhatnak, mert különben kizárják őket és gyermekeiket. A sors különös fintora, hogy a leghíresebb izraeli szamaritánus éppen Szofi Cedaka sorozatszínésznő, aki testvéreivel együtt áttért a zsidó hitre, és férjhez ment egy izraelihez.
Szukkót ünnepe egyike a három zarándokünnepnek, amikor a zsidók ősei a jeruzsálemi szentélybe zarándokoltak, hogy ott áldozatot mutassanak be az Örökkévalónak. Ez az egyetlen olyan ünnep, mellyel kapcsolatban a Tóra örömöt és vidámságot ír elő a számukra.
„A hetedik hónap tizenötödik napján, amikor már betakarítottátok a föld termését, üljetek hétnapos ünnepet az Úrnak. Az első és a nyolcadik napon legyen teljes nyugalom. Az első napon vigyetek magatokkal szép gyümölcsöket, pálmaágakat, patak menti fűzfaágakat, és vigadjatok hét napig az Úr, a ti Istenetek színe előtt. Így üljétek meg évenként az Úr ünnepét hét napon át. Örök törvény ez utódaitok számára. A hetedik hónapban tartsátok ezt az ünnepet. Hét napig lakjatok sátorban. Izrael népének minden tagja lakjék sátor alatt; így utódaitok megtudják, hogy sátorban lakattam Izrael fiait, amikor kihoztam őket Egyiptom földjéről. Én vagyok az Úr, a ti Istenetek.” (Lev 23,39–43)
Az ünnepnek két neve is van: chág hászukot – a sátrak ünnepe, ez a pusztában való vándorlásra emlékeztet, illetve chág háiszuf – a betakarítás ünnepe. Az ünnep négy nappal jom kippur után kezdődik, hét napon át tart (az első – Izraelen kívül az első két – nap munkatilalommal jár, a többi félünnep), és közvetlenül követi smini áceret ünnepe, melyet a középkor óta szimchát torá névvel is illetnek. Izraelben egy, a diaszpóra országaiban kétnapos ünnep.
Izraelben az egész ország útra kel szukkót félünnepein. Az oktatási intézmények zárva tartanak, sok munkahelyen is szünnap van, vagy rövidített munkaidőben dolgoznak. A kirándulóhelyeken, parkokban, múzeumokban nyüzsögnek a látogatók. A programokon szinte mindenhol kóser szukká (lombsátor) várja a látogatókat.
Érdemes megemlíteni a somroniakat (szamaritánusok), akik bár nem zsidók, de hagyományaik a zsidó tradícióban gyökereznek. Igen érdekes szukkótkor meglátogatni őket: „sátraikat” a nappaliban állítják fel: akár több mázsa gyümölcsöt; gránátalmákat, almákat, etrogokat (citrusféle), szőlőfürtöket rögzítenek egy fakereten, és ezt a dekoratív, színes tetőt függesztik a szoba mennyezetére.
Forrás: Zsidó.com
Forrás: MTI
Fotó: Thetorah.com; Zsidó.com
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria