A Szeged-Csanádi Egyházmegye köznevelési feladatainak fejlesztése

Hazai – 2015. szeptember 2., szerda | 19:14

Az egyházmegye sajtóközleményét adjuk közre a TÁMOP-3.1.17-15 kódszámú, „Az egyházak köznevelési feladatainak támogatása” című konstrukció keretében benyújtott pályázatáról.

A Szeged-Csanádi Egyházmegye 2015 márciusában pályázatot nyújtott be a TÁMOP-3.1.17-15 kódszámú, „Az egyházak köznevelési feladatainak támogatása” című pályázati felhívás szerint. A TÁMOP-3.1.17-15-2015-0003 azonosító számmal regisztrált, „A Szeged-Csanádi Egyházmegye köznevelési feladatainak fejlesztése” című pályázatot az Emberi Erőforrások Minisztériuma EU Fejlesztések Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkárság TÁMOP-TIOP Irányító Hatósági Feladatokat Ellátó Főosztály 2015. májusában 104.030.100 Ft összegű támogatásra érdemesnek minősítette. A Társadalmi Megújulás Operatív Program jogcímcsoport Új Széchenyi Terv előirányzatából a Szeged-Csanádi Egyházmegye a pályázatban foglaltak megvalósítására egyszeri, vissza nem térítendő támogatásban részesül. Az előirányzat az Európai Szociális Alapból támogatott. A pályázat elfogadott elszámolható bruttó összköltsége 104.030.100 Ft, amelynek támogatási intenzitása 100 százalék.

A projekt a Szeged-Csanádi Egyházmegye gondozásában valósul meg, nyolcvan feladatellátási hely bevonásával. A Szeged-Csanádi Egyházmegye elsődleges célja, hogy az általa fenntartott oktatási-nevelési intézményekben egységesítse az intézmények által ellátott feladatokat és a minőséget úgy, hogy a fenntartói feladatellátás hosszútávon fenntartható legyen. A konstrukció keretében tartalmi és módszertani fejlesztésekre kerül sor, ezzel is hozzájárulva az oktatási-nevelési tevékenységek eredményességének növeléséhez, a hatékony és átlátható intézményfenntartáshoz, valamint a humánerőforrás-gazdálkodás optimalizálásához.

Az előkészítés során rögzítésre kerültek a pályázatban résztvevő egyes személyek, kiknek feladata a projekt szakszerű és magas színvonalú megvalósítása, valamint sor került az egyes tevékenységek céljainak és eszközeinek a meghatározására is.

A megvalósítás időszakában komplex fejlesztési koncepció, cselekvési terv, minőségirányítási rendszer fejlesztési terv készül, sor kerül az információs technológiai rendszer megtervezésére és egy olyan informatikai szoftver beszerzésére, amely segíti a vezetői irányítási, döntés-előkészítési folyamatok hatékonyságának fokozását. A szoftver használatával lehetővé válik a fenntartói döntések követése, nyilvántartása, intézményi alapdokumentumok generálása és eltárolása, az erőforrások felhasználása kapcsán felmerült alapadatok átvétele az ingatlan-nyilvántartásból, a pénzügyi tranzakciós rendszerből, valamint a belső kommunikáció, együttműködés, tartalommegosztás (óravázlatok, segédanyagok, tanulói értékelések megosztása) támogatása.

A pályázat megvalósításában az érintett intézményekbe járó gyermekek számára egészség- és sportnapot szerveznek.

A pályázat adott lehetőséget a bevont intézmények pedagógus-továbbképzésére is, amelynek keretében nyolcvan pedagógus és katekéta vett részt a júliusi és az augusztusi turnusokban a Gál Ferenc Főiskola által megszervezett, élménypedagógiai képzésen. E képzés mottója Aron Ralstontól származik: „A hegyek csupán eszközök, a cél az ember. Nem a csúcsok elérése a legfontosabb, hanem az, hogy mi magunk fejlődjünk.”

A képzők: Sipos Edit, Módi Kinga, Bányai Sándor és Demjén Izabella sok élménnyel gazdagították és számos módszerrel vértezték fel a résztvevőket. Az aktív részvétel által, a módszerek, játékok és gyakorlatok személyes kipróbálása révén lehetőséget kaptak a résztvevők a saját-élmény megszerzésére, ezek megosztására és feldolgozására, továbbá a tanulságok adaptálására más, hasonló helyzetekre.

A résztvevők a tréning végére megtanultak céltudatosan megtervezni, megszervezni, lebonyolítani és értékelni saját-élményű foglalkozásokat és projekteket. Ezen játékokat és gyakorlatokat képesek nevelési céljaik szolgálatába állítani, értik annak összefüggéseit, ismerik és hatékonyan használják az ezekben rejlő oktatási és fejlesztési lehetőségeket.

A pedagógusok olyan módszereket ismertek meg, amelyek által hatékonyabban végezhetik a gyerekek individuális és szociális nevelését. Az élménypedagógiai foglalkozások által megszerezhető sikerélményekkel tudatosan képesek nevelni a fiatalokat, hogy azok az őket körülvevő környezetben megoldásokat találjanak a mindennapok során jelentkező nehézségek felismerésére és kezelésére. A képzések növelik a csoport összetartó erejét, elősegítik a konfliktusok kezelését, a közös tevékenységen keresztül pedig segítik, fejlesztik a pedagógusok együttműködését, és egyúttal hozzájárulnak az egyes résztvevők módszertani, szemléletbeli megújulásához.

Fotó: Szeged-Csanádi Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria