Hodászon tartottak lelkigyakorlatot a püspöki hivatal dolgozóinak

Hazai – 2017. december 18., hétfő | 14:42

Tavaly a hodászi cigány gyermekek mentek kántálni Szocska A. Ábelhez, idén december 15-én az apostoli kormányzó érkezett huszadmagával Hodászra, a cigányházba és a templomba, hogy a Nyíregyházi Egyházmegye püspöki hivatalának dolgozóival együtt lelkinapon vegyen részt a szabolcsi nagyközségben.

„Amikor Mária és József szállást keresett Betlehemben, nem a gazdagok között, nem palotában, hanem a város szélén álló istállóban kapott szállást. A szegények közé érkezett az Úr Jézus. Nekünk is ki kell mozdulnunk a városból; ilyen esőáztatta, sáros utakon át – amilyenek ide vezettek – a szegény sorsú emberek közé kell jönnünk, hogy átérezzük és még inkább ráhangolódhassunk a Kisjézus érkezésére” – köszöntötte Szocska A. Ábel kormányzó a munkatársait, a Nyíregyházi Egyházmegye püspöki hivatalának dolgozóit Hodászon, a cigány templomban, ahol a hagyományos karácsony előtti lelkinapjukat tartották a nyíregyháziak.

Az imaóra után – elsőként az esztendőben – szívmelengető fogadtatással a hodászi cigány óvodások kántáltak karácsonyi dallamokat magyar és cigány nyelven egyaránt.

A nap további részét a nyíregyházi római katolikus Magyarok Nagyasszonya-társszékesegyház plébánosa, Felföldi László általános helynök vezette, aki a kapcsolat-kötődés, az imádság és az öröm hármasa köré építette adventi készülődést segítő gondolatait.

Mindenki, aki egy püspöki hivatalban dolgozik, annak az elsődleges célnak a hátterét biztosítja munkájával, hogy közösségek épüljenek: az Egyházhoz, Istenhez és egymáshoz kötődő közösségek. Az atomizálódott ember olyan, mint a falban a tégla – habarcs, azaz kötődés nélküli. S mivel egyedül a közösség alkalmas arra, hogy teremtsen valamit, tudatosan kell dolgoznunk a kötődés kialakításán. Egy közösség vezetése azonban nem könnyű – nincs hozzá szabályzat vagy mester, aki megmondaná, hogyan is kell azt csinálni.

A hit és az istenkapcsolat habarcsának megtalálása nehéz feladat, hisz nem csupán pogányok léteznek, akiket folyamatosan meg kellene találni és szólítani, hanem olyan vallásos pogányok is, akik ugyan járnak templomba, van hitgyakorlatuk, de az élő Istenről nincs valódi képük. Őket még nehezebb kimozdítani pozíciójukból. „Akkor lesz kapcsolatunk Istennel, akkor kötődünk hozzá, ha találkozunk vele. Ha be merek lépni a hit kapuján és elindulok az élő Istennel” – mondta Felföldi László. Hozzátette, hogy ha kötődöm Istenhez, kötődöm embertársaimhoz is. A manapság oly divatos kiszolgáló istenkép ahhoz vezet, hogy az ember is elveszíti méltóságát, kiszolgáló eszközként tekintek a másikra, akiből a magam hasznát akarom kieszközölni. Ha az Isten Isten, az ember nem válhat eszközzé. Meg kell találnunk az utat az Istennel való valódi találkozáshoz. Megtalálni és rálépni erre az útra. S akkor Zakeussal együtt nekünk is fogja mondani az Úr: „Gyere, menjünk együtt!”

Az elmélkedés második – az ember- és istenkapcsolat mélyítésének módjáról, az imádságról szóló – szakaszát a William Blake-versben is olvasható négy erény (irgalom, jóság, szeretet, béke) jelentőségével kezdte az előadó. Elmondta: többféle ima is létezik, mellyel az Istennel való kapcsolatunkat elmélyíthetjük. A csendes ima egyfajta szemlélődés, kontempláció (de nem relaxáció), melyhez segítséget nyújthat a Jézus-ima, a rózsafüzér vagy a litánia, hisz ezek nem engedik elkószálni gondolatainkat. Mindegy milyen jellegű, az ima nem öncélú. Különösen akkor nem, ha egy ilyen hivatal tagjaként az Isten ügyét szolgálva dolgozom. Kapcsolatba kell kerülnöm az Istennel, hogy az emberek ne legyenek ügyek és iktatószámok. A kapcsolatfelvételhez, az imához pedig összeszedettnek kell lennem, jelen kell lennem. Ha jelen vagyok, az ima kölcsönös önközléssé válik.

Az öröm az ünnepen keresztül is megtalálhat minket. Az ünnep legtisztább példája a Bibliában a tékozló fiú története. Az ünnep teszi emberré az embert. S van, aki mégis (akár wellnesshotelekbe) menekül előle. Pedig „az ünnep belső történés, egymásra figyelés, amikor magunkat ünnepeljük, egymást ünnepeljük” – mondta a lelkinap záró fejezetében Felföldi László.

Akkor élek, amikor ünnepelek. A munkámban kitartani kell, s ha közben nem találok pihenni való időt, akkor tolul fel bennem a kérdés: „Hát élet ez?” Az embereket meg kell tanítani ünnepelni. De az ünnep kulcsfontosságú tényezőjét, a szeretetet meg kell fűszereznünk az örömmel.

A legnagyobb öröm a Bibliában is mindig a teremtéshez, a születéshez kötődik. A születés öröme/ünnepe és fájdalma a mi életünket is végigkíséri: ahogyan a világra születünk, ahogyan emberré/gondolkodóvá születünk, ahogyan felnőtté vagy kereszténnyé szüljük magunkat, ahogyan kiszüljük magunkat ebből a világból. Pilinszky János szavaival: „Az ünnep, s a keresztény ünnep mindenekelőtt a pihenés, a hálaadás, a megszentelés napja kellene, hogy legyen. A »kikapcsolódás« erre kevés; hiányzik belőle az ünnepteremtő erő. Valójában »bekapcsolódásnak« kellene lennie. A modern munka szükségszerű megosztottsága után az ünnep az élet egészébe való visszatalálás lehetőségét kínálja.”

A Nyíregyházi Egyházmegye püspöki hivatalának dolgozói ugyan még nem a születést, de az együttlét, a közösségbe tartozás és a kötődés örömét élhették át és ünnepelhették terített asztalnál a hodászi cigány közösségi ház munkatársai és a házigazda, Kanyó Árpád parókus szeretetteli fáradozásának köszönhetően.

Szöveg és fotó: Polyákné Tóth Nóra/Nyíregyházi Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria