A katedra túloldalán – Sebő József könyve gyakorló pedagógusoknak

Kultúra – 2013. február 11., hétfő | 15:19

Bizonyára nagysikerű, hasznos kézikönyvnek bizonyul Sebő József író, a veszprémi Padányi Biró Márton Gyakorlóiskola tanára legújabb könyve. A katedra túloldalán című kötetét a szerző Márai után szabadon stílszerűen füveskönyvként aposztrofálja és fiatal, kezdő pedagógusoknak ajánlja forgatásra. Az Új Ember Kiadó gondozásában megjelent kiadványt február 8-án mutatták be a Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskolán.

Az ünnepélyes könyvbemutatón Sebestyén József a Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet igazgatója méltatta Sebő József kötetét. Rámutatott: ugyan a kiadvány alcímében fiatal pedagógusoknak kínál szakmai fogódzókat, valójában valamennyi gyakorló tanárnak, tanítónak s akár egyetemi oktatóknak is komoly nevelési, szakmai kompetenciát fejlesztő segítséget nyújthat, s teszi mindezt könnyed, olvasmányos, nemegyszer humoros stílusban.

A könyv emberi őszinteséggel beszél a pedagógiáról, a pedagógus szerepről általában, s az ismeretek átadásának mai modern módszereiről. Felhívja a figyelmet arra: nem vehet fel a pedagógus hagyományos szerepet a posztmodern korban; fontos, hogy nyitottan a világra összekapcsolja az ismereteket a jelen valósággal. A XXI. század pedagógusa meg kell, hogy ismerkedjen a konfliktuskezelés új technikáival, s tudatosítania kell munkájában, hogy az ismeretek forrása nem kizárólag a katedra túloldalán álló tanár. Azaz, a hagyományos frontális órákat fel kell, hogy váltsák a kooperatív munkaformák, a csoportfoglalkozások, az informatikai eszközök, csatornák használata a tanórán, amelyekben a tanár már mint mentor jelenik meg. Fontos, hogy nyitottak legyenek az alternatív pedagógiákra és ami különösen lényeges: a tanári önvizsgálatra.

Szól a könyv a tanítás folyamatáról is. Találó a szerző megállapítása: a tanár prizma – felerősítheti vagy gyöngítheti a rajta keresztül áramló információkat. Hitelessége szelídségében, viselkedési repertoárjában, beszéd- és konfliktuskezelő kultúrájában is rejlik – mindezekre a felsőoktatás a tanárképzésben ma sajnos igen kevés figyelmet fordít. Sebő József szól a tantestületbe való beilleszkedés problémaköréről, valamint a NAT, a pedagógiai program, a tanmenet és az óravázlat szerepéről az oktatásban.

A könyv, bár tudományos igénnyel íródott, könnyű, közérthető, a mindennapi munkát támogatja – mondta Sebestyén József. Mindezt azzal éri el a szerző, aki 30 éven át a pedagógia szinte minden szintjén dolgozott, hogy kritikus-önkritikus elemzésben saját nevelési tapasztalatait osztja meg olvasóival, gyakran bizalmas öniróniával.

A könyvbemutatót követő kerekasztal-beszélgetés során Sebő József elmondta: szeretné folytatni a könyvet, egy bővített kiadását is megjelentetni.

A kiadó részéről Rátkai Balázs, az Új Ember hetilap főszerkesztője kifejezte, hogy e szándékában is támogatni szeretné a szerzőt. Kiemelte, hogy a könyv legfőbb értéke: lapjairól átsüt a szeretet, Sebő József szeretete a diákok, a pedagógusok, a szakma iránt. S örömmel állapította meg, hogy a bizonyára nagy sikernek örvendő kötetet nemcsak gyakorló pedagógusok forgathatják majd haszonnal, hanem az élet diktálta helyzetekben bárki, aki nevelési szituációk elé kerül, például a szülők is, talán még az újságírók is – feltételezve, hogy a médiumok is bizonyos értelemben nevelni is szándékoznak orgánumaikkal.

Tölgyesi József, a székesfehérvári Kodolányi János Főiskola docense úgy értékelte, hogy a kötet egy jó önismereti tréningként is felfogható, a benne olvasható megélt nevelési szituációk, kis történetek életszerűvé színezik a kiadványt.

Paksi László, a Pannon Egyetem pedagógiai tanszékének oktatója kiemelte a kötetből a pedagógusi alázat fontosságát, ahogy témáihoz közelít a szerző.

A könyvbemutatón zsoltárokkal közreműködött a Boldog Gizella Papi Szeminárium énekkara. A főiskola növendéke, Kovács Alexandra Váci Mihály Jegenye fényben című, a tanári hivatásról valló versét tolmácsolta.

Toldi Éva/Magyar Kurír