Notker Wolf OSB – Matthias Drobinski: Életszabályok – A Tízparancsolat

2016. január 9. szombat 14:03

A kötet két német szerzője közül Notker Wolf a bencés rend legfőbb vezetője, prímás apátja, Matthias Drobinski pedig az egyházak életével foglalkozó újságíró. Könyvükben a mai ember számára mutatják be a Tízparancsolatot.

A szerzőpáros hangsúlyozza, hogy a Thomas Mann által „örök tömörségű”-nek nevezett törvényben nem életidegen korlátokat látnak, hanem az emberek békés és sikeres együttélésének vezérfonalát. 

A szerzők emlékeztetnek rá, hogy a nemzetiszocialisták és a kommunisták is harcoltak a Tízparancsolat ellen, mert ezek a parancsolatok szemben álltak a totalitárius követelményekkel. „A Tízparancsolat diktatúraellenes, nem akarja a paradicsomot erőszakkal megvalósítani a földön, védi az emberi tisztességet.” A Biblia törvényei nemcsak diktatúraellenesek, hanem az önzéssel is szemben állnak. A könyv írói tényként állapítják meg, hogy a fejlett nyugati országokban a jogállamiság és a demokrácia ellenére is eluralkodott az önzés, amelynek következményeit még nem tudjuk felmérni. Ehhez társul az irányvesztettség, főleg a fiatalok körében. A Tízparancsolat, ha értelmesen valósítják meg, ha a lényegére figyelnek, és nem a betűnek engedelmeskednek, belső igazodást ad az embernek. „A Tízparancsolatot felfoghatja az értelem, az emberek szívébe van oltva.”

P. Wolf és Matthias Drobinski kiemelik, hogy Jézus ismertnek és érvényesnek tartja a Tízparancsolatot, sőt szigorítja és radikálisabbá teszi. „Már a gyűlölet is öl, a megkívánás és a féltékenység is házasságtörés, minden eskü hamis tanúskodás, aki a pénz rabja, az bálványimádó.” A legfontosabb azonban, hogy Jézus kettős parancsba foglalja össze az isteni és felebaráti szeretetet: „Szeresd Uradat, Istenedet, teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből. Ez az első parancsolat. A második pedig ez: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat! Ezeknél nincs nagyobb parancsolat” (Mk 12,29).

A szerzők hangsúlyozzák, hogy a bibliai szabályok ismerik az emberi kudarcokat és korlátokat is. A Szentírás a megbocsátás és a kiengesztelődés örömhírét hirdeti. „Jézus azt mondta: kudarcot vallhatsz és hibázhatsz, kudarcot fogsz vallani és hibázni is fogsz. Azonban van megbocsátás és megtérés.” Jézus ugyanis testét és vérét adta oda a bűnök bocsánatára, és ez a kereszténység lényege. „Jézus halála, látszólagos kudarca által a bűnök bocsánatot nyernek, ami széttört, meggyógyul és új kezdet nyílik meg.” Ezért a Tízparancsolat ma is aktuális, több mint háromezer évvel keletkezése után. Ezen pedig az sem változtat, hogy számtalanszor megszegték, megcsúfolták, még az egyház emberei, papok, főpásztorok, pápák is. Sok hatalom hivatkozott a kereszténységre, miközben lábbal tiporta ezeket a parancsokat, Isten nevében ölt és tett tönkre embereket. A Tízparancsolat azonban mindezek ellenére megmaradt, és „látszólagos tehetetlenségében is az emberiség védőbástyája a romboló erők ellen, a hatalom nélküliek vádlója és fegyvere a zsarnokok ellen, és az önismeret eszköze azok számára, akik azt hiszik, hogy mindent jobban tudnak és mindent helyesen tesznek.”

A szerzők emlékeztetnek rá, hogy a Bibliában sok olyan embert találunk, aki megszegte a parancsokat. Lót lányai apjukkal aludtak, hogy teherbe essenek tőle, Jákob csalással orozta el atyja, Izsák áldását az elsőszülött Ézsautól, Támárnak gyermeke lett apósától, Júdától, miután örömlánynak öltözve együtt hált vele, a „kőszikla” Péter háromszor tagadta meg Mesterét, Jézust a szenvedések éjszakáján. A gyengeség és a kudarc azonban hozzátartoznak az emberiséghez, és embertelenül keménnyé válik a parancsolatok magyarázata, ha ezt nem veszi figyelembe. Az ember általában a jóra törekszik, de mivel esendő, gyakran nem sikerül megtennie, amit akar. A kudarcok figyelembevétele azonban nem a parancsok relativizálását jelenti, hanem azt, hogy ott állunk a bűnös és kudarcot valló mellett. Ezért tartozik a főbb keresztény erények közé a megbocsátás képessége, és ezért olyan fontos a gyónás, még ha egyre kevesebben élnek is ezzel a lehetőséggel. Pedig ezáltal „bukásunkat Isten elé tehetjük, és Isten megbocsát, lehetővé teszi a bűnbánatot és a megtérést.” A Tízparancsolat tehát nem akadályoz, hanem szabaddá tesz bennünket. „Szabaddá tesz a kényszertől, hogy mindent ki kell próbáljunk, szabaddá attól, hogy az életet minden nap újra fel akarjuk találni, szabaddá tesz attól, hogy egész életünket gazdaságközpontúvá tegyük, hogy uralkodjunk a mellettünk lévőn, szabadon a törtetéstől, a haszonelvűségtől.”

A szerzők figyelmeztetnek: ha merev törvényeknek tekintjük, akkor a Tízparancsolat elveszti értelmét, életellenessé válik, pedig arra hivatott, hogy életörömöt hozzon, nem arra, hogy elvegye azt. Ezért olyan fontos az Újszövetségben a hármas szeretetparancs: „Szeresd Uradat, Istenedet, szeresd felebarátodat – és magadat is.” Ez a három szeretet összetartozik. Önszeretet nélkül, anélkül, hogy képesek lennénk elfogadni és vállalni magunkat, Isten és a felebarát szeretete lehetetlen. Felebaráti szeretet nélkül az önszeretet önző lesz és az istenszeretet szenteskedő. Istenszeretet nélkül pedig „hiányzik az önszeretet és a felebaráti szeretet alapja, a talaj, amelyből a másik kettő táplálkozna, és a bizalom, hogy ennek a szeretetnek van értelme.”

A könyv íróinak hite szerint a Tízparancsolat a szabadság tanítómestere, felszólít arra, hogy megpróbáljunk igazán élni és ne bújjunk félénken mindenféle kifogások mögé. Ha kockáztatok, abban benne van a bukás lehetősége is, de ha kudarcot vallok, elmondhatom: „legalább megpróbáltam, éltem, és nem menekültem el szorongva az élet elől. A kudarcok közben is Isten biztonságában vagyok.”

(Vigilia Kiadó, 2015.) 

Bodnár Dániel/Magyar Kurír

Magyar Kurír

Kövesse a Magyar Kurírt a Facebookon is!

Rovat: Kultúra
Vezető híreink - olvasta már?
bojte-csaba-szent-kristof-vezessen-minket-az-irgalom-es-josag
Böjte Csaba: Szent Kristóf vezessen minket az irgalom és jóság partjára

Szent Kristófra emlékezve a zarándokok, utazók és a járművek megáldásával ünnepeltek Szántódpusztán július 23-án. A Csillagösvény elnevezésű missziós körutat járó Marosszéki Kodály Zoltán Gyermekkar énekelt a búcsún, a szentmisét Böjte Csaba mutatta be.

2016. július 24. vasárnap
ferenc-papa-az-imadsag-az-elso-es-legfobb-munkaeszkoz-kezunkben
Ferenc pápa: Az imádság az első és legfőbb „munkaeszköz” a kezünkben!

Július 24-én délben Ferenc pápa ismét elimádkozta az Úrangyala imádságot a Szent Péter téren összegyűlt hívőkkel. Előtte a napi evangéliumról elmélkedett, arról, hogy mit tanított Jézus az imáról. Utána pedig imádságot kért a krakkói Ifjúsági Világtalálkozón részt vevő fiatalokért.

2016. július 24. vasárnap
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés
Rádióhallgatás élőben
Szent István RádióMagyar Katolikus Rádió
hírlevél feliratkozás
Hírbeküldés
Linkajánló

MKPKÚj Ember  Magyar Katolikus Rádió Szent István Rádió Szent István TV Mária Rádió Bonum TV  Evangélium 365Vatikáni Rádió  Katolikus Karitász

Máltai SzeretetszolgálatSzent Lukács Görögkatolikus Szeretetszolgálat Szent István társulat Szent Adalbert Központ  A Szív Keresztény Szó Vasárnap Párbeszéd háza    Szemle