Taizében megemlékeztek Roger testvér halálának tizedik évfordulójáról

Kitekintő – 2015. augusztus 17., hétfő | 18:30

Taizé jubileumi évet tart: hetvenöt éve alakult meg a közösség, száz éve született Roger testvér, s tragikus halálának is idén, augusztus 16-án volt a tizedik évfordulója. Korponai Gábor SJ fordításában közöljük a Servizio Informazione Religiosa hírügynökség Alois testvérrel készült interjúját.

Hetvenöt éve, egy augusztusi napon érkezett meg egy fiatal svájci református lelkész, Roger Schütz kerékpárral a franciaországi Taizébe, ahol később megalapította ökumenikus szerzetesi közösségét. Taizében jubileumi hetet tartottak, melyen az „új szolidaritás” jegyében megemlékeztek a közösség alapításáról, valamint Roger testvér tíz évvel ezelőtti tragikus haláláról.


Taizé: egy 75 éves történet. Indulásakor nem várt újdonságként hatott mind Európára, mind az egyházra. A kiengesztelődés álma vált valóra egy olyan földrészen, melyet megsebzett a II. világháború, és egy olyan egyházban, mely az egységet keresi. Ma Taizé valóság, melyet a keresztény egyházak vezetői és az Európai Unió megbízottai is támogatnak. Mindenekelőtt azonban a fiatalok rajonganak érte, utazásaik és zarándoklataik kedvelt célpontja. 2015-ben három fontos évfordulót is ünnepel a Taizéi Közösség: május 12-én az alapító, Roger testvér születésének századik évfordulójára, augusztus 16-án pedig halálának tizedik évfordulójára emlékezett. Ebben az évben ünnepli a közösség alapításának 75. évfordulóját, ebből az alkalomból augusztus 9. és 16. között találkozót szerveztek „az új szolidaritás jegyében”, melyre több ezer fiatal érkezett a világ minden részéből. Roger testvér halála óta a közösséget Alois testvér vezeti – őt kérdezték az interjúban.

– Mi az a legértékesebb tartalom, amellyel Roger testvér karizmája megajándékozta Európát, a fiatalokat és az egyházat?

– Közösségünk jubileumi évében hálát adunk alapítónk, Roger testvér életéért. Nem múltba révedés ez, hanem közös örvendezés azoknak a gyümölcsöknek, melyeket az ő élete továbbra is hoz. A második világháború után sürgetővé vált a megosztott népek közötti kiengesztelődés. Az emberi család egysége volt Roger testvér életének hajtóereje, aminek szerepe volt az európai egység megteremtésében, éppen azért, mert mindig a megbékélést, a kiengesztelődést sürgette. A fiatalok számára Roger testvér egy alapvető meglátást adott át: nincs ellentmondás a benső élet és az emberi szolidaritás között, éppen ellenkezőleg: mély kapcsolat áll fenn e két terület között. Miként Olivier Clément ortodox teológus is megállapította, a fiatalok Taizében meglepő fölfedezést tehetnek: „Semmi sem jár nagyobb felelősséggel, mint az imádság.” Roger testvér számára imádság és elköteleződés ugyanannak a hitnek az arcai. Végül, ami az egyházat illeti, legfontosabb feladata továbbra is az egység fáradhatatlan keresése marad. Roger testvér a kezdetektől a közösségi élet szívébe helyezte az egység keresését. Ma is különböző egyházakban felnőtt testvérek élnek „egy tető alatt”, elővételezve az egységet, amely létre fog jönni.


Az egyház nem értette meg rögtön Roger testvér karizmatikus meglátását. Hogyan törnek be az egyházba a Szentlélek „újdonságai”?

– A II. vatikáni zsinat alapvető esemény volt Roger testvér és az egész közösség számára, hiszen az „idők jeleinek” keresését hangsúlyozta. Ez nem alkalmazkodást jelent a társadalmainkban zajló folyamatokhoz, hiszen ezek sokszor inkább aggodalomra adnak okot, hanem a mai világ figyelembevételét, hogy meg tudjuk különböztetni – Henri de Lubac kifejezésével – a „Lélek fuvallatait”. A megkülönböztetés első kritériuma, hogy hűnek kell maradni az evangélium szívéhez. Ebben az értelemben helytálló megérzésnek tartom Ferenc pápa döntését, amely Isten irgalmasságát helyezi az egyház üzenetének középpontjába. Az irgalmasság nem egy „olcsó evangéliumra” mutat. Ellenkezőleg, ez Krisztus üzenetének szíve, amit a nyolc boldogság is kifejez e Roger testvér számára kedves triptichonban: öröm, egyszerűség, irgalmasság. Ahhoz, hogy korunk kihívásaira adott válaszunk hiteles és korszerű legyen, annak mélyen az egyház hitében kell gyökereznie. A mai nőknek és férfiaknak nincs szükségük langyos keresztényekre, akik elhomályosítják az evangéliumi radikalitást azzal, hogy azt a kor ellentmondásaihoz akarják igazítani. Olyan hívőkre van szükség, akik tudják, hogyan kell eljutni a hit forrásaihoz, és segítenek fölfedezni azt, hogy mi a lényeges.


Mi a titka ma Taizé sikerének, különösen a fiatalok körében?

– Nem hívnám sikernek, hanem inkább egy találkozás misztériumáról van szó, amely még mindig csodálattal tölt el. Nagy igényű az, amit a fiatalok közöttünk megélnek a napi három közös imában, a napi bibliai bevezetőkben és a kiscsoportos beszélgetésekben. Mindezek ellenére úgy tűnik, boldogan jönnek ide a fiatalok. Úgy tűnik számomra, hogy sokan azért látogatnak el hozzánk, mert valódi lelki szomjúság hajtja őket. Életbevágó kérdéseket tesznek föl. Örömteli találkozóink mögött sokszor megtapasztaljuk szenvedéseiket, fókusztalanságukat. A fiataloknak szükségük van olyan emberekre, akik meghallgatják őket. Ha úgy érzik, elfogadják őket úgy, ahogy vannak, akkor fülüket és szívüket meg tudják nyitni az evangéliumra.

– Miként válaszol Taizé Ferenc pápa hívására, hogy váljunk „kilépő egyházzá”?

– Ferenc pápa állandó fölhívása – hogy lépjük át az egyház látható határait, hogy így elinduljunk mindazok felé, akik nem részei annak – nagy örömmel tölt el bennünket. Arra kér minket, hogy szüntelenül újuljunk meg egyfajta decentralizáció által. Meghallgatva a fiatalokat egyre jobban tudatosul bennem, hogy „új szolidaritásnak” kell kialakulnia, hogy szembe tudjunk nézni a szegénység új formáival, melyek ma az erőszakos kitelepítéssel, a természeti katasztrófákkal, az egyenlőtlenségekkel, a tömeges munkanélküliséggel és az erőszak bármely megnyilvánulásával állnak összefüggésben. Egy másik láthatatlan határ is húzódik társadalmainkban: a magány. Augusztus közepi találkozónkon az egész világról érkező több ezer fiatallal fölidézzük mindezeket a kihívásokat. E különleges hétre azok a testvérek is eljöttek Taizébe, akik Afrikában, Amerikában és Latin-Amerikában élnek Roger testvér buzdítása nyomán, aki szerette volna, hogy a testvérek eljussanak minden földrészre a szegények közé, a határterületekre.

– Alois testvér, ön mit kíván és remél ma Taizé számára?

– Hogy hűségesek maradjunk. Tanúságtételünk Taizében nem személyes karizmák összeadódásából ered, hanem a közös hivatás öröméből. A kiengesztelődés jelévé szeretnénk válni azáltal, hogy a testvérek egy tető alatt élnek, jóllehet különböző felekezetekből, mintegy harminc országból, különböző kulturális gyökerekkel érkeztek ide – ilyen sokszínű az emberiség arca is. Az a szép ebben, hogy egymásért élő testvérek vagyunk, akik elfogadják a másságot, és örülnek a sokszínűségnek.

A jubileum alkalmából új ikont állítottak föl a taizéi templomban, az Irgalmasság ikonját. A kép középpontjában Krisztus áll fehér ruhában, körülötte hat jelenet mutatja be az irgalmasság példabeszédét, az irgalmas szamaritánus történetét. A megvert és kirabolt áldozat szintén fehér ruhában van, jelképezve, hogy Krisztus szenvedésében magáévá tette minden ember szenvedését, valamint azt, hogy a szenvedőkben Krisztussal találkozhatunk. Az első jeleneten két rabló ütlegeli ezt a fehér ruhás embert a Szentháromság torz képmásaként, míg az utolsó képen a fogadós, a szamaritánus és a fehér ruhás áldozat közös étkezése a Szentháromság igazi képmásaként jelenik meg.

Forrás: Párbeszéd Háza

Fotó: Taizéi Találkozók, Pozsgay Benedek

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria