Gianfranco Albano: Hittel és vérrel

Kultúra – 2018. szeptember 14., péntek | 18:16

Giuseppe Puglisi – Don Pino – Palermo egyik legszegényebb negyedében felkarolta a kallódó fiatalokat, hogy megmentse őket a bűnözéstől. Nyíltan ostorozta a maffiát. 1993 szeptemberében, éppen születésnapján meggyilkolták. A vértanú papról Gianfranco Albano készített filmet.

A történet több síkon játszódik. Két világ áll egymással szemben, a szakadék áthidalhatatlan, mert az egyik fél feltétlen behódolást vár a másiktól: a maffia az egyik világ, élén Don Sebastian Massalával, a másik Don Pino és a követői. A történetben Don Sebastian és Don Pino egyszer sem találkoznak egymással, de mindvégig egymás ellen harcolnak – Don Sebastian erőszakkal, Don Pino a lélek erejével.

Don Sebastian a Hanson utcai ingatlanban, annak földalatti részében bujdosik. Az ingatlant harminc éve kezdték építeni: kampány volt, s a politikusok megígérték, hogy iskolát építenek. El is kezdték az alapozást, ám a kampánynak vége lett, s azóta mindenki elfelejtette az ígéretet. A Palermo e negyedében lakók hihetetlen szegénységben élnek, s ezt használja ki a maffia: sokakat behálóz közülük, reményt csillantva fel.

Don Sebastiannak egyre gyanúsabb lesz Don Pino, ezért figyeltetni kezdi. A feladattal az egyik leghűségesebb emberét, Nucciót bízza meg, aki utasítja öccsét, Santinót, férkőzzön Don Pino közelébe, és rendszeresen jelentsen róla.

Don Sebastian több emberről gondoskodik: Nuccióra és Santinóra saját fiaiként tekint. Ugyanígy gondoskodik Vincenzinóról és az anyjáról, Rosáról, mert a családfő, Turi börtönben van. Don Sebastian semmit nem tesz önzetlenül, segítségének mindig ára van. Akiken segít, elveszítik személyiségüket, nem lesz többé egyéni akaratuk; azt kell tenniük, amit Don Sebastian parancsol nekik: ha ölni kell, ölnek; ha pénzt kell behajtani, behajtják... Aki Don Sebastian köréhez tartozik, annak maximálisan alá kell vetnie magát a maffiafőnök akaratának. A harc Santino és Vincenzino lelkéért zajlik. A két fiúnak kezdetben Nuccio a példaképe. Nuccio kicsiben olyan, mint Don Sebastian. A maffiafőnöktől kapott pénzen viszonylagos jólétet teremt öccsének; Vincenzinóról is gondoskodik – azonban egyik fiú lelkével, szellemével sem törődik. Santino olvasni sem tud. Pedig mindketten tehetségesek, jobb sorsra érdemesek. Santino a lovakhoz ért, szenvedélyesen szereti Totót, a győztes versenylovat; Vincenzino szépen rajzol.

Don Pino számára nincs elveszett lélek; vallja, hogy a jóra való hajlam minden gyermekben és fiatalban megvan. Iskolát akar építeni, és a Hanson utcai ingatlant nézi ki magának, hogy befejezze a harminc éve elkezdett építkezést. Minden energiáját mozgósítja. Ezzel azonban végérvényesen szembekerül Don Sebastiannal, akinek veszélybe kerül eddig biztonságosnak hitt búvóhelye.

Don Pino fokozatosan ismeri fel, hogy minden hatalom Don Sebastian kezében van, s bár nem jöhet elő a rejtekhelyéről, ő irányítja a városrészt, a föld alól... Az emberek pedig félnek, rettegnek Don Sebastiantól, „a láthatatlan embertől”, a nevét sem merik kiejteni. Ehelyett a „mocskos” zsarukat szidják, ha razziát tartanak és elhurcolnak néhány lakót, akikről feltételezik, hogy segítik a maffiafőnököt.

A film másik központi szereplője, Santino, kezdetben ellenséges Don Pinóval, aki az Istentől kapott szabadságáról beszél neki: „Felnőttnek lenni azt jelenti, hogy tudsz választani. És hogy választhass, sokat kell tudnod! És hogy sokat tudj, tanulnod kell! Isten adott nekünk agyat, érző szívet és a választás képességét.” Santino ahogy egyre közelebb kerül Don Pinóhoz, mind jobban eltávolodik Nucciótól és Don Sebastiantól.

Nuccio is kap egy lehetőséget, hogy megváltozzon: beleszeret a szépséges Mariába, egy rendezett családból származó leányba, és elveszi feleségül. Don Sebastian látszólag megint nagylelkű, egy autókereskedő-műhelyt ajándékoz az esküvőjére Nucciónak. Ennek azonban ismét ára van: a megélhetést biztosító ajándék mellé egy pisztolyt is ad neki, s kilátásba helyezi, ha szükség lesz rá, megkéri egy apróbb szívességre. 

A maffia többször kísérletet tesz Don Pino megfélemlítésére; a háttérből Don Sebastian irányítja az eseményeket. Felgyújtják Rosalio cukrászdáját, amiért megtagadja a védelmi pénz további fizetését Don Sebastiannak. Don Pino igyekszik lelki vigaszt nyújtani Rosaliónak, aki nem hajlandó elhagyni a szülőföldjét, noha élete súlyos veszélyben van. Ismeretlenek bekenik vérrel Don Pino fehér reverendáját, majd a következő figyelmeztetés: Don Sebastian parancsára meggyilkolják Rosaliót, s holttestét Don Pino plébániája elé löki. A pap zokogva gyászolja barátját.

A film egyik csúcspontja, amikor Don Pino szabadtéri szentmisét mutat be a nyomortelepen. Nem úgy fejezi be a szentmisét, hogy „Menjetek békével”. Arra figyelmeztet: mindenkinek szembe kell néznie mulasztásával. Santino rezzenéstelen arccal figyel.

Nuccio célja egy idő után az, hogy Santinót a bűntársává tegye. Ám ő azután, hogy tragikus történések közepette felismerte bátyja valódi énjét, meghasonlik: úgy érzi, az egész eddigi élete hazugságra épült. Képtelen feldolgozni e súlyos terhet. Egyetlen ember maradt, akiben maximálisan megbízik: Don Pino. A gyóntatófülkében szaggatottan törnek fel belőle a szavak: „Én beszélgetni akarok. A bátyámról… valahogy meg kellene akadályozni, hogy másoknak ártson, ártatlan embereknek… A bátyám egy közönséges gyilkos.” Ennek ellenére úgy érzi, nem teheti meg, hogy a testvérét feladja a rendőrségen.

Látszólag rendeződnek a dolgok. Összegyűlik a pénz a házra, amelyet Don Pino a fiatalok részére szándékozik megvásárolni, hogy a plébánián kívül is taníthassa őket. Levelet ír lelkiatyjának, Agostinónak; az örök életbe vetett mélységes hitéről tesz tanúbizonyságot. „Sok veszedelmes és fenyegető vihar keresztezi utamat, de mitől is félnék? A haláltól? Az én életem Krisztus szolgálata, és a halál megváltás. És ha Krisztus velem van, ugyan kitől félnék?” – írja Szent Krizosztom, vagyis Aranyszájú Szent János nyomán.

A közösség Don Pino születésnapját ünnepli. Amikor Don Pino a templomból a plébánia felé tart, a sötétből előbújik Nuccio egy másik maffiózó társaságában. Nuccio a Don Sebastiantól kapott pisztollyal lelövi Don Pinót... 

Gianfarnco Albano: Hittel és vérrel
olasz filmdráma, 2001

Kép: Port.hu

Bodnár Dániel/Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria