Két allegorikus női alakról van szó, amelyeket eddig a fiatalon elhunyt festő tanítványainak tulajdonítottak. A restaurálás során azonban bizonyossá vált, hogy a nagy reneszánsz mester saját munkáiról van szó – mondta Fabio Piacentini, a Konstantin-terem felújításán 2015 óta dolgozó restaurátor. A szakértő szerint egyebek közt a sajátos ecsetvonások és a különleges festési technika bizonyítja, hogy Raffaello Sanzio festette az alakokat.
Az olajképek minőségileg nagyon különböznek a környezetüktől, amelyet tanítványai fejeztek be hagyományos módszerrel, meghagyva az allegóriákat a nagy mester kézjegyeként – tette hozzá a riportban Arnold Nesselrath német művészettörténész, a jelenleg a Vatikánnak dolgozó egyetemi professzor.
Ismert, hogy az egykori pápai lakosztály Nagy Konstantin római császárról elnevezett fogadótermének kifestésével Raffaellót bízta meg II. Gyula pápa, és a festő meg is tervezte a falak díszítését, de eddig úgy hitték, hogy korai halála megakadályozta akár csak egyetlen alak saját kezű megfestésében.
Raffaello 1520-ban, 37 évesen halt meg maláriában; a Barátságot és az Igazságosságot jelképező női alakokat közvetlenül halála előtt festhette. A terem festését tanítványai fejezték be.
Forrás: MTI
Fotó: Wga.hu; La Stampa; Artemagazine.it
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria