Szerzetesi pedagógiai innovációk: a Ferences Ösztöndíjprogramot is bemutatták

Megszentelt élet – 2019. április 18., csütörtök | 10:41

Az április 11-én a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán megrendezett pedagógiai konferencián az iskolafenntartó szerzetesrendek oktatási szakemberei osztották meg egymással innovatív ötleteiket. Dobszay Ambrus ferences közoktatási referens a Ferences Ösztöndíjprogramot (FÖP) mutatta be.

A költészet napján a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola dísztermében rendezték meg a Szerzetesi Pedagógiai Innovációk Konferenciát. Az eseményen a Ferences Rendtartomány képviseletében többen is részt vettek, előzetesen pedig három – ferences iskolában megvalósult – pedagógiai innovációról küldtek beszámolót a szakmai rendezvény online felületére.

Az iskolafenntartó szerzetesrendek találkozóján – a résztvevők által előzetesen megszavazott – hat nevelési-oktatási újításról szóló prezentációt mutathattak be az intézmények munkatársai. A Mikroszkópos gyakorlatok az orvosi egyetemek és a Szent Angéla Gimnázium együttműködésében; a Magyar Matematikai Múzeum fiókintézményének létrehozása az esztergomi ferences gimnáziumban; valamint a Ferences Ösztöndíjprogram beszámolói közül ez utóbbit élőszóban is bemutatták a konferencián. Dobszay Ambrus ferences közoktatási referens beszélt arról, hogy a program mennyiben tekinthető újításnak, azaz innovációnak.

A Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány jelenleg hat köznevelési intézmény fenntartását végzi. Dobszay Ambrus az FÖP bemutatásakor így fogalmazott: „A ferenceseknek tulajdonképpen hat plusz egy intézményük van, mivel az ösztöndíjprogram – bár formálisan, jogilag nincs bejegyezve – alternatív iskolaként jelenik meg a többi mellett. A Ferences Ösztöndíjprogram lényege, hogy hagyományos keretek között próbáljuk megvalósítani mindazt, amit az alternatív pedagógiai módszerekből, az alternatív iskolák sikereiből és hagyományaiból megismertünk.”

Dobszay Ambrus ismertette az program gyakorlati megvalósításának elemeit, valamint beszélt a 2019/20-as tanévben bevezetendő újításokról. A pályázási időszak húsvét után kezdődik majd, ezúttal három kategóriában, és a korábbi évekhez hasonlóan idén is nagy túljelentkezésre számítanak. A bemutató során a ferences oktatási referens kitért arra is, hogy a jelentkezésnél pluszpontot kapnak azon tervezetek, amelyek témája kapcsolódik a ferencességhez vagy a fenntarthatósági neveléshez; illetve azt is díjazzák, ha a diákok kisebb csoportokban pályáznak.

„Hogy miért tekinthető ez innovációnak? Azért, mert a tanulói szabadság megélését szeretnénk biztosítani a hagyományos iskola keretein belül” – mondta Dobszay Ambrus. Ismertette: az FÖP által a diákok, kötelességeik elvégzése mellett, egy általuk meghatározott tanulási rendszerben foglalkozhatnak azzal, ami iránt igazán érdekli őket, ráadásul maguk választotta mentortanár segítségével. Az ösztöndíjas tanulók ezenkívül kommunikációs és prezentációs tréningeken, kutatásmódszertani foglalkozásokon vehetnek részt.

A Ferences Ösztöndíjprogram 2013 óta működik, azóta több mint kétszáz projekt valósulhatott meg a rendi intézményekben tanuló diákok érdeklődési körének megfelelően. A programról bővebb információ IDE kattintva érhető el.

Forrás: Varga Mónika/Ferences Ösztöndíj Alapítvány

Fotó: Ferences Sajtóközpont

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria