A Gaudium et spes konstitúció a házasság szentségéről

Nézőpont – 2015. augusztus 10., hétfő | 17:03

Szabó Ferenc SJ a Gaudium et spes kezdetű zsinati dokumentum házasságra vonatkozó fejezetének alakulását mutatja be Philippe Delhaye tanulmányának alapján a Vatikáni Rádió magyar nyelvű oldalán.

A Gaudium et spes konstitúció kidolgozásának első szakaszában XIII. szkémáról beszéltek. Az egyház és a mai világ kapcsolatáról tárgyalva figyelembe vették és beépítették a földi valóságok teológiáját, amelyet a két háború között már kidolgoztak jeles teológusok (Henri de Lubac és Pierre Teilhard de Chardin jezsuiták, Yves Congar és Marie-Dominique Chenu domonkosok, hogy csak a leghíresebbeket említsük.)

A Gaudium et spes konstitúció házasságra és családra vonatkozó részének megszületését, a bonyolult vitákat részletesen elemezte Philippe Delhaye (1912–1990), a kérdés egyik legjobb szakembere. Az alábbiakban a zsinati szövegekre is hivatkozó tanulmányát (Le dialogue de l'Église et du monde d'après « Gaudium et spes », schéma XIII ) ismertetjük.

A házasságra vonatkozó rész (III. fejezet) két szövegváltozatának szerzője Bernhard Häring volt (hosszabb: 1963, rövidebb: 1964). A neves morálteológus kezdetben a házasságot kidolgozó albizottság titkára volt, majd a munkacsoport őt bízta meg, hogy a Központi Bizottságnak ő nyújtsa be a szövegtervezetet. A család-szkéma kérdéses, szerelemről szóló III. fejezetét („A szerelemről és a szeretetről a házasságban és a családban”) jórészt Häring dolgozta ki Mgr Dearden irányítása alatt. Ez végül (1965-re) elég félénk lett, mert új szemlélete miatt sok kritikát kapott a konzervatívoktól.

A legfontosabb újdonság a sajátos hitvesi szerelem újraértékelése volt, amely a természetfeletti szeretet felé vezető út lehet. E perszonalista szemlélet szerint a hitvesi szerelemben a szexuális egyesülés világosan különbözik a hedonizmustól vagy a gyönyör kizárólagos keresésétől, hiszen nyitott az életadás felé; ugyanakkor túlhaladva a hagyományos – a Casti connubii (XI. Pius körlevele) által képviselt – állásponton, már nem beszél a házasság elsődleges és másodlagos céljairól. A szöveg egyik bírálója a konzervatív Felici volt, akit még befolyásolt a konzervatív Marcel Lefèbvre, az angol Haenan bíboros pedig valóságos háborút indított Häring nézete ellen. A belga Suenens bíboros viszont a hitvesi szerelem mellett érvelt a Szentírásra hivatkozva.

Döntő volt, hogy 1964. október 29-én a zsinati aulában Emile Léger kanadai bíboros többek között kijelentette: „Feltétlenül javasolni kell a hitvesi szerelmet – az emberi szerelmet, a lélek és a test egységét – mint a házasság valóságos célját, mint olyasmit, ami önmagában jó, amelynek megvannak a sajátos követelményei és törvényei. A szkéma nagyon habozó ezen a ponton. Nem nagyon használ, ha a szerelmet csak a termékenység szolgálataként mutatják be. Ilyen fontos témában világos alapelveket kell megfogalmazni. (…) A házastársi szerelem jó és szent. A keresztényeknek vállalniuk kell azt hamis félelem nélkül, követelményeivel és sajátos törvényeivel együtt. (…) A házastársakat nemcsak úgy kell tekinteni, mint egyszerűen a teremtő munkatársait a gyermeknemzésben, hanem mint személyeket, akik egymást önmagukért szeretik.” (Delhaye, 402–403)

Alfrink holland bíboros is hasonló értelemben szólalt fel. Október 30-án Mgr Reuss, Mainz segédpüspöke felszólalásában szintén a haladó nézeteket támogatta: „A zsinati atyáknak köszönetet kell mondaniuk Léger, Suenens és Alfrink bíborosoknak nagyon fontos felszólalásukért. A szexualitást nem lehet csupán biológiai szempontból szemlélni. Mert az teljesen különbözik a nem emberi szexualitástól, minthogy az egész emberi személyt érinti. A hitvesi szerelem a házasság alapja. Ez a szerelem kifejeződik a mindennapi élet teljességében. A házasfeleknek állandóan ápolniuk kell azt, bár nehéz, mint a szeretet minden formája, amely végső soron Isten felé irányul (törekszik). A szkémának meg kell mutatnia, hogy a házasság a hitveseket Isten felé vezeti. A házastársaknak tudniuk kell, hogy Isten gyermekek nemzésére és felnevelésére hívja őket, és hogy nem háríthatják el ezt a kötelességüket.” (Delhaye, 404)

A zsinat tanítását a szerelemről és házasságról, a szexualitásról és a szerelemről való perszonalista szemléletet a megújult morálteológia készítette elő, amelyet részben – a konzervatív bírálatok miatt félénken – hosszú viták után rögzítettek a Gaudium et spes kezdetű konstitúcióban. Különösen is figyelemreméltó a 48. és 49. pont a hitvesi szerelemről és a házasságról. A modernizmus elítélése (1907) utáni bénultság a teológiában a két háború között lassan feloldódott; elindult a katolikus gondolkodás megújulása: a Szentírás, az egyházatyák, a liturgia visszahajolt a forrásokhoz, és integrálni kezdték az új embertudományok és a perszonalizmus pozitív eredményeit. A morálteológiában is érezhető lett a megújulás, az új, pozitív szemlélet.

Bernhard Häring fontos szerepet játszott a zsinati okmány előkészítésében is. A szexuális erkölcs és a házasság új értékelése terén úttörők voltak még: D. von Hildebrand, H. Doms, L. Janssens, J. David, a zsinaton pedig Léger, Alfrink és Suenens bíboros, valamint Reuss mainzi segédpüspök. A zsinat felszámolta egy bizonyos manicheizmus (vagy puritanizmus) nyomait. XI. Pius Casti connubii kezdetű körlevele (1930) még a házasság jogi-intézményes jellegét, a gyermeknemzést és a gyermekek nevelését helyezte előtérbe: a gyermeknemzést nevezte a házasság elsődleges céljának, és másodlagosnak tekintette a szerelmi kapcsolatot (remedium concupiscentiae: az érzéki vágy orvossága).

A zsinati szöveg (GS 49) már nem említi a megkülönböztetést, de azt kijelenti, hogy a házasfelek szerelmi kapcsolatának „normális” gyümölcse a gyermek. Keresztény hitünk szerint „a szerelmet Krisztus urunk jósága a szeretet és a kegyelem külön ajándékával nemesítette meg, tette tökéletesebbé, és emelte magasabb létrendbe. (…) A szerelem a szoros értelemben vett házassági aktusban fejeződik ki és válik tökéletessé. A bizalmas és tiszta házastársi egyesülés cselekményei tehát tiszteletre méltó erkölcsi értékek, és az emberhez méltóan gyakorolva azt a kölcsönös önátadást jelzik és mélyítik el, amely által örvendező és hálás lélekkel mindketten gazdagítják egymást”. (GS 49) A következő, 50. pontban pedig ezt olvassuk: „A házasság és a hitvesi szerelem jellegéből következően utódok létrehozására és felnevelésére irányul. Kétségkívül a gyermek a házasság legszebb ajándéka, és a szülőknek igen-igen javára válik. (…) Ámde a házasságnak nemcsak az életadás a rendeltetése, hiszen épp a személyek közt létrejött felbonthatatlan szövetségnek a jellege és a gyermekek java követeli, hogy helyes módon kifejeződjék, tökéletesedjék és érlelődjék a házastársak kölcsönös szerelme.”

Történeti tény, hogy az 1968-as Humanae vitae megszületésekor a konzervatív Ottaviani bíboros és köre mintegy „merényletet” követett el, és e nyitott szemlélettől visszalépésre késztette a habozó VI. Pál pápát a születésszabályozás kérdésében.

A keresztény házasok számára a szerelemből fakadó nemző tevékenység kifejezése lehet annak a személyes szándéknak és tettnek, hogy beleegyeznek a teremtésbe és együttműködnek a Teremtővel. Gyermeket nemzeni tehát nemcsak annyit tesz, mint új életet hozni a világra, hanem beleegyezni abba, hogy Isten halhatatlan embert teremtsen. S ezzel együtt a szülők megpecsételik házasságuk szövetségét is, hiszen a gyermek mindkettőjük számára az a gyermek, amelyet a másik adott: teremtő szerelmük, kölcsönös szeretetük gyümölcse.

Gaudium et spes (lat. „öröm és reménység”), Az egyház a mai világban, 1965. december. 7.: a II. vatikáni zsinat lelkipásztori konstitúciója az egyház és a mai világ viszonyáról, a Lumen gentium mellett a legfontosabb zsinati dokumentum.

A Gaudium et spes az egyháznak a modern világgal folytatott dialógusának gyümölcse. Jóllehet lelkipásztori jellegű, dogmatikai megalapozása is kétségtelen: az első ülésszak utáni áttöréssel egyre inkább a haladóbb teológusok nézetei érvényesültek. Több ponton felismerhetők olyan gondolkodók, teológusok eszméi, mint Pierre Teilhard de Chardin, Henri de Lubac, Marie-Dominique Chenu, Yves Congar, Karl Rahner. Jelentős szerepet játszott az alapgondolat elfogadtatásában Suenens belga bíboros, aki azt emelte ki, hogy az egyháznak nemcsak ad intra (belső mivoltára), hanem ad extra (a világgal való kapcsolatára) is figyelnie kell.

A Gaudium et spes kivételes hosszúságánál fogva is: a trentói zsinatot kivéve, egymagában hosszabb, mint az egyes korábbi zsinatok valamennyi szövege együtt. Ezzel a dokumentummal megszűnt az egyház és a modern világ ellenséges, ellentétes viszonya, a Syllabustól (1864) és a kiátkozástól (I. vatikáni zsinat) eljutottunk a párbeszédhez. De a dokumentum kidolgozása nagyon hosszú és bonyolult folyamat volt, öt alkalommal szinte újrakezdték a szerkesztést és a szövegezést.

Forrás: Magyar Katolikus Lexikon

Forrás: Vatikáni Rádió

Fotó: Metropolita.hu

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria