A mustármag reménye – Nyolcvanéves az END házastársi mozgalom

Hazai – 2019. március 10., vasárnap | 13:33

A nyolcvanéves END (Équipes Notre-Dame) közösség magyar jubileumi ünnepségén, március 9-én, Gyömrőn Michael August Blume apostoli nuncius mondta a misét, és Beer Miklós váci megyéspüspök prédikált. Gyermekzsivajtól hangos, mégis bensőséges eseményen vehettünk részt.

KÉPGALÉRIA – klikk a képre!

Az 1938-ban épült, amúgy impozáns gyömrői Jézus Szíve-templomnak nincsen tornya. Pedig a terv szerint kettő is lett volna, méghozzá óriásiak. Uralták volna az épületet, messziről hirdetve az egyházi jelenlétet, és bizonyára gyönyörű harangok zengték volna kilométerekre a feltámadás üzenetét. Nem így történt: a dicsőséges tornyokra végül nem jutott pénz. Csak a nyolcvanas években emeltek a templom elé harangtornyot betonból.

Az épület így, tornyok nélkül is erőről tanúskodik, a vastag falak középkori várakéit idézik. Sokkal kevésbé szólnak a külvilághoz való viszonyról, mint az itt lakók jóllétéről, közösségének melegéről. A makett a tornyokkal a plébánián megtekinthető. Talán egy letűnt egyházkép modelljeként is tekinthetünk rá.

*

Az ószövetségi olvasmányban a pusztában vándorló nép képe villan fel, a szentleckében Pál Mózesre hivatkozva arról ír a rómaiaknak, hogy az ige közel van hozzánk: a szánkban és a szívünkben. Az evangélium pedig Lukács története Jézus pusztai megkísértéséről.

Beer Miklós prédikációjában a pusztáról mint a reménytelenség jelképéről beszél, amelyben aztán a remény jelét adja az Isten. A remény jele és forrása a család. Az volt nyolcvan évvel ezelőtt, és az ma is. Akkor is aggódni kellett a világ sorsáért, ma is. A püspök elmeséli, hogy nemrég egy felújított templom megáldásakor azon töprengett, lesznek-e, akik megtöltik, kell-e attól tartanunk, mint sokfelé Nyugat-Európában: templomaink kiürülésétől, attól, hogy a reménytelenség jeleivé válnak. Ma a keresztény családok, a Szűzanya „csapata”, közösségei jelentik a reménység forrását.

A nuncius a mise végén, egyre erősödő gyermekzsivajban megáldja a közösséget, majd a templom elé megyünk, hogy fénykép készüljön az END (ejtsd: éendé) vendégségbe érkezett családjairól és papjairól.

Útközben Dóka Tamás plébános mond egy érdekeset: „Mi is ugyanolyan tagjai vagyunk az END-nek, mint a többiek. Csak abban különbözünk, hogy nincs feleségünk és gyermekeink.” Átvonulunk a plébániára, ahol óriási szeretetvendégséget készítettek elő csupa házi finomsággal. Tamás nagyon elfoglalt, ezért csak jó negyedóra múlva, kitartó igyekezetem jutalmaként sikerül néhány szóra elkapnom, hogy a papoknak a közösségben betöltött szerepéről kérdezzem. Nem véletlenül nem azt írom: Tamás atya, ő ugyanis nem szereti, sőt tiltja, hogy bárki atyának nevezze, és mint mondja, mindig mindent megtett annak érdekében, hogy ne legyen papos pap.

Ő hozta a gyömrői plébániára az END közösséget három éve. Ma már hét csoport is működik itt. Ő két csoportban is tag, de egyikben sem vezető, hangsúlyozza. Azért van ott, hogy kipihenje magát, állítja, meg azért, hogy arra hangolja a többieket: se ne teologizáljanak, se ne politizáljanak. Hanem önmagukról beszéljenek egymásnak, és együtt keressék az Istent. Elismerjék a kudarcaikat, szánalomra méltóságukat, és közben titokzatos módon magasabb minőségre jussanak mint közösség. „Szent emberek, öt-hét gyermekes házaspárok körében lehetek hónapról hónapra. Szinte szégyellem magam mellettük, és mindig attól tartok, hogy nem vagyok méltó papjuk” – mondja keresetlenül, és úgy tűnik, komolyan is gondolja.

Az önfeledt kavargásból-társalgásból, melegből, az ünnepi asztal testvéri légköréből a püspököt is sikerül kihívnom néhány szóra a szeles teraszra. A házastársi és családos közösségek nagy-nagy „felfutásáról”, ennek okairól kérdezem. Manapság ismét a személyes kisközösségeken a hangsúly az egyházi életben, mondja. Míg a templomok sokhelyütt elnéptelenednek, ezek a közösségek gomba módra születnek és növekednek mindenfelé. A későbbi XVI. Benedek már a hetvenes években megsejtette ezt A mustármag reménye című könyvében. A kicsi, az „életszerűbb” egyházi jelenlét előretörését a látványos rendezvényekkel szemben. Mint az ősegyházban volt, amelyben házanként végezték a liturgiát. A családegyház korát éljük: a kisközösségekét, és nem a nagy tömegekét. Ehhez sokszor még az sem kell, hogy valamilyen mozgalomhoz kapcsolódjanak a családok, hanem egy-egy plébánia családjai gyakran maguk érzik szükségét, hogy közösséget alkossanak.

*

Amikor jó egy óra múlva csoportokat alkotnak a házaspárok, a gyermekeiket pedig játszani viszik, megkérjük Tomka Barnát – aki feleségével, Szentgyörgyváry Eszterrel a magyar régió egyik vezetője –, hadd legyünk jelen azon a beszélgetésen, amelyen ő fog részt venni az ország különböző pontjairól érkezett END-s házaspárokkal. A kérdés, amelyre válaszolni próbálnak, az lesz, hogy mit köszönhetnek a közösségnek házaspárokként és egyénekként. A négy-hét házaspárból és egy papból álló csoportok havonta találkoznak valamelyikük otthonában, gyerekek nélkül, és mintegy négy órát töltenek együtt.

Az elsőként megszólaló házaspár tizenegy éve tagja a közösségnek. Számukra abban segít sokat az END, hogy túl tudjanak lépni a konfliktusaikon. Látják, hogy a többiek is sok nehézséggel küzdenek, ezért nem érzik magukat egyedül a bajaikkal. Jó az is, hogy különböző korú párok a tagok – vélekednek –, mert így az idősebbek tapasztalatai alapján fel lehet készülni a későbbi nehézségekre. Számon tartják egymást, imádkoznak egymásért a többiekkel. Az END kötelék: a hegymászók köteléhez hasonló, amely meg tudja tartani az éppen megingót. Barna szerint az END-ben az a jó, hogy semmi sem kötelező. A regula eszményt jelent, amelyre törekedni kell, de a hangsúly azon van, hogy a házaspárok hogyan tudnak fejlődni. Ők például megtanultak együtt imádkozni és beszélgetni, nem csak dolgokat megbeszélni. És megtanulták, hogyan támogathatják jól egymást.

Most egy olyan pár kezd beszélni, mely öt éve a közösség tagja. A férj azt mondja: miután fiatalon kimaradt az ifjúsági csoportokból, amelyek korábban végigkísérték az életét, olyan volt, mint a magányos fa a pusztában. Házaspárként aztán az END-ben sokakkal szinkronban voltak, mivel a többiek is ifjúsági csoportokban nevelkedtek. És mivel a párok többsége nagyjából ugyanakkor házasodott, a gyerekek is közel egy időben születtek. Hasonlóak voltak a problémák, mindig volt mit megbeszélni.

Itt tartunk, amikor nagy sóhajjal egy kisfiú nyit be a szobába, a kókuszreszelékbe hempergetett túrógombócokhoz lép, egyet egészben a szájába tesz, majd távozik.

Nem telik bele sok idő, és újabb fiúcska érkezik. Barnához lép, és vizet kér, nem szúrósat. Barna önt neki, de kiderül, hogy tévedésből mégis szúrósat öntött. Aztán mindketten kimennek.

Úgy látszik, ekkorra már népvándorlás-méretűvé válik a gyermekek rohama, mert egy perc sem telik bele, és egy kislány is befut, hogy szörpöt készítsen magának.

A házaspárok azonban rendületlenül folytatják. A harmadik pár szintén öt éve lett tag, számukra a különböző életszakaszok nehézségeinek megismerése jelent sokat a többiek révén. Például hogy miként lehet felkészülni a gyerekek kirepülésére, a (nagy)szülők fizikai állapotának hanyatlására. Míg egy bizonyos életszakaszban állandó szervezésből-logisztikából áll az élet, később fontossá válik a fokozottabb egymásra hangolódás, a közös imák.

A csoportmegbeszélés végét jelzi, amikor Barna ismét megjelenik, kezében kuglóf- és tortaformákkal. Arra gondolok, hogy ez már az elpakolás egyik mozzanata, de kiderül, hogy nem üres formákat hozott, hanem újabb ínyencségekkel érkezett. A gyerekek beáradnak, a jubileumi tortát felvágják. És közben énekelni kezdünk egy taizé dalt.

A hétgyermekes Tomka házaspárral, az END mozgalom régiófelelőseivel készült interjúnkat ITT olvashatják.

Fotó: Lambert Attila

Kiss Péter/Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria