Az ajtón látható örömhírvételt ábrázoló ikont – akár az ikonosztáz többi szentképét – Seres Tamás festőművész, restaurátor készítette. A 2011 óta készülő ikonfalból most már csupán a két oldalsó, úgynevezett diakónusajtó hiányzik ahhoz, hogy teljes legyen.
A királyi ajtó, mely az ikonosztáz közepén található, azt a szentírási szakaszt idézi meg képekben, melyben Mária megtudja Gábor arkangyaltól, hogy fiút fog szülni, akinek a Jézus nevet fogja adni.
Magának a jelenetnek és a királyi ajtó elhelyezkedésének is szimbolikus jelentése van a görögkatolikus Szent Liturgiában. Mögötte, az oltárnál történik meg az Eucharisztia: Krisztus testévé és vérévé átváltoztatott szentség lesz a kenyérből és borból.
Az ajtó tehát a láthatatlan és látható, az égi és a földi, az isteni és az emberi kettősének mezsgyéjén helyezkedik el, mely utat nyithat egyik világból a másikba. Úgy, ahogyan megnyílt Szűz Mária méhe, befogadván a befogadhatatlant.
Ezen az ajtón csak a szertartást végző áldozópapok haladhatnak át szertartás közben. A húsvéthétfővel kezdődő fényes hét során azonban végig nyitva áll, jelezve a híveknek, hogy ugyanígy nyitva áll a mennyek kapuja is.
A királyi ajtó és az ikonosztáz többi képe is lakkozást kapott nemrég, így az arany háttér valóban az isteni ragyogást közvetíti a szemlélőnek.
Forrás: Polyákné Tóth Nóra/Nyíregyházi Egyházmegye
Fotó: Gerner Attila, Kocsis Dániel
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria