Több mint egymillió ellopott műtárgyat keres az olasz csendőrség speciális egysége

Kultúra – 2020. június 24., szerda | 10:43

Mit csinál az olasz csendőrségnek a kulturális örökség védelmére specializálódott egysége? Roberto Riccardi csendőrtábornok tájékoztatta tevékenységükről június 16-án a nemzetközi sajtó képviselőit, köztük az MTI-t.

Olaszországból ellopott ókori szobrokat, ritka könyveket, Raffaello és Van Gogh festményeit kutatja az olasz csendőrség speciális egysége (Comando Carabinieri Tutela Patrimonio Culturale, TPC), amely június első hetében a graffitiművész Banskynek a párizsi Bataclanból ellopott művét találta meg egy olasz faluban – mondta Roberto Riccardi.

A közép-olaszországi Abruzzo tartomány egy vidéki házában találták meg Bansky alkotását, amelyet tavaly loptak el a 2015-ös terrortámadásokról ismert párizsi Bataclan koncertteremből. A három elkövető teherautóval szállította át a művet a francia–olasz határon.

Bansky festménye csak egyike a csendőrség által megtalált alkotásoknak. Az 1969-ben alapított csapat, amelynek tagjai a katonai karrier mellett képzett művészettörténészeknek, régészeknek és műértőknek számítanak, az utóbbi ötvenegy év alatt mintegy hárommillió eltulajdonított műkincset talált meg: Olaszországból ellopott és külföldre szállított, vagy külföldről Olaszországba juttatott műveket. Az első jelentős „zsákmánynak” 1975-ben Raffaello A néma című festménye számított, amelyet Urbinóból loptak el más művekkel együtt. Erről a képről mondták azt a szakértők, hogy atomháború esetén elsőbbséget élvez a mentése – idézte fel Roberto Riccardi, a TPC vezetője.

A kép visszaszerzéséért a TPC emberei műgyűjtőnek tüntették fel magukat, és a Svájcban megrendezett adásvételen leplezték le a képrablókat.

Két hónap alatt sikerült felkutatni az 1998-ban egy római múzeumból ellopott Van Gogh- és Cézanne-képeket, melyeket Torinóban találtak meg. Tavaly az 1997-ben egy múzeumi kölcsönzés során eltűnt Klimt-festményt befalazva találták meg.

„Jelenleg 1,3 millió Olaszországból ellopott műkincset keresünk. Szerepel közöttük antik szobor, kézirat, reneszánsz festmény, bélyeg, érme is” – számolt be Riccardi. A körözött tárgyak a nyolcvanas évektől bővített adatbankban sorakoznak, amelyet az Interpol is felhasznál. A műtárgyakat általában megrendelésre lopják el – mondta, és hozzátette, hogy egyre több múzeum és aukciósház csatlakozik az eredetvédelmet biztosító nemzetközi konvenciókhoz.

A TPC vezetője hangsúlyozta, hogy az illegális nemzetközi műkereskedelem a harmadik legjövedelmezőbb a kábítószer- és fegyverkereskedelem mögött, évi hatmilliárd dolláros forgalommal.

Csak Olaszország templomaiban mintegy százezer védett műtárgyat tartanak számon. Ezeket régebben senki sem védte, ma már azonban az elszigetelt kolostorokat, palotákat, régészeti parkokat is videokamerákkal és drónokkal felügyelik.

Kijelentette, nincs ország, amelyet ne érintene a nemzetközi műkincscsempészet. Olaszországból továbbra is az ókori sírokból előkerülő leletek a legkeresettebbek: a sírrablók módszerei nem sokat változtak az évszázadok alatt, nappal fúrással kutatják fel a föld alatti sírokat, amelyeket éjszaka kiásnak.

„Megtörtént az is, hogy értesültünk egy tervezett lopásról, és az eredeti Bruegelt hamisítvánnyal helyettesítettük, a tolvajok nem is vették észre, mit emeltek le a falról” – számolt be Roberto Riccardi.

A legkeresettebb műtárgyak listáját egy Caravaggio-festmény vezeti, amelyet 1969-ben a szicíliai Palermóból loptak el. Megjegyezte, nem kizárt, hogy az eredeti vásznat darabokra vágták, és úgy értékesítették.

A TPC 2003 óta részt vesz a bagdadi régészeti múzeumból ellopott műtárgyak felkutatásában: a 15 ezer külföldre került alkotásnak a felét tudták már visszaszolgáltatni az iraki fővárosnak. Részt vett továbbá a 2016-os olaszországi és az ezt követő mexikói földrengéstől érintett műkincsek katalogizálásában is.

„A kulturális diplomácia katonáinak tartjuk magunkat, mi nem a háború istenét, Marsot, hanem Vénuszt szolgáljuk. A mi érdemünk például, hogy visszatért Olaszországba a New York-i Metropolitanből az az etruszk váza, amely a hetvenes években tűnt el Olaszországból, és a múzeum egymillió dollárért vásárolta meg” – tette hozzá Roberto Riccardi.

Forrás: MTI

Fotó: Avvenire.it

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria

Bansky Batalclanból ellopott alkotása