A rövidfilmek sűrítenek, kiéleznek, összegeznek – sajátos intenzitás jellemzi őket, és ennek köszönhetően bizonyos szempontból felülmúlhatják a hosszabb filmeket. Sajnos azonban igen ritkán jutnak el a közönséghez. Ezért szerveznek olyan fesztiválokat, amelyeket a rövidfilmeknek szentelnek – igen nagy sikerrel.
A bambergi filmnapok Bajorország 1991 óta évről évre megrendezett rövidfilmfesztiválja, mely a csendesebb télidőben gazdag kínálattal várja az érdeklődőket. A rendezvény idén is több mint ötezer nézőt vonzott Bamberg filmszínházaiba.
A németországi egyetemi város minden év elején pár napra a filmek várossá változik – egy hét, negyven rendezvény, több mint száz versenyfilm: kisjátékfilmek, animációs filmek, dokumentumfilmek, kísérleti filmek és gyerekfilmek várják a közönséget. A filmes szakma számos képviselője érkezik egész Németországból, Ausztriából, Svájcból, Luxemburgból és az olaszországi Dél-Tirolból, hogy bemutassák alkotásaikat.
Sok filmművésznek jelentett igazi ugródeszkát pályafutása során a bambergi filmfesztivál: e szakmai seregszemlén mutatta be például A mások élete című filmjét az azóta Oscar-díjas német filmrendező, Florian Henckel von Donnersmarck.
E ma már nem csak Bajorország-szerte ismert rendezvényen évek óta részt vesz a Katolikus Egyház is – a bambergi érsekség médiaközpontja képviseletében. Az idei rendezvény „Pillanatok” („Augenblicke”) című katolikus kínálatába – melyet a német püspöki konferencia megbízásából állítottak össze – olyan alkotások kerülhettek be, amelyek művészi, minőségi, nézhetőségi kritériumok mellett a következőknek is megfelelnek: alapvető egzisztenciális kérdéseket vetnek fel; beszélgetésre indítanak; érzékennyé tesznek bizonyos témákra, de nem ideológiai befolyásolással; tágítják a horizontot, keresztény értékekkel bírnak; a hittel, a hitről indítanak párbeszédet.
Az „Augenblicke” filmjei megérintő pillanatok: széles ívet rajzolnak a horizontra, mutatva, hogy az örömhír és a film mint médium haladhat egy irányba – véli Manfred Koch fotóművész, filmes szakember, a bambergi érsekség médiaközpontjának vezetője. Az idei fesztivál kapcsán nyilatkozva kifejtette: a jó filmek kérdéseket vetnek fel, de nem kell megadniuk a válaszokat: azok a nézőben születnek, fogalmazódnak meg. Miként a jézusi példabeszédekben: a befogadónak kell levonnia a következtetéseket.
A január végén megrendezett fesztivál katolikus kínálatának egyik szép darabja a Der alte Mann und der Vogel (Az öregember és a kismadár) című hétperces animációs film, a 29 éves Dennis Stein-Schomburg alkotása.
A hamburgi születésű fiatal filmművész a kasseli művészeti egyetemen szerzett diplomát. A Bambergben – majd a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon – is bemutatott, 2015-ben készült vizsgafilmjében a bábfilmek és a számítógépes animáció technikáját ötvözi. Alkotása valóságosabbnak tűnik, mint a valóság, jóllehet látszik, hogy a képek nem valóságosak. Csak első pillantásra tűnik gyermekfilmnek. A magány és az abból való kiszabadulás elevenedik meg animált képsorain: egy megözvegyült, visszavonultan élő idős ember és egy vörösbegy találkozása. Hideg és gyengédség. Magány és kapcsolat. Végesség és élet... A kisfilm felénél éles színkontrasztváltás észlelhető. Talán egy álom? Valami olyan történik csendesen, ami megvédhet a hidegtől és a magánytól.
Forrás: Katholisch.de; Medienzentrale.kirche-bamberg.de
Fotó: Katholisch.de; a The Old Man and the Bird Facebook-oldala
Magyar Kurír
(gj)
Kapcsolódó fotógaléria