Miközben a közösségi médiában nagy a megosztottság a betlehemek körül, és mindig akad valaki, aki a hívő muszlimokra hivatkozik, hogy igazolja, miért hagynak el valamilyen keresztény karácsonyi szokást, a plébániákon ellenkező előjelű tapasztalatok születnek. Ilyen történt december 16-án, vasárnap délután a San Galdino-plébánia területén, Milánó keleti peremterületén, ahol élő betlehemet állítottak fel néhány muszlim család aktív közreműködésével.
„Együtt akartunk lenni keresztény testvéreinkkel ünnepük alkalmával” – így írják le a kezdeményezés eredetét Mohamed és Samira, a keresztény–muszlim párbeszéd csoportjának tagjai a La Notizia című plébániai újságban. A betlehemet az arab iskola és napközi Crismus nevű csoportja szervezte. „Arra gondoltunk, hogy valamilyen módon veletek szeretnénk lenni a karácsonyi ünnep során, ahogy már pár éve meghívunk titeket, keresztényeket a Ramadán végén tartott ünnepünkre...
Úgy láttuk, hogy jó ötlet lenne segíteni egy betlehemes létrehozásában – meséli Mohamed és Samira –, azért is, mert ha megnézzük azokat a ruhadarabokat, amelyeket a Jézus születésének jelenetét bemutató szereplők hordanak, észrevehetjük, hogy ezek olyanok, mint a hagyományos arab ruhadarabok. Már csak az arabok használják ezeket. Ezért arra gondoltunk, hogy felhasználjuk őket az élő betlehemnél: aztán a tervezés folytatódott, úgy alakult, hogy rendezünk egy élő jelenetet az ünnep napján, és ezen felül felállítunk egy betlehemet az oratóriumban is.”
A muszlim házaspárnak egyértelmű véleménye van azokról a vitákról is, amelyek visszatérően kísérik a keresztény karácsonyi hagyományokat: „Ezek a viták eléggé irreálisak. Ezenkívül általában a laicitást támogató felvetésekről van szó, amelyekben a muszlimokat ürügyként használják fel. Nem sért minket a betlehemállítás. Van némi tudatlanság is mindkét oldalról, az emberek nem ismerik igazán a történelmünket és hagyományainkat.”
Mohamed az egyik napkeleti bölcset jelenítette meg a betlehemben, míg a keresztény és muszlim családok gyermekei az angyalokat és a pásztorokat. A jelenetet Lukács és Máté evangéliumából való felolvasás kísérte, de az elején felolvastak a Koránból is néhány szúrát, amelyekben Mária szűzi foganásáról van szó.
Fordította: Nobilis Márió
Forrás és fotó: Vatican Insider
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria