Mindenki jó valamiben – Pedagógusoknak tartott továbbképzést a szatmári egyházmegyei karitász

Külhoni – 2018. november 29., csütörtök | 11:34

A gyerekek felzárkóztatását és a tehetséggondozást szolgáló Komplex Instrukciós Programról tartottak képzést pedagógusoknak a Szatmári Egyházmegyei Caritas Szervezet szervezésében Sárközújlakon november 23–24-én.

Mindenki jó valamiben – ezen az elven alapszik a Komplex Instrukciós Program (KIP), amit a Stanford Egyetemen dolgoztak ki azzal a céllal, hogy a dél-amerikai bevándorló gyerekek integrálását segítse a nyelvi hátrányok leküzdésével. A módszer az egész világon elterjedt; Magyarországon a hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola vette át elsőként, és dolgozta ki a magyarországi oktatási rendszerhez adaptált változatát. Jelenleg nyolcvan iskolában alkalmazzák a KIP-et, egy európai uniós projekt keretében pedig további 1500 iskolában tervezik a bevezetését.

A Szatmári Egyházmegyei Caritas Szervezet gyermekintézményeiben tevékenykedő, hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatásával foglalkozó szakemberek folyamatosan kutatják az aktuális társadalmi kontextusban leghatékonyabban működő oktatási módszereket, így találkoztak a KIP-pel, és épült ki az együttműködés a hejőkeresztúri iskolával. Egy svájci alapokból finanszírozott karitászprojekt keretében lehetővé vált, hogy a módszerrel a Szatmár megyei oktatási intézmények is megismerkedhessenek. A KIP gyakorlatba ültetése már megkezdődött a túrterebesi általános iskolában; a most tartott képzés pedig az első lépés afelé, hogy a sárközújlaki és a sándorhomoki iskola is meghonosítsa azt.

A sárközújlaki Petőfi Sándor Általános Iskolában megtartott KIP-képzésen huszonnégy pedagógus vett részt. Az eseményen jelen volt Maskulik Levente, a helyi iskola igazgatója, valamint Simon Ferenc, a lázári iskola igazgatóhelyettese.

A képzést Tóth Józsefné Mária, a hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola magyar–földrajz szakos tanára, KIP-trénere tartotta. Bevezetőjében hangsúlyozta, hogy ez nem kizárólag egy hátrányos helyzetű gyermekek számára kidolgozott program, bármilyen összetételű osztályban sikerrel alkalmazható. A program ugyanis a szociális kompetenciák: a kommunikáció és az együttműködés erősítése mellett kiválóan alkalmas az egyéni bánásmódra, a differenciálásra és a felzárkóztatásra, és mindezt egy tanórán belül. Így hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatására és tehetséggondozásra egyaránt megfelelő. „A 21. század egy óriási kihívás. A régi, hagyományos módszerekkel és pedagógusattitűddel már nem lehet hatékony munkát végezni, hiszen a gyermekeknek egészen más a világszemléletük, egészen más hatások érik őket. Az a célunk, hogy minden gyereket elérjünk, minden gyereket megszólítsunk. Az az alapelvünk, hogy mindenki jó valamiben, mindenkiben megtaláljuk azt, amivel ő sikeres lehet, amivel az ő iskolai előmenetele, motiváltsága, a tanuláshoz való hozzáállása jobb lehet” – állítja a szakember.

A heterogén tanulói csoportok státuszkezelői eljárásaként is ismert módszer a csoport- és az egyéni munkát ötvözi. A csoportmunka keretében a csoport tagjai különböző szerepeket töltenek be, melyek a feladatok során váltakoznak. A KIP bármilyen óratípus esetében alkalmazható. Lényeges, hogy egy adott osztályban rendszeresen legyenek KIP-es órák, akár már heti egy óra is hatékony lehet.

„Csodákat fogtok látni: az addig nem beszélő gyermekek megszólalnak, ki mernek állni az osztály elé, a gyerekek nem veszekednek, megegyeznek, gyönyörűséges dolgokat alkotnak. Ami a legcsodálatosabb, hogy amikor egy gyerek kiáll beszélni a csoport munkájáról, szinte eltűnnek a különbségek, nem igazán látszik, ki az osztályelső és ki a gyengébb, azért, mert mindenki tudja a maga kis feladatát teljesíteni” – osztotta meg a pedagógusokkal személyes tapasztalatát Tóth Józsefné Mária.

A kétnapos interaktív képzés keretében a részt vevő oktatási szakemberek megismerkedtek a KIP-pel, a különböző szimulációk révén pedig lehetőségük nyílt a gyermekek szempontjából is felfedezni a módszer előnyeit.

Forrás: Palincas Erika/Romkat.ro

Fotó: Palincas Erika

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria