A Robotasszisztált terápiák a fogyatékossággal élő gyermekek fejlesztésében című Erasmus+ program célja ötleteket, inspirációkat nyújtani gyógypedagógusoknak, pedagógusoknak és szülőknek ahhoz, miként használhatnak padlórobotokat játékos fejlesztésre. A projekt kezdeményezője a budapesti Csodavár Alapítvány; a kivitelezésben partnerként vesz részt a Szatmári Egyházmegyei Caritas szatmárnémeti Szent József Rehabilitációs Központja, valamint a szlovákiai Talentum Cassoviensis Alapítvány.
A padlórobotok használata az oktatásban még nem általánosan elterjedt jelenség, viszont az utóbbi években egyre több óvodai és iskolai pedagógus használja ezeket az eszközöket, hogy a foglalkozásokat, tanórákat érdekesebbé, változatosabbá tegye. A robotok alkalmazása segítheti a problémamegoldó és a logikus-algoritmikus gondolkodás, a kreativitás, az együttműködési, valamint a magasabb rendű gondolkodási készségek fejlődését. Ezek olyan készségek, amelyek fejlesztése minden gyermek számára elengedhetetlenül szükséges, de a sérült gyermekek esetében különösen fontos.
A fogyatékossággal élő gyermekeknél a gondolkodási folyamatok sok eltérést, sajátos vonást hordoznak magukban – számukra kiemelten szükséges a minél több oldalról támogatott fejlesztés. A játékos készség- és képességfejlesztésre, a fejlődés, a tanulás folyamatának támogatására kiválóan alkalmazhatók a padlórobotok.
Mivel a padlórobotok használata a projekt célcsoportját jelentő 3–10 éves, sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztése területén újdonságnak számít, ezért még igen csekély az erre vonatkozó szakirodalom, amely segítene, útmutatást nyújtana a pedagógusoknak, szülőknek, hogyan használják hatékonyan ezeket az eszközöket a gyermek készségeinek fejlesztésére. E hiányt szeretnék pótolni a projekt keretében egy alapmódszertani kézikönyv, egy weboldal és letölthető füzetek létrehozásával négy (magyar, román, szlovák és angol) nyelven, amelyek elsősorban a fogyatékossággal élő gyermekek alapkészségeinek és kompetenciáinak fejlődését segítik majd elő. A robotokkal segített terápiák az állatasszisztált terápiákhoz hasonlóan kiegészítik majd azokat a fejlesztéseket, amelyeket a gyermekek a közoktatási és gyermekrehabilitációs intézményekben kapnak.
A pályázat keretében a szlovák partner koordinálásával elkészítenek egy robotot is, amely bizonyos instrukciókat mond; készül mellé egy útmutató, amely alapján létrehozható egy robot és hozzá hangfájlokat tartalmazó vezérlőszoftver.
A három országot átfogó, kétéves időtartamú projekt gyakorlati útmutatót, feladatbankot kíván biztosítani a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésének igényeire szabva, megerősítve ezzel azt a lehetőséget, hogy a robotok felhasználásának az eltérő fejlődésű gyermekek oktatásában, fejlesztésében is van létjogosultsága.
Szöveg: Palincas Erika
Fotó: Talentum Cassoviensis Alapítvány
Forrás: Romkat.ro
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria