Füleczki István téves elképzelésnek nevezi, hogy Jézus pere egyedülálló lenne az Újszövetségben. Példaként említi Szent Pál apostolt, akinek peres ügyeiből kiderül, hogy római polgárnak lenni kiemelt és kiváltságos státuszt jelentett. A zsidók – valószínűleg sok pénzért – megkapták a kedvezményt, hogy a saját országukban a saját törvényeik szerint éljenek, de ehhez a rómaiak által meghatározott rendet is meg kellett tartaniuk. A zsidók azonban nem adták fel hitüket, vallották, hogy Jahve nem egy a sok isten közül, hanem az egyetlen. Pilátus szemében Jézus egy zsidó ember volt, akire a rómaiak megvetéssel és lenézéssel tekintettek. Ha pedig egy római polgárra ráfogták, vagy bizonyították, hogy császárellenes, akkor már a római polgárság sem segített. Ha valakit politikai okokból ki akartak iktatni, ez a vád mindig megállta a helyét. Ez történt Pál esetében is, és Pilátusnál is ez bizonyult döntőnek, hogy megijesszék és kimondja a halálos ítéletet Jézus fölött: „ha elbocsátod, nem vagy a császár barátja! Mert aki királlyá teszi magát, ellene szegül a császárnak” (Jn 19,12).
A dolgozat írója elemzésében kifejti: a zsidók tudták, hogy Pilátus nem fogja Jézust halálra ítélni blaszfémia miatt, mert az a római jog szerint nem volt büntetendő cselekmény, a helytartónak pedig a római törvények szerint kellett bíráskodnia. A főpapok ezért az istenkáromlás helyett Pilátus előtt már olyan tettek elkövetésével vádolták meg Jézust, amelyeket a római jog is halállal büntetett: az adófizetés megtagadására való lázítással és azzal, hogy királynak vallja magát, ami a rómaiak szemében ugyancsak egyenlő volt azzal, hogy Jézus az államrend elleni lázadó.
Füleczki István atya a zsidók Messiás-várásával kapcsolatban megállapítja: Jézus személye, viselkedése és megnyilvánulásai nem egyeztek az ő Messiásról vallott elképzelésükkel.
Az irgalmas és könyörületes Jézus, aki új megvilágításba helyezte a törvényeket és előírásokat, aki a szeretetet határozta meg legfőbb parancsnak, nem lehetett a zsidók szerint az a Messiás, akire ők vágytak, s akit el tudtak volna fogadni.
A zsidók politikai Megváltót vártak, aki megszabadítja őket az elnyomó hatalomtól, és ezzel szemben állt Jézus tevékenysége és személyisége. A tanulmány írója szerint Isten Fiának emberré válását a zsidóság azért sem fogadhatta el, mert Isten igéje nem ezt sugallta, nem ezt mondta nekik. Ezért volt legfőbb céljuk, hogy kivégezzék Jézust.
A tanulmány írója egyetért azokkal – így Sáry Pállal és Nemeshegyi Péterrel –, akik szerint „Jézus pere az igazságszolgáltatás megcsúfolása”, hiszen Jézus semmi olyat nem tett, ami halálbüntetést érdemelt volna. Ez a per alapján egyértelműen be is bizonyosodik, Pilátus mégis a halálba küldi Jézust, miután a zsidó főpapok megzsarolták. Ha ugyanis Tiberius császár fülébe jut, hogy ő nem a barátja, hiszen védi a názáreti Jézust, aki királlyá teszi magát, akkor az uralkodó kíméletlenül megbünteti. Pilátus félt a császártól, rossz stratégiát választott, a zsidók főpapok kijátszották, ezért kimondta a halálos ítéletet Jézusra, akit politikai bűnözőként ítélt kereszthalálra. Füleczki István tényként állapítja meg: a kereszthalál olyan kivégzési mód, aminél „szörnyűbbet és kínzóbbat” nem lehet kitalálni. A rómaiak csak a rabszolgákat és nem a római polgárokat küldték a keresztre. E kivégzési mód borzalmasságát Cicero így érzékeltette: „Hóhérnak, fej letakarásának és már a kereszt szó puszta említésének is távol kell állnia a római polgárnak nemcsak testétől, hanem gondolataitól, szemeitől, füleitől is.” Lukianosz pedig egyenesen azt javasolta, hogy a té betűt töröljék az ábécéből, mert az a „szörnyűséges keresztre” emlékeztet.
Jézus pere és kivégzése közönséges bűntény, ártatlanul ítélték el és gyilkolták meg – állapítja meg a szerző. – A legfőbb felelősök: Júdás, aki elárulta; Annás és Kaifás, akik mindent megtettek, hogy megölessék; Pilátus, aki hagyta, hogy elveszítse a per feletti uralmát, így megöleti Jézust; de említhető Péter tagadása, valamint a tömeg gonoszsága és befolyásolhatósága, hiszen a nép kéri, hogy feszítsék meg Jézust. Ott vannak aztán a katonák is, akik hivatalos hóhérként járnak el, megkínozzák őt.
Jézus halálának okát Joachim Gnilka abban látja, hogy megkorbácsolták, rengeteg vért vesztett, órákon keresztül függött kifeszített és odaszegezett karral a kereszten. Mindezek halálos kimerültséget okoztak. Jézus halála Kr.u. 30 tájékára datálható, ekkor kb. 35 éves volt.
Füleczki István kitér arra is, hogy Jézus a bűnt elvetette, de a bűnös embert mindig szerette, és ez a szeretet a per egész folyamán megmutatkozott, mert Jézus nem szólt vissza, hanem hallgatott. Imádkozott az őt kínzókért, gúnyolódókért, a jobb latornak pedig megígérte: „Bizony mondom neked, még ma velem leszel a paradicsomban” (Lk 23,43).
Mivel Füleczki István elsősorban teológusként közelítette meg Jézus perét, a fundamentális teológia alapján vizsgálta az egyes részleteket, leszögezi:
ez a szeretet a per lényege. A keresztény ember ezt a szeretetet látja, amikor Jézus keresztjére tekint. „Ezt a szeretetet éli át, amikor virágvasárnaptól kezdve a nagyhéten át a szent három napon szemléli a szenvedéstörténet eseményeit, és Jézus perét. Eljutva így a feltámadáshoz.”
Összegezve megállapíthatjuk: „Jézus értünk és üdvösségünkért önként, szabadon, örömmel és szeretettel vállalta a szenvedést, a megaláztatást és a kereszthalált.”
*
A kötet megrendelhető a bolt.ujember.hu-n és az office@agape.hu vagy az agape123@invitel.hu-n.
Füleczki István: Az igaz kirakatpere – Jézus pere az Írások szerint
Agapé Kiadó, 2019
Fotó: Egri Főegyházmegye
Bodnár Dániel/Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria