Csoportos képzőművészeti tárlattal csatlakoztak az Ars Sacra Fesztiválhoz Kolozsváron

Kultúra – 2017. október 2., hétfő | 11:30

A magyarországi Ars Sacra Fesztiválhoz csatlakozva szeptember 16. és 24. között első ízben rendeztek csoportos képzőművészeti tárlatot Kolozsváron, a Szent Mihály-plébánián „Üzenet a szakrálisból” címmel. Az egyik kiállító, Sabău-Trifu Cristina „vezeti körbe” az olvasókat.


A szakrális téma vonzó és misztikus, mindig megérinti a művészek lelkivilágát, így azokat az erdélyi művészekét is, akik szép számban (több mint húszan) válaszoltak a felhívásra. A felkérés arra vonatkozott, hogy keresztény érzületű művekkel jelentkezzenek, formában kötődjenek az evangéliumi, egyházi témákhoz. Összesen 52 alkotás díszítette az egyébként is különleges tetőteret.

A kiállított művek, melyek méretben és koncepcióban egyaránt igen változatosak voltak, különböző műfajokat képviseltek: festészetet, grafikát, szobrászatot, textilművészetet, liturgikus művészetet.

A terembe megérkezvén a látogatót Lepedus Ildikó rendkívül hatásos munkája, Az angyali üdvözlet fogadta. Ez a vászonra festett olajmunka színhasználatban visszafogott, és inkább grafikai módszer alkalmazásával vonta magára a figyelmet.

Innen két irányba lehetett elindulni: balra Starmüller Katalin misztikusan szép aranyszínű festménye volt látható az égő csipkebokorról, a kétoldalt kiállított szürke grafikák pedig felélénkítették az arany szín hatását. A bal oldali teremben Tompos Opra Ágota három akrilfestménye erős tónusokkal ébresztette fel a szemlélőben az összetartozás érzését. Forró Ágnes két pasztellmunkája a természetben megélt isteni jelenlétre utalt, a patriarchális hangulat előidézésével. Heim András két grafikája dekoratív felületként, egyben mértani pontossággal a kereszt motívumát variálta, miközben Starmüller Géza elvont olajfestményei sejtelmes visszhangot árasztottak a transzcendens világból.

A másik irányt követve, jobbra Paul-Trifu Lia fehér árnyalatokban gazdag olajfestményeit lehetett látni, melyek érzékeny tónusokkal, vonalvezetéssel és formabontó kompozícióval fényt hoztak az egyébként árnyékosabb falfelületen. Emellett Tudorán Klára három textil faliszőnyege színesítette a termet, kollázs- és foltvarrás-technikával tárva a látogató elé a kereszt motívumát és védelmezőink alakját.

Bordy Margit három pasztellmunkájában elvont szakrális érzés rejlik, ő nemcsak utalt konkrét szimbólumokra, hanem a néző gondolatait a tárgyak mögé irányította, sejtelmes tónusok révén a túlvilágra hangolt.


Gally A. Katalin két pasztellmunkája harmonikus, csendben rejtett gazdagságot tükröz, elegáns drapp és szürke színezettel. Ilyen tónusok használatával még az angyal harsonája is finom lelki rezgést ébreszt. Labancz Cismasiu Agneta egy visszafogott olajfestménnyel volt jelen, mely a krisztusi áldozat misztikájára, annak kegyelmi áradására utalt. Kétoldalt, fényfürdőben, a falban kialakított fülkékben Bocskay Vince két agyagszobra a jól eltalált jellemvonások kifejezőerejéről, gazdag technikai tudásról tanúskodott.

Sipos László két kisebb méretű olajfestménye bibliai jeleneteket idézett fel, sajátos stílusban: a szimbólumok használatában nem kis fejtörést okozott, gondolatokat ébresztett.

Gergely Géza különleges faszobra elegáns vonalvezetést alkalmazott, patinás, selymes felületein keresztül reflektálva a befogadásra.

Suba László az archetipikus Madonna a gyermekkel képet alkalmazta faszobor-megmunkálásában, utalván az ősi népművészet egyszerűségére, miközben kerámiából készült kisplasztikája a hegyi beszéd témáját illusztrálta.

Nagyon hatásos öntöttvas-szobrot mutatott be Kun György, mely kis mérete ellenére tömör üzenettel bír, Jézus feltámadásának monumentális ábrázolása.


Székely Géza három grafikája erőteljes, dinamikus hatású kompozíciót alkot sötét tónusokban. Vizuális szempontból az egyik súlypontja volt a kiállításnak.

Túloldalt, a szemben levő falon újabb magas színvonalú textilmunkával találkozhatott a betérő: Csata Hermina bőrapplikáció-technikával készített faliszőnyegével, mely Gábriel arkangyalt ábrázolja. Egyedi stílus, alaposan megmunkált, mesterien kivitelezett alkotás.

Gnandt Stefan két grafikája elegáns, szellős, elmélkedésre késztető hangulatot teremtett, Balázs László bőrapplikációi pedig a gótikus hangulatot idézték elő. Érdemes volt felfigyelni a keretezés nívós megoldásaira is.

Sabău-Trifu Cristina pannókra komponált fényképeket állított ki. Az egyik pannó egy monumentális oltárképet ábrázol, a másik üvegmunkával berendezett kápolnát, illetve újszerű, applikációkkal és hímzéssel díszített miseruhát.

Nem véletlenül hagytam utoljára Valovits László munkáit: a kiállítóterem fehér drapériával bevont falát egy grafika és három festmény dominálta, szellemi súlypontot képezve a kiállításon. Mesterművekről van szó, melyek mély vallásos érzésből születtek, évtizedeken keresztül kiforrott művészi technikával. Középen Krisztus arca – grafika – színvonalas ceruzavezetéssel, és három katolikus püspök portréja – olajfestmények –, melyeknek arcvonásaiban felcsillan a szentség és a természetfeletti világ. Finoman árnyalt színekben, ritka rajztudással és könnyed ecsetkezeléssel készített alkotások ezek.

Forrás: Sabău-Trifu Cristina/Romkat.ro

Fotó: Romkat.ro

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria