Sakkbábuk a plafonon – Gondolatok A vezércsel című sorozatról

Kultúra – 2020. december 28., hétfő | 10:02

A minap a Városligetben sétáltam, és csodálkozva vettem észre, hogy a megújult sportpályák között több helyen is sakktáblás asztalkákat helyeztek el. Bizony, nagyon régen láttam már nyilvános helyen sakkozni valakit. Pedig gyerekkoromban szinte minden valamirevaló játszótér mellett lehetett látni sakkozókat, akiket nemritkán kisebb – szakértő, de természetesen csendes – csoport vett körül.

Néhány évtizeddel ezelőtt sokkal népszerűbb volt nálunk ez a szellemi sport, talán azért is, mert a magyar sakkozók nemzetközi szinten is eredményesek voltak. A nagymesterek nevét – mint Polgár Judit, Mádl Ildikó, Portisch Lajos, Ribli Zoltán vagy Sax Gyula – ugyanúgy ismerte az ország, mint a futballistákét. A sakkolimpiákon is jól szerepeltünk, az 1978-as győzelem annak idején igazi szenzáció volt. Napjainkra mintha vesztett volna a népszerűségéből ez a játék, nem csak nálunk, hanem világviszonylatban is. Nem tudom, mikor hallottam utoljára sakkról szóló sporthírt. Ezért is vártam kíváncsian a Netflix által műsorra tűzött A vezércsel című sorozatot, melynek hősnője egy sakkozó. 

Az ötvenes évek Amerikájában járunk. Édesanyja halála után az alig kilencéves Elisabeth Harmon (Annabeth Kelly, Isla Johnston és Anya Taylor-Joy) bekerül egy árvaházba. Bár itt Jolene (Moses Ingram) személyében hamar barátra lel, mégsem érzi jól magát. A kissé rideg intézményben általában nyugalom honol, nem véletlenül, a személyzet ugyanis különféle „gyógyszerekkel” igyekszik „ellensúlyozni a gyerekek természetét”. Beth egy nap letéved a pincébe, ahol egy idős férfi egyedül üldögélve egy sakktáblára mered. Bethnek némi huzavona után sikerül rávennie Mr. Shaibelt (Bill Camp), hogy tanítsa meg neki a lépéseket. A kislány nagyon gyorsan tanul, néhány heti gyakorlás után már rendszeresen legyőzi mesterét. Beth egyre jobban belemerül a játék rejtelmeibe, főleg azután válik szinte függővé, hogy egy szimultán partin a közeli gimnázium sakk-klubjának minden tagja felett diadalmaskodik. Esténként – a szedett gyógyszer hatásaként – hatalmas sakkbábukat vizionál a mennyezetre, ezek segítségével fejleszti tökélyre a tudását. 

Beth élete néhány év múlva nem várt fordulatot vesz, a Wheatley házaspár ugyanis örökbe fogadja. Alma, a feleség (Marielle Heller) – aki férje távolléte miatt komoly anyagi gondokkal küzd – hamar felismeri a kislány tehetségében rejlő lehetőségeket. Beth pénzdíjas bajnokságokon indul, először csak a városban, majd egész Amerikában, melyeket egymás után megnyer. 

Egy autóversenyző vagy egy bokszoló életéről azért érdemes filmet forgatni, mert a bemutatott sport is látványos és izgalmas. Sakkozóról viszont rendkívül ritkán készül film, hiszen a sakkról sok mindent el lehet mondani, de azt, hogy lélegzetelállítóan akciódús volna, biztosan nem. A Walter Tevis regénye alapján készült sorozat mégis rabul ejti a nézőt. Még azok is érdeklődve követhetik Beth sakkpartijait, akik nem is értenek ehhez a játékhoz, mint például én. Mindez annak is köszönhető, hogy az alkotók – Scott Frank és Allan Scott – aprólékos pontossággal varázsolják elénk az ötvenes-hatvanas évek hangulatát. Bár Elisabeth Harmon kitalált személy, az akkori sakkélet ábrázolása hitelesnek tűnik. Az Egyesült Államokban annak idején a sakk nem tartozott a kiváltságos sportok közé, ellentétben például a Szovjetunióval, amely csakúgy ontotta magából a kivételes tehetségeket. (A sakkvilágbajnokságokat és -olimpiákat évtizedeken keresztül a szovjet/orosz versenyzők nyerték. Számunkra ezért különleges, hogy az 1952-től ötven éven át tartó egyeduralmukat – legalábbis ami a hivatalos rendezéseket illeti – Bobby Fischer világbajnoki címe mellett csak a magyar sakkolimpiai győzelem szakította meg.) Beth egyik versenyről a másikra jár, először az Egyesült Államokat, majd a világot is meghódítja. A legnagyobb, természetesen orosz ellenfél, Vaszilij Borgov (Marcin Dorociński) azonban, úgy tűnik, még neki is túl nagy falat… 

Ám a sok győzelemnek árnyoldala is van. Beth képtelen megszabadulni a gyerekkorban szedett gyógyszertől, ráadásul az alkoholt sem veti meg. Egyedi, kiszámíthatatlan játékstílusa csak akkor működik, ha némiképp módosítja a tudatállapotát. Beth látszólag könnyedén veszi az akadályokat, egyre jobb sakkozókat győz le, de közben érzi, hogy a legnagyobb ellenfél nem az, aki szemben ül vele, hanem aki nap mint nap visszanéz rá a tükörből. 

A vezércsel című sorozat a sakk egyedi ábrázolásán túl azért is ajánlható, mert – anélkül, hogy elszakadna a valóságtól – mindvégig reményteli marad. Tragédiákkal terhelt korunkban, amikor a sorozatok leginkább a borzalmak bemutatásában szeretnék felülmúlni konkurenseiket – melyektől csak még rosszabbul érezzük magunkat a bőrünkben –, ez nem is lebecsülendő. Bár Beth valóban Isten áldotta tehetség, ez korántsem jelenti azt, hogy ne kellene megküzdenie a sikerért. Nincs olyan sakkszakkönyv, amit el ne olvasna, a mérkőzésekre pedig minden erejét megfeszítve készül. A sorozat legfontosabb üzenete azonban nem a sakkról szól. Nincs olyan helyzet, legyen az bármily kétségbeejtő is, amikor ne lépne Beth mellé valaki. Az árvaházban Jolene tartja benne a lelket, majd a nevelőanyja segít neki, később egy városi barát (Harry Melling) jóindulatára támaszkodhat, a versenyek során pedig elsősorban egy újságíró (Jacob Fortune-Lloyd) és egy sakkbajnok (Thomas Brodie-Sangster) támogatja. 

A sakkra visszatérve: a sorozat nálunk azért is tarthat számot érdeklődésre, mert 2024-ben Magyarország rendezheti meg a sakkolimpiát.

Fotó: Netflix

Baranyai Béla/Magyar Kurír

Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2020. december 20–27-i ünnepi számának Mértékadó mellékletében jelent meg.

Kapcsolódó fotógaléria