Elengedhetetlen, hogy Jézusról beszéljünk – Jezsuita iskolaigazgatók európai konferenciája Loyolában

Megszentelt élet – 2018. április 12., csütörtök | 10:32

Február 27. és március 2. között tartotta idei konferenciáját Loyolában az alap- és középfokú európai jezsuita iskolákat tömörítő szervezet, a Jesuit European Committee for Primary and Secondary Education (JECSE).

A JECSE tizenkilenc ország jezsuita iskoláit kapcsolja össze – a szervezet magyarországi képviselője a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium igazgatója, Holczinger Ferenc SJ.

Lehet-e még Jézusról beszélni a vallásilag sokszínűvé váló Európában? – ez volt a központi témája az idei találkozónak, melyen százhúsz jezsuita iskolaigazgató vett részt. A konferencia egyik témaadó előadását Adrian Porter SJ, az Egyesült Királyságban található tizenegy jezsuita iskola képviselője, a londoni Jesuit Institute vezetője tartotta. Szerinte a jezsuita iskolák fontos feladata, hogy az életvezetés, a jövőkép és az értékrend terén alternatívát mutassanak a fiataloknak, akikre a mai populáris kultúra zúdul minden irányból.

A jezsuita iskoláknak lehetőséget kell teremteniük, hogy a diákok „szembetalálkozzanak Jézus személyével” a liturgiában, a közös imákon, a lelkinapokon és a közösségben. Vagyis, nemcsak lehet, de kifejezetten elengedhetetlen, hogy Jézusról beszéljünk. Ez az ignáci pedagógia és lelkiség alapja, és ez adja meg iskoláink fő identitását – mondta Adrian Porter SJ.

A másik előadó a neves katolikus teológus és szerző, Dennis Gira buddhizmusszakértő volt. Ő a kultúrák közti párbeszéd, egymás megértésének és tiszteletének fontosságát hangsúlyozta.

Demjén Péterné Rivasz-Tóth Kinga tanárnő, ethosz, HR-igazgatóhelyettes, aki Holczinger Ferenc SJ mellett képviselte a konferencián a miskolci gimnáziumot, úgy fogalmazott: „A vallási sokféleség nem egészen úgy jelenik meg Magyarországon, mint Európa néhány más, sokkal szekularizáltabb országában, ahol sok jezsuita iskolában például egyáltalán nincsenek is jelen jezsuiták. Nagyon érdekes volt meghallgatni a különféle tapasztalatokat.” A tanárnő elmondta, hogy számos olyan iskolában, ahol kevésbé hangsúlyosan jelenik meg az ignáci spiritualitás, mint Magyarországon vagy akár Írországban, erős a vágy, hogy jobban beépítsék a jezsuita lelkiséget a nevelésbe. A tapasztalat ugyanakkor az, hogy az iskolák jezsuita lelkisége vonzerővel bír még olyan helyeken is, ahol a keresztények kisebbségben vannak, hiszen a más vallású szülők is szívesen adják jezsuita iskolába a gyerekeiket.

Holczinger Ferenc SJ felidézte: Arturo Sosa SJ általános rendfőnök a jezsuita oktatási felelősök 2017-es nemzetközi kongresszusán (JESEDU) Rio de Janeiróban azt hangsúlyozta, hogy a rend küldetésének teljesítésében kiemelt szerepet tölt be a nevelés. A konferencia résztvevői megvitatták azt a hat, a generális által megfogalmazott kihívást is, melyek az iskolák számára konkrét feladatokat jelentenek: innováció, igazságosságra nevelés, környezettudatosságra nevelés, gyermekvédelem, a transzcendens megtapasztalása, világra nyitott ember nevelése.

A tapasztalatcsere alkalmat adott arra, hogy a tizennyolc országból érkezett küldöttek megosszák a felmerülő problémákat és a megoldási módszereket, hogy Jézus személye mélyebb, gyümölcsözőbb párbeszéd forrásává válhasson vallásilag sokszínű társadalmainkban. A magyar résztvevők szerint érezhető volt, mekkora különbségek vannak az egyes országok viszonyai között, ugyanakkor a gondolkodásmód hasonlósága is teljesen nyilvánvaló volt.

„Egyetlen magyarországi jezsuita iskolaként nem vagyunk egyedül: egy sokszínű európai közösség tagja vagyunk. Tudatosan és aktívan együttműködünk a közösség többi tagjával a jezsuita pedagógia és lelkiség terén” – összegezte tapasztalatait a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium igazgatóhelyettese.

Szöveg: Szelenge Judit/ Jezsuita.hu

Fotó: Jezsuita.hu

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria