Ferences Pedagógiai Napokat tartottak Szentkúton

Megszentelt élet – 2019. szeptember 5., csütörtök | 15:32

A ferences fenntartású intézmények pedagógusai találkoztak Mátraverebély-Szentkúton, a Ferences Pedagógiai Napokon augusztus 27–28-án. Az immár ötödik alkalommal megrendezett programot – amelynek célja, hogy ápolja a különböző ferences iskolák dolgozóinak kapcsolatát és segítse a ferences lelkiség elmélyítését – idén Fenntarthatóság kívül-belül címmel hirdették meg a szervezők.

Az eseményen neves szakemberek tartottak előadásokat több fontos témát érintve: jelen volt többek között Márky Ádám orvos, mindfulness-oktató, Könczey Réka és Domaniczky Orsolya fenntarthatósági nevelési szakértők, valamint Ercse Krisztina és Kaposi József oktatáskutatók.

A nyitó szentmise prédikációjában Dobszay Benedek tartományfőnök a vak vezetőkről szóló evangéliumi szakaszhoz kapcsolódóan a hitelesség fontosságát emelte ki. „Feltehetjük magunknak a kérdést: mik az én vakságaim abban a szolgálati helyzetben, ahol vagyok, hol vannak az én hiteltelenségeim? Mivel tudok hiteles lenni, és miben vagyok én magam is inkább hiteltelen, vak vezető? – elmélkedett a provinciális. – Pedagógusként alázatra vagyunk meghívva. Arra az alázatra, amely nem a kisebbrendűségről, alázatoskodásról szól, hanem amelyben reálisan látom azt, aki vagyok. Minden adottságommal, képességemmel, lehetőségemmel, de ismerve gyöngeségeimet, hiányosságaimat is. Ha így látnak minket a diákjaink, a ránk bízottak, akkor hitelesek leszünk számukra.”

Az első nap fókuszában Márky Ádám előadása állt, aki orvosként azt kezdte kutatni, hogyan lehetne egészségünk fenntartható; hogyan tudunk minél tovább egészségesek maradni, és ez hogyan függ össze a minket körülvevő valósággal. Az előadás során az úgynevezett pszichológiai flexibilitás modelljén keresztül mutatott rá, hogyan alkalmazkodhatunk sikeresen életünk változásaihoz, és kitért arra is, hogy a kontemplációs gyakorlatok hogyan tudnak segíteni ebben.

A délelőtt folyamán bemutatkozott a ferencesek mentálhigiénés központja is, a Kilátó, amely különböző kurzusokat, csoportos foglalkozásokat is ajánlott a pedagógusok számára.

A fő téma mellett a tanárok a délután folyamán tizenhat különböző műhely közül választhattak, amelyek megtartására külsős szakembereket is felkértek a szervezők. A másfél órás foglalkozások között helyet kapott a bibliodráma, a Családi Életre Nevelés (CSÉN) program elméleti áttekintése, egy gyakorlat a kontemplációval kapcsolatban és az iskolai pasztoráció témája is. Volt olyan foglalkozás, melyen a tanárok az osztálykirándulások szervezéséről osztották meg egymással tapasztalataikat, egy másik helyszínen pedig szó esett a digitális pedagógiáról. Az egyházi oktatás útjai: elitképzés, vagy integráció címen Ercse Krisztina és Kaposi József oktatáskutatók nyílt vitájába kapcsolódhattak be a résztvevők. A beszélgetés keretében a szegregáció-integráció és az egyházi iskolák kérdésköréről értekeztek a szakemberek, amihez kapcsolódóan élénk diskurzus zajlott a tanárok körében. A jó hangulatú, de kiélezett vita fontos kérdéseket vetett fel.

A külső fenntarthatóság témájában Könczey Réka oktatáskutató, biológus és fenntarthatósági tanácsadó számolt be tapasztalatairól. Az esemény második napján tartott interaktív foglalkozás keretében a pedagógusok megismerkedhettek többek között az ökopedagógia alappilléreivel, illetve az „öröm-bánat–térképezés” módszerével is.

A szintén fenntarthatósági tanácsadó Domaniczky Orsolya, az Ignáci Pedagógiai Műhely képzésvezetője és a Megújítod a Föld színét című könyv társszerzője Szent Ignác-i gyakorlatokkal vezette be a pedagógusokat a zöld lelkiség témakörébe.

A Ferences Pedagógiai Napok során lehetőség nyílik arra, hogy a különböző iskolák pedagógusai megismerhessék egymást. Az esti „Ha hoztok, esztek!” fesztivál élő zenével és a Hajnali Sörfőzők jóvoltából frissen csapolt sörrel segítette a pedagógusok kikapcsolódását.

A ferences intézményekben – éppúgy, mint mindenhol az országban – ezen a héten megkezdődik a tanítás, mintegy háromezer diákkal. Az intézmények támogatására a Ferences Alapítvány honlapján van lehetőség.

Forrás és fotó: Ferences Alapítvány, Ferences Sajtóközpont

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria