Az intézményben évek óta működik egy zöld munkacsoport, amelynek legfőbb célkitűzése a környezettel való együttélésre nevelés elősegítése projektjavaslatokkal, ötletekkel, a teremtett világ és a mesterséges, ember által létrehozott környezet védelme érdekében. Ezért már egészen kisgyermekkorban hangsúlyt kell fektetni olyan szokások és viselkedési formák megalapozására, amelyek szükségesek a környezettel való harmonikus kapcsolat, a környezeti problémák iránti érzékenység, a helyes értékrendszer és a környezettudatos életvitel kialakulásához – olvasható a Pécsi Egyházmegye honlapján a dombóvári katolikus óvoda mintaértékű, a Föld napjához illeszkedő projekthetével kapcsolatban.
Az írás hangsúlyozza, hogy lényeges elem a kicsik természeti és társadalmi környezethez fűződő pozitív érzelmi viszonyának kialakítása, figyelmük felhívása a természet értékeire, szépségeire, ezek révén pedig érzékenyítésük a környezeti problémák iránt.
A teremtett világ megismertetése, a növény- és állatvilág sokszínűségének, változatosságának együttes felfedezése megszeretteti a gyerekekkel a témakört, és felkelti bennük a vágyat környezetük megóvására; érzékenyebbé válnak a természet és az élővilág állapota iránt, miközben kognitív, szociális, személyes kompetenciaterületeik is fejlődnek.
A természet megismerése, hozzá való viszonyulásunk kialakulása már egész kicsi korban elkezdődik, ezért meghatározóak azok az élmények, amelyek a kisgyermeket érik.
Az óvodában nagyon sokat tehetnek azért a nevelők, hogy a gyermekek a természetet tiszteletben tartó, szerető felnőttekké váljanak a jövőben” – írja Királyné Lukács Gyöngyi.
A gyermeki megismerés alapszíntere a játék – állapítja meg az óvodapedagógus, hozzátéve, hogy éppen ezért ismeretközvetítő tevékenységeiket is játékos keretbe helyezik, játékba integrálják.
A projektmódszer lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek ötleteit, elképzeléseit figyelembe véve, őket aktivizálva, előzetes ismereteikre alapozva tervezzenek. „A gyermekek így tapasztalati úton érthetik meg az ok-okozati összefüggéseket. Az ismereteket, egyéni és életkori fejlettségi szintjüknek megfelelően, leegyszerűsítve, játékosan és a lehető legtöbb érzékszervre hatóan, változatos módszerekkel közvetítjük feléjük: cselekedtetéssel, kísérletekkel, bemutatással, képeskönyvek, földgömb nézegetésével.”
A Föld hete programtervét a csoportok ötleteinek összegyűjtésével kezdték, majd az elképzelések alapján határozták meg a tevékenységeket, alkalmazni kívánt módszereket, munkaformákat és a szükséges eszközöket. A tervezéskor átgondolták, milyen formában tudják a családok figyelmét felkelteni az adott téma iránt.
A gyerekeken keresztül a szülők környezettudatos szemléletének formálására és pozitív alakítására is lehetőséget teremtenek: immár hagyomány, hogy tavasszal meghirdetik az „1 gyermek, 1 palánta” akciót, melynek keretében a kicsik szüleikkel és nevelőikkel együtt teszik szebbé környezetüket.
A gyerekek nagyon szeretnek munka jellegű tevékenységeket végezni. A közösen ültetett virágok növekedését nagy figyelemmel követik nyomon, szívesen vesznek részt gondozásukban”
– véli Királyné Lukács Gyöngyi.
A programok megvalósítása során – változatos tevékenységek által, komplex módon – az óvodai nevelés területeibe ágyazva jelennek meg olyan témák is, mint az újrahasznosítás (papírkészítés, szelektálás, komposztálás), a környezetszennyezés káros hatásai (kísérletek), amelyekhez kézműves-foglalkozások (kupakkép, ökobarkácsolás, plakátok készítése), mozgásos feladatok, énekes körjátékok kapcsolódnak.
A gondolatokat ébresztő bevezető tevékenységek során a gyerekek szívesen idézik fel emlékeiket, már meglévő ismereteiket. Bővül szókincsük, fejlődik kifejezőkészségük, gondolkodásuk, megfigyelőképességük.
Forrás: Pécsi Egyházmegye
Fotó: Dombóvári Árpád-házi Szent Erzsébet Katolikus Óvoda
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria