Szent Anna csodálatos foganását ünnepli a bizánci egyház december 9-én

Nézőpont – 2021. december 9., csütörtök | 18:32

A bizánci egyház december 9-én tartja Szent Anna csodálatos foganásának ünnepét. A nyugati és a keleti egyház eltérő napon és más elnevezéssel ünnepel: a Szeplőtelen Fogantatás liturgikus napja a Katolikus Egyházban december 8-ra esik.

Az ünnep maga igen régi, eredete talán Szíriai Szent Efrém (306–373 körül) műveire vezethető vissza. Ismert egy 7. századi kánon is, amely Krétai Szent András (650–740 körül) neve alatt maradt fenn, ebben ugyancsak szerepel „A szent és istenős Anna foganása” elnevezéssel.

Az ünneplés első tanúságtételei a 8. század első évtizedeiből származnak, például Eubeai János tesz rá utalást egyik lejegyzett szentbeszédében, amikor arról szól, hogy Szent Anna csodálatos foganását még nem mindenütt ünneplik.

Az ünnep aztán lassan terjedni kezdett a nyugati világban is; legkorábban italo-hellénisztikus hatásra jelent meg Dél-Olaszországban, melynek eredményeként a 9. századból származó katolikus nápolyi kalendáriumban már megtalálható, ám ebben még december 9-i dátummal.

A Katolikus Egyház dogmáját, mely szerint „Isten a boldogságos Szűz Máriát fogantatása első pillanatától kezdve, Krisztus érdemeire való tekintettel az áteredő bűn minden szennyétől megőrizte”, IX. Piusz pápa hirdette ki 1854. december 8-án.

Noha az ortodoxia elveti a szeplőtelen fogantatás hittételét, a tiszteletet, amely Isten Anyját illeti, megőrzi: az Istenszülőt „tisztaságosnak” és „szeplőtelennek” nevezi, mentesnek (nem az eredendő, hanem) a személyes bűntől. Vagyis azt tanítja, Mária tudatosan megőrizte lelkét és testét e világ hiábavaló csábításaival szemben és a szenvedélyek minden kötelékétől, önmagát pedig önként a Gondviselés akaratára bízta, beleegyezve abba, hogy részt vegyen Isten nagy elgondolásának megvalósításában. Erről a legjobban az Isten Angyalának mondott szavai tanúskodnak: „Íme, az Úr szolgálója vagyok, legyen nekem a te igéd szerint.” (Lk 1, 38)

Az ünnep szövegeiben a keleti egyház a katolikus dogmától eltérően egy teljesen más vonalon halad, és inkább történelmi, lelki megközelítést alkalmaz. Az ószövetségi igazak történetére (Igazak könyve [Józs 10,13; 2Sám 1,18]) és az apokrif irodalomra (Jakab-ősevangélium) alapozva keresi és énekli meg az ünnep lényegét. Az ószövetségi igazak történetéből a meddőségről szóló tanítást hangsúlyozza:

A gyermeket igazán váró, sokszor megböjtölt, az emberek számára lehetetlennek tűnő helyzetekben Isten megmutatja irgalmasságát. Áldását adja, megkönyörül a tehetetlen embereken, akik az üdvösségtörténet kiemelkedő bibliai személyeit hozzák világra.

Az ortodoxia Szent Hagyománya szerint a Istenszülő születése előtt kilenc hónappal Isten elküldte angyalát Joachimhoz és meddő feleségéhez, Annához. Mária az ígéret gyermekeként születik, mint az Ószövetség nagy alakjai. Isten közbelépése folytán jön e világra a „Legtisztább”, aki e földi életre hozza majd a Megváltót.

Ilyen értelemben Joachim és Anna gyermek utáni vágyában és annak beteljesülésében az egész ószövetségi messiásvárás csúcsosodik ki. A bizánci rítusú egyházakban ezért előkészítő ünnepnek is tekintik a karácsony előtti hetekben.

Forrás: Hajdúdorogi Főegyházmegye; Demkó Balázs/Miskolci Egyházmegye; Szynaxarion

Fotó: Hajdúdorogi Főegyházmegye

Magyar Kurír
(he)

Kapcsolódó fotógaléria