Vagyóczky Károly egyrészt mestere a szakmájának, művésze a hivatásának, és hallatlan alázattal fordul témái felé, hangzott el a megnyitón. A művész részt vett a helyi fizetőeszköz, a Balatoni korona tervezésében is, utalt rá Korzenszky Richárd házigazdaként.
A tárlatot Miskei László festőművész, egyetemi tanár, a Magyar Képző- és Iparművész Szövetség alelnöke méltatta. A pénz, a bankjegy fizetőeszközként nap mint nap megfordul az emberek kezében, és sokszor nem is gondolunk rá, hogy forgalmi értéke mellett milyen másfajta értékek közvetítője is lehet, mutatott rá. A bankjegy ugyanis motívumvilágában fontos történelmi és esztétikai értékek hordozója is. Alkalmazott művészeti alkotás, amely a pénz történetének két és félezer éves múltját az éremtől a bankjegyig végig kísérte, és mindig az adott kor határozta meg arculatát és készítésének védettségét is. Vagyóczky Károly a pénzjegynyomdában hosszú évtizedek óta igényes, színvonalas bankjegyek tervezésében, kivitelezésében vett részt, mint művészeti vezető is. Korábbi ábrázolások tanulmányozásával, vagy forrás híján korai leírások alapján formálta meg a bankjegyekre került történelmi személyiségeket Szent István, Mátyás király, majd Károly Róbert kreatív alkotómunkája által lett jellegzetes bankjegymotívummá, majd sokszorosított műalkotássá. Ez a művészi igényesség, hitelesség van jelen a Balatoni korona fizetőeszköz bakjegyein is, melyeken a Veszprémi Főegyházmegyéhez ezer szállal kötődő magyar királyi szent család tagjai is láthatók.
A tárlaton Leitold László, a veszprémi bázisú Balatoni Korona Zrt. elnök-vezérigazgatója is részt vett és röviden kommentálta, hogy milyen szerepe van a helyi fizetőeszköznek, illetve méltatta a tervezésben Vagyóczky Károly alkotómunkáját.
A tárlat július 14-ig tekinthető meg.
Toldi Éva/Magyar Kurír