Ferenc pápa: A szentmise a Szent Márta-házban ne turisztikai állomás legyen

Kitekintő – 2014. február 10., hétfő | 17:35

Fedezzük fel újra a szentség értelmét, Isten valós jelenlétének misztériumát a szentmisében – erre hívott Ferenc pápa a Szent Márta-ház kápolnájában mondott homíliájában.

A napi első olvasmány Isten teofániájáról, megjelenéséről beszél Salamon király templomában. Az Úr felhőként leszállt a templomra, amely megtelt Isten dicsőségével. Az Úr sokféleképpen szól népéhez: prófétáin, papjain és a Szentíráson keresztül. Megjelenései (teofániái) által viszont más módon szól, Isten Szavától eltérő módon: más jelenlét ez, közelebbi, közvetítő nélküli. Ez történik a liturgikus szertartáson, amely nem társasági esemény vagy cselekedet, nem a hívek összejövetele, hogy együtt imádkozzanak. Nem, ez más. A liturgiában Isten van jelen, közelebbi jelenlét ez. A szentmisén az Úr jelenléte teljesen valós – erősítette meg Ferenc pápa.

Amikor szentmisét mutatunk be, ez nem az utolsó vacsora „előadása, bemutatója”, hanem maga az utolsó vacsora. Újra megéljük az Úr szenvedését és megváltó halálát. Teofánia ez: az Úr megjelenik az oltáron, hogy felajánlásra kerüljön az Atyának a világ üdvözüléséért. A szentmisét nem meghallgatjuk, hanem részt veszünk ebben a teofániában, a közöttünk lévő Úr jelenlétének misztériumában – hangsúlyozta a pápa.
A betlehemi jászol, a Via Crucis egy esemény megjelenítése, míg a szentmise valós megemlékezés, vagyis teofánia: Isten közel jön hozzánk, velünk van, és mi részt veszünk a megváltás misztériumában. Sajnos sokszor az óránkat nézzük a szentmisén, számoljuk a perceket. A liturgia nem ezt kéri tőlünk. A liturgia az Istennek szentelt idő és tér, és nekünk be kell lépnünk Isten idejébe és terébe, nem az óránkat kell néznünk – mutatott rá a Szentatya. Engedjük magunkat eljutni a misztériumhoz, és legyünk benne.

Valaki mondhatja, hogy „El kell mennem a Szent Márta-házba szentmisére, mert része a római turisztikai kirándulásnak. Találkozni kell a pápával a Szent Márta-házban, amely turisztikai hely, nemde?” – tette hozzá humorosan a pápa. Ide azonban azért jövünk, hogy belépjünk a misztériumba: ez a liturgia. Isten ideje és tere, Isten felhője, amely befed bennünket.

Ferenc pápa felidézte, hogy gyermekként az elsőáldozásra készülve volt egy ének, amely arról szólt, hogy angyalok őrzik az oltárt, ez adta meg Isten dicsőségének, terének és idejének értelmét. A próbák során, amikor az ostyákat hozták, azt mondták a gyermekeknek: „Ezek nem azok, amelyeket majd megkaptok, ezek nem értékesek még, mert előbb megszentelésre kerülnek.” Tehát a liturgia bemutatása ezt a felelősséget jelenti, hogy belépünk Isten misztériumába és rábízzuk magunkat erre a misztériumra.

Kérjük ma az Úrtól, hogy mindannyiunknak adja meg a szentség értelmét, amely feltárja, hogy egy dolog otthon, a templomban imádkozni, vagy a rózsafüzért, szép imákat elmondani, a keresztúton részt venni, a Bibliát olvasni stb., és egy másik dolog az eucharisztiát ünnepelni. A szentmisén belépünk Isten misztériumába, arra az útra, amelyet nem tudunk ellenőrzésünk alatt tartani, csak Ő, aki az Egy, a dicsőség, a hatalom, és aki minden. Kérjük tehát ezt a kegyelmet: Urunk tanítsd meg nekünk, hogy be tudjunk lépni Isten misztériumába – zárta hétfő reggeli szentmiséjét Ferenc pápa.

Vatikáni Rádió/CTV/RomeReports/Magyar Kurír