Isten tagadása erőszakhoz vezet

Kitekintő – 2011. október 27., csütörtök | 16:47

XVI. Benedek pápa október 27-én, a különböző vallási vezetők felszólalásait követően beszédet mondott Assisiben, az Angyalos Szűz Mária-bazilikában megrendezett vallásközi béketalálkozón. „Van a vallásnak egy olyan felfogása és olyan használata, amely szerint a vallás erőszak forrásává válik, miközben az ember Istenre való, helyesen megélt irányultsága a béke ereje. Ebben az összefüggésben szükség van a vallások közötti párbeszédre, a vallások megtisztítására. Isten tagadása tönkreteszi az embert és erőszakhoz vezet” – hangsúlyozta a pápa.

A Szentatya emlékeztetett rá: 25 év telt el azóta, hogy Boldog II. János Pál pápa első alkalommal Assisibe hívta a világvallások képviselőit, hogy imádkozzanak a békéért.

Mi történt azóta? – vetette fel a kérdést XVI. Benedek. Negyed évszázaddal ezelőtt a világ békéjét az egymással szemben álló két tömb fenyegette. Ennek a megosztottságnak jól látható jele volt a berlini fal, amely a várost átszelve meghúzta a két világ közötti határt. 1989-ben, három évvel az assisi találkozó után a fal vérontás nélkül összeomlott. A mögötte felhalmozott hatalmas fegyvertár váratlanul elveszítette jelentőségét, már nem keltett félelmet. A népek szabadságvágya erősebb volt az erőszak fegyvertáránál.

Hogy milyen okok váltották ki a változást, oly összetett kérdés, amelyre nem lehet egyszerű választ találni. A gazdasági és politikai tényezők mellett a szóban forgó esemény egyik mélyen gyökerező oka spirituális jellegű: az anyagi hatalom mögött nem volt semmiféle szellemi meggyőződés. A szabadság utáni vágy végül erősebb volt az erőszaktól való félelemnél, olyan erőszaktól, amelynek nem volt lelki tartalma. Hálásak vagyunk a szabadságnak ezért a győzelméért, amely mindenekelőtt a béke győzelme volt. Ebben az összefüggésben nem pusztán, és talán nem is elsődlegesen a vallásszabadságról volt szó, de arról is. Ezért mindezt valamilyen módon összekapcsolhatjuk a békeimákkal – mondta beszédében a pápa.

Sajnos nem állíthatjuk azt, hogy az elmúlt 25 évet a szabadság és a béke jellemezte. Bár nem fenyeget világháború veszélye, a világ tele van viszályokkal. Az erőszak szüntelenül jelen van és befolyásolja világunkat. A szabadság egyike nagy javainknak. Ugyanakkor sokan helytelenül az erőszakra való szabadságként is értelmezik. Az ellentétek új és félelmetes formái jelentkeznek, és ez mindnyájunktól a békeért való küzdelem új elkötelezettségét igényli – hangsúlyozta Assisiben a Szentatya.

Benedek pápa az erőszak egyik formájáról szólva kiemelte: a terrorizmus, jól célzott támadásaival, elpusztítja az ellenség fontos stratégiai pontjait, nem törődve az ártatlan emberekkel, akiket kegyetlenül megölnek vagy megsebesítenek a merénylet során. A felelősök szemében az ellenség megkárosításának célja igazolja a kegyetlenség minden formáját. Figyelmen kívül hagyják mindazt, amit a nemzetközi jog általánosan elismer. A támadások vallási jellegét használják fel a szörnyű kegyetlenségek igazolására, abban a hiszemben, hogy félretehetik a jogszabályokat az állítólagos „jó” elnyerése érdekében. A vallás ebben az esetben nem a békét szolgálja, hanem az erőszakot igazolja – hangsúlyozta a Szentatya.

A valláskritika a felvilágosodástól kezdve ismételten azt állította, hogy a vallás az erőszak oka, és ezzel ellenségeskedést szított ellenük. A vallás az erőszak oka ott is, ahol az erőszakot egy vallás védelmezői alkalmazzák mások ellen. Az Assisiben 1986-ban összegyűlt vallási képviselők leszögezték, és mi most erőteljesen és nagy elhatározottsággal megismételjük: nem ez a vallás valódi természete – szögezte le XVI. Benedek pápa. Éppen ellenkezőleg: ez a vallás kiforgatása és hozzájárul elpusztításához.

Mi a vallások közös természete, amely érvényes mindegyik vallás számára? Mi a vallás valódi természete? – e kérdésekre választ kell keresnünk, ha valóban hiteles módon kívánunk szembeszállni azzal, hogy vallási okokra hivatkozva használják az erőszak eszközét. Ez a vallásközi párbeszéd egyik alapvető feladata, amelyet ez a találkozó ismételten aláhúz – mondta a Szentatya.

„Mint keresztény, szeretném elmondani: igen, a történelemben a keresztény hit nevében is folyamodtak az erőszak eszközéhez. Ezt nagy szégyenérzéssel ismerjük el. De teljes mértékben világos, hogy ez a keresztény hittel való visszaélés volt, nyilvánvaló ellentétben valódi természetével. Mi keresztények hiszünk Istenben, aki minden ember Teremtője és Atyja, és aki révén minden ember egymás testvére, egyetlen családot alkotva. Krisztus keresztje számunkra Isten jele, aki az erőszak helyett a testvéreinkkel való szenvedést és az irántuk való szeretetet helyezi. Számunkra ő a 'szeretet és a béke Istene' (2Kor 13,11). Mindenkinek feladata, aki bármilyen módon felelős a keresztény hitért, hogy szüntelenül megtisztítsa a keresztények vallását, belső központjából kiindulva, hogy az emberi gyengeségek ellenére valóban Isten békéjének eszközévé váljon a világban” – mondta Benedek pápa.

Az erőszak másik típusa Isten hiányának, tagadásának és az emberség ebből származó elveszítésének a következménye – hangzott el a Szentatya assisi beszédében. A vallás ellenségei az emberi történelemben jelenlévő erőszak elsődleges forrását látják a vallásban, ezért annak felszámolását akarják. De az Istenre mondott „nem” mérhetetlen kegyetlenséget és erőszakot okozott, amely csak azért volt lehetséges, mert az ember nem ismert el semmiféle felsőbbrendű bírót, önmagát véve mértékül. A koncentrációs táborok szörnyűségei világosan megmutatják, milyen következményekkel jár Isten hiánya.

A pápa az ember hanyatlásáról szólt, amelynek következtében csöndben s így még veszélyesebben alakul át a spirituális légkör. A mammon-imádat, a birtoklás és a hatalom imádata ellenvallásként jelentkezik, amelyben csak a személyes előny számít. A boldogság utáni vágy féktelen és embertelen sóvárgássá fajul, amely a különféle kábítószerek uralmában nyilvánul meg. A hatalmasok meggazdagodnak belőle, sokakat pedig elcsábít, és testi-lelki romlásba dönt. Az erőszak szinte normálissá válik és azzal a veszéllyel fenyeget, hogy a világ egyes részein elpusztítja a fiatalokat. Ez az erőszak elpusztítja a békét, a béke hiányában pedig az ember önmagát pusztítja el. Isten hiánya az ember és a humanizmus hanyatlásához vezet.

De hol van Isten? Ismerjük-e őt, és ismét megmutathatjuk-e őt az emberiségnek, hogy Istenre alapozza a valódi békét? – hangzottak el a Szentatya kérdései.

Van a vallásnak egy olyan felfogása és olyan használata, amely szerint a vallás erőszak forrásává válik, miközben az ember Istenre való, helyesen megélt irányultsága a béke ereje. Ebben az összefüggésben szükség van a vallások közötti párbeszédre, a vallások megtisztítására. Isten tagadása tönkreteszi az embert és erőszakhoz vezet – foglalta össze korábbi gondolatait XVI. Benedek.

A vallás és a vallásellenesség valósága mellett terjedőben van az agnoszticizmus, egy másik alapvető emberi irányultság: olyan személyekről van szó, akinek nem adatott meg a hit ajándéka, de akik keresik az igazságot, keresik Istent. Ezek a személyek nem azt állítják, hogy nincs Isten, hanem szenvednek hiányától. Az igazság és a béke zarándokai ők. A harcos ateistákat megfosztják attól a hamis bizonyosságuktól, miszerint nincs Isten. Arra szólítják fel őket, hogy inkább lépjenek a keresők közé, akik nem veszítik el az igazság létezésébe vetett reményt. A vallásos emberekhez is szólnak, hogy ne tekintsék Istent saját tulajdonuknak, amely felhatalmazza őket arra, hogy másokkal szemben erőszakot alkalmazzanak. Ezek a személyek az igazságot, az igaz Istent keresik, akinek képmása a vallásokban gyakran elrejtve marad a nem megfelelő vallásgyakorlat következtében. Ha az agnosztikusok nem találják meg Istent, ez a hívőktől is függ, akik Isten képmását lekicsinyítik vagy eltorzítják. A keresők belső küzdelme felhívás a hívők számára, hogy tisztítsák meg hitüket, hogy Isten, a valódi Isten mindenki számára hozzáférhető legyen – mondta a Szentatya.

Hozzátette: ezért hívta meg e harmadik csoportot is Assisibe, amely nem pusztán a vallási intézmények képviselőit gyűjti egybe a mostani találkozón. A jelenlévők közösen haladnak az igazság felé, határozottan elkötelezik magukat az emberi méltóság érdekében, és közösen magukévá teszik a béke ügyét minden jogtipró erőszakkal szemben.

Beszéde végén XVI. Benedek pápa arról biztosította hallgatóságát, hogy a katolikus egyház nem mond le az erőszak elleni küzdelemről, a világbékéért való elkötelezettségéről. „Mindnyájunkat az a közös vágy vezérel, hogy 'az igazság zarándokai, a béke zarándokai' legyünk” – mondta az assisi vallásközi béketalálkozón a Szentatya.

Vatikáni Rádió/Magyar Kurír

(gj)