Első gondolatom a családdal kapcsolatban, hogy Isten is család. Ez azt jelenti, hogy Isten nem egy világfeletti magányos létező, hanem három személynek lét- és szeretetközössége. Kétségtelen, hogy a Szentháromságot, az Atya, a Fiú és a Szentlélek közösségét nem egyes pogány vallások hite szerint képzeljük el, a Szentlélekre például nem osztható ki az „anya-szerep”. Azt sem árt tudnunk, hogy az isteni személyeknek nincs testük, így nemiségük sem. Isten nem férfi és nem is nő, ugyanakkor mégis magában hordozza mindazt a gazdagságot, amely a nemek megalkotásában, a férfi és nő megteremtésében mutatkozik meg. Ezt fejezi ki az ember teremtéséről szóló bibliai szöveg: „Isten megteremtette az embert, saját képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinak és nőnek teremtette őket.” (Ter 1,27).
A család szentsége fejeződik ki abban is, hogy az első két személyt „Atyának” és „Fiúnak” nevezzük, illetve, hogy a férj-feleség kapcsolat alkalmas Krisztus és az Egyház szeretetkapcsolatának felidézésére. (vö. Ef 5, 25-33)
A Biblia egészének szilárd tanítása, hogy szent az élet, és szent az élet forrása, illetve felnövekedésének helyszíne, a család. Ezért a keresztény embernek kötelessége támogatni a családokat. Ez a kötelesség vonatkozik a cölibátusban élő hívekre, így a papokra és szerzetesekre is.
Ez a támogatás annál is fontosabb, mivel napjainkban rengeteg támadás éri a családot. Sokan még az új magyar alkotmányban is azt kifogásolják, hogy egyáltalán mer beszélni a családról, mint a társadalom alapjáról, és a családról beszélve meghatározónak tekinti a férfi és nő szeretetkapcsolatát. Vannak, akik egyenesen „múltba révedésnek” minősítik a család emlegetését. Az igazság ezzel szemben az, hogy a család erősítése nem múltba révedés, hanem a jövő építése.
És éppen a család tagadása jelenti egy rég letűnt kornak, a Római Birodalom hanyatló időszakának felidézését.
A Római Birodalom dekadens, pusztulásba vivő periódusában a színházak már nem katarzist (lelki tisztulást) nyújtottak, hanem az erkölcseiben meg-roggyant nép (görögül: démosz) alantas igényeinek kielégítését, többek között leszbikus és homoszexuális szerelmi jelenetek bemutatásával. Az asszonyok már nem gyermekeikkel büszkélkedtek, hanem szeretőikkel. És az is általánossá vált — Szent Pál beszámolója szerint — hogy a férfiak és a nők „a természetes szokást természetellenessel váltották fel” (Róm 1,26). (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy ez volt az a kor, amelyben az arénák már nem nemes versengések, sportesemények helyszínei voltak, hanem véres gladiátor-játékoké. Ezeket az arénákat töltötte be a kiéheztetett vadállatok üvöltése és az eléjük vetett keresztények halálhörgése is... )
Nekünk minden erőnkkel védekeznünk kell azokkal a hamis prófétákkal szemben, akik gender ideológiát, „kulturált válást” és a negatív „másság-kultuszt” hirdetve pusztítják az egyházat és a társadalmat.
Nekünk nincs jogunk ahhoz, hogy eldobjuk az életünket akkor sem, ha nem magunk döntöttük el, hogy meg akarunk-e születni vagy sem. Ugyanígy ahhoz sincs jogunk, hogy megváltoztassuk magunkkal hozott nemünket csak azért, mert azt nem mi magunk választottuk. „Kulturált válásról” éppúgy nem beszélhetünk, mint Michelangelo Pietájának „kulturált kettéfűrészeléséről” vagy egy virágzó fa kulturált derékba töréséről. Ugyanígy nem állíthatjuk azt, hogy a laza kapcsolatban élő élettársak vagy az egynemű partnerek nem rosszabbak, mint a hitvestársak, csak — úgymond — „mások”. Itt ugyanis nem pozitív másságról van szó, mint például egy futballcsapatban, ahol a jól játszó kapus, hátvéd, középpályás vagy csatár valóban nem rosszabb a másiknál, csak: más. (Ugyanez a helyzet egy zenekarban is: a jól játszó fúvós vagy billentyűs nem rosszabb, mint a jól látszó vonós, csak: más.) Az élettársak, az egynemű partnerek és a saját hibájukból elváltak azonban nem lehetnek alternatívái az igazi hitveseknek már csak azért sem, mert gyermekeik számára nem tudnak olyan biztonságos otthont nyújtani, mint a hitvesek. (Az otthon meleg biztonsága rendkívül fontos a gyermekek egészséges lelki és testi növekedése szempontjából.)
Ne tartozzunk azok közé, akik „szabadságot ígérnek, holott maguk is a romlottság rabjai” (vö. 2 Pét 2,19). Ne adagoljuk túl a drága szabadságot se magunknak, se gyermekeinknek, mert a szabadság olyan, mint a só vagy a gyógyszer: csak mértékkel jó. Legyünk elkötelezett emberek, akik mernek életre szóló döntést hozni, és adott szavukat mindhalálig megtartják, legyen szó Istenről, hitvesről, családról, egyházról vagy hazáról.
Tekintsük plébániai közösségeinket és egyházmegyénket is úgy, mint egy nagy családot, vállaljunk szívesen közösségi szolgálatot, és rá fogunk jönni, hogy a közösség önzetlen szolgálata nagymértékben segíti egyéni kibontakozásunkat, önmagunk jó értelemben vett megvalósítását is.
Add, Uram, áldásodat reánk, családjainkra, közösségeinkre, egyházközösségeinkre, egyházmegyénkre, katolikus egyházunkra, hazánkra és az emberiség nagy családjára is!
(Részletek a Családunk című családpasztorációs folyóirat 2011. júniusi számából)
Magyar Kurír