Max Picard: Menekülés Isten elől

Kultúra – 2015. július 26., vasárnap | 14:10

Max Picard (1888-1965) svájci orvos, kultúrfilozófus. 1934-ben megjelent könyve meditatív gondolatfüzérek láncolata, mondanivalója semmit sem vesztett időszerűségéből: az egyre hevesebb tempót diktáló életritmus katasztrófába torkollik, ha nem hagyunk fel az Isten előli meneküléssel.

Max Picard zsidó hitben nőtt fel, élete derekán katolizált, majd földi útja vége felé ismét visszatért zsidó gyökereihez. Elgondolása szerint az ember mindig menekült Isten elől, ám a modern kor menekülését az különbözteti meg a korábbiaktól, hogy régebben a hit általános volt, az egyént megelőzően létezett, azaz: adott volt a hit objektív világa. A menekülés kizárólag az egyénben játszódott le, „azáltal jött csak létre, hogy az egyén egy döntési aktussal elszakadt a hit világától, menekülését előbb meg kellett teremtenie, ha menekülni akart.” A könyv megjelenésének idejében viszont az Isten előli menekülés nem egyedileg meghatározott aktusok következménye, „inkább egy folyamatosan fennálló, magától működő menekülőüzemről van szó: mintegy iparosodott az Isten előli menekülés, ez benne a szörnyű, ilyen soha nem volt még.” – írja a kötet szerzője.

Max Picard rámutat: a menekülés világában az ember minden feléje közeledő lehetőséget ellenőrizetlenül közel enged magához, azok pedig eltűnnek előle, mielőtt dönthetne róluk. Ahol viszont nem születik döntés, ott komolyság sincsen. A kísérletező kedvű ember akár a legrettenetesebb lehetőségek előidézését is megkockáztatja, és ehhez bátorság sem kell, „mert ahol minden lehetséges, ott bátorság sem létezik.” A kalandvágyók ezért semmilyen lehetőségtől sem riadnak vissza: poénból vagy pusztán kísérletképpen kacérkodnak a rettenetessel, ki akarják próbálni, „létezik-e még egyáltalán rettenetes, egyáltalán valósággá válhatna-e még egy rettenetes lehetőség: háborúk, gaztettek, járványok csupa sikeres kísérleteknek tűnnek, aki pedig nem éli túl, úgy hal meg, mint aki szerencsétlenül járt kísérlet közben.”

Ebben a világban, amelyben a valóság lehetőségekben oldódik fel, vétek sem létezik, hiszen bármi történjen is, „az csupán lehetőségek kombinációja, tehát nem tett, a kombináció pedig, mintegy tréfából, álarcot visel, adott esetben a háborúét.” Valójában azonban nem háború, pusztán csak lehetőség, amit legkönnyebben a háború álarcát felöltve lehet elintézni, anélkül, hogy az ember bármi vétekre gondolna. Ahol nincs vétek, ott bánat sincs, „a hit világából a menekülés világába szétszóródott és a vétkes tettet felidézni próbáló ember elől pedig elragadja e bűnös tettet a lehetőségek tengere, úgyhogy eltűnik előle.” Ennek következménye, hogy az ember „egyre hevesebben követi el az előle egyre hevesebben elillanó gonoszságot, mintegy a megszállottja lesz, egyre nagyobb szörnyűségeket követ el, mígnem mozdulatlan szörnyként áll előtte.”

Max Picard kiemeli: a hit világában semmi nem volna lehetséges, ha Isten csupán lehetőség lenne. Ezzel ellentétben a menekülés világában nincs hit, Isten pusztán lehetőség. Nem Isten elől menekül az ember, hanem valamilyen lehetőség elől, s fenntartja magának a jogot, hogy „hol ezt, hol azt a lehetőséget nevezze Istennek, aki elől menekül.” A menekülők Isten egész lényét utánozzák a menekülésben. Isten azonban, „talán irgalmában, kiútként hagyta meg ezt a menekülőknek, hogy az utánzásnak köszönhetően ismét megtalálják a valódi lényéhez vezető utat.”

A könyv szerzője vallja: mivel az embert s minden létezőt, az egész világmindenséget Isten teremtette, „több áll bennük rendelkezésre, mint ami puszta egzisztenciájukhoz szükséges.” Ahol Isten alkot, ott a pusztán szükségesen túl valami Több keletkezik. A dolgok e „Többen” élnek, s mivel ez a Több ott jött létre, ahol Isten alkotott, „szüntelenül újraképződik, valahányszor alkotás történik: minden képen, az ember alkotta képen is, ott van ama első, Isten alkotta kép áldása, ama első Több nyoma, s hogy ez láthatóvá váljon, a dolgok képi kifejezésére sarkallják az embert. A kép Isten Többjére emlékezteti, s csak e Több miatt létezik.”

Max Picard szerint csak azért teremtette Isten az embert saját képére és hasonlatosságára, hogy e Több jelen legyen a képmásban, s hogy e Több miatt megidézzék a szeretetet. A szeretet azonban „megcsappan menekülés idején, s főleg azért apad el, mert a szeretet ragaszkodik a dolgokhoz – a menekülés embere viszont épp ezt nem akarja: ragaszkodni.” Következésképp a menekülés embere a Teremtő által alkotott képet sem akarja, a kép ugyanis ragaszkodó szeretetet teremt. „Megfosztják a képet a világtól, hogy egyáltalán ne is lehessen igényt tartani többé a szeretetre.”

A helyzet azonban az, hogy elsődlegesen a szeretet hiányzik, mégpedig azért, mert a dolgok a valódi istenkép nélkül léteznek a földön. „Talán ők is olyan szörnyen kép nélküliek, hogy nyomorúságuk szeretetre indít, a szeretet pedig szánalomból megjelenik náluk. Ám csak a legnagyobb szeretetet lehet ilyen szörnyű képnélküliséggel, e képtelenség által megidézni: csak Isten szeretete jöhet szóba.”

Max Picard végső következtetése: a menekülés teljes világa már szétesett volna, „ha nem tartaná meg Isten szeretete, akinek nincs szüksége képre ahhoz, hogy szeressen.”

(Verbum Kiadó – Posticum 2015)

Bodnár Dániel/Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria