Az apokalipszis a budapesti nemzetközi kortárs kárpitkiállítás fő témája

Kultúra – 2017. április 12., szerda | 13:00

15 ország 35 művészének alkotása mellett egy hetven magyar alkotó által készített nagy kárpitfal is látható a Magyar Kárpitművészek Egyesületének harmadik nemzetközi kortárs tárlatán, amely „Apokalipszis vagy globális fenntarthatóság” címmel április 11-én nyílt meg Budapesten, a Pesti Vigadóban.

Jon Eric Riis: Ifjú Ikarosz szárnya – diptichon (részlet), 2016.

A május 28-ig látható kiállításon történeti előzményként mutatják be az Angers-i Apokalipszis sorozatról készült filmet. A tárlat másik pillére az az V. Károly német-római császár spanyol királyi koronázására készült kárpitsorozat, amelyet Spanyolországban a közönség elől elrejtve, árnyékos szobában őriznek – olvasható a Magyar Kárpitművészek Egyesülete által az MTI-hez elküldött tájékoztatóban.

A tárlat középpontjában az apokalipszis témája áll, amellyel a kárpitművészek egy olyan korai időszakra utalnak, amikor a kárpitok, az igazán monumentális középkori képsorozatok a mai óriásplakátok reklámfelületeihez hasonlóan szolgálták a templomi igehirdetést. A „Nemzetközi Kárpit 3. 2017” elnevezésű tárlat a magyar kárpitművészet bölcsőjeként ismert Gödöllői Műhely jelentőségére is utalni kíván. A kárpitkészítésnek ezt a módját művelte Ferenczy Noémi és az őt követő textilművészek több generációja is. A kiállításon látható alkotások mind technikájukban, mind kifejezésmódjukban aktuálisak, és figyelmeztetnek a művészet és civilizáció egyetemes felelősségére.

Feliiksas Jakubauskas: Ég és föld között (triptichon), 2016.

Mint írják, az Angers-i Apokalipszis és a magyar gyökerű Albrecht Dürer grafikai lapjainak feldolgozásával készült Pannemaker Apokalipszis paneljei Szent János Jelenések könyve című művének konkrét szöveghelyeire utalnak. Ezek a meghatározó gótikus és reneszánsz példák igazolják, hogy korunk képkultúrája jellegzetesen összefügg a műfaj európai fénykorában született hatalmas kárpitsorozatokkal.

A Magyar Kárpitművészek Egyesülete a Magyar Művészeti Akadémiával és a Szépművészeti Múzeummal együttműködésben, az egyesület fennállásának 20. évfordulója alkalmából rendezi meg a kiállítást, amelynek fővédnöke Áder János köztársasági elnök.

Apokalipszis vagy globális fenntarthatóság – Nemzetközi Kárpit 3. 2017

Pesti Vigadó

2017. április 13. – május 28.

Kurátor: Pápai Lívia Ferenczy Noémi-díjas kárpitművész

Forrás: MTI

Fotó: MMA.hu

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria