Mendelssohn és Bach egyházi művei a 25 éves Purcell Kórustól

Kultúra – 2015. február 1., vasárnap | 15:13

Mendelssohn oratorikus egyházi műveit, Bach h-moll miséjét és Haydn „Az évszakok” című oratóriumát kínálja tavaszi bérletében az Orfeo Zenekar és az idén 25. születésnapját ünneplő Purcell Kórus – tájékoztatta az MTI-t az együttesek vezetője, Vashegyi György.

A karmester hiánypótlónak és sikeresnek nevezte a január 25-én, vasárnap este véget ért Régizene Fesztivált, amely reményei szerint a műfajt kedvelők évente megrendezett fórumává nőheti ki magát.

Az együttesek közös „B” oratóriumbérletének első, február 24-i koncertjén Mendelssohn életének különböző szakaszaiban komponált oratorikus műveit mutatják be a Művészetek Palotájában, Magyarországon elsőként korabeli hangszereken, és több darab esetében hazai bemutatóként is.

„A művek sora a komponista által 16 éves korában szerzett, Bach h-moll miséjének és Mozart Requiemjének hatását tükröző d-moll Kyriétől a 37 évesen, tehát a halála előtti évben komponált Lauda Sionig terjed, amely a koncert legnagyobb szabású remekműve, Verdi Requiemjének vagy Brahms Német requiemjének abszolút egyenrangú társa, Aquinói Szent Tamás Oltáriszentségről szóló himnuszának megzenésítése. A darabokat eredeti nyelven, latinul és németül énekeljük, magyar kiírással; a Lauda Sion esetében például Babits gyönyörű, de hiányos fordítását a Sík Sándor-féle változat soraival egészítettük ki” – magyarázta Vashegyi György.

Április 26-án ünnepi hangversennyel ünneplik a 25 éve, 1990-ben alapított Purcell Kórust, első koncertjük helyszínén, a Zeneakadémián. A műsoron Bach h-moll miséje szerepel, az a nagyszabású darab, amelyet már a 10. évfordulón is játszottak, és amelyet már igen régen adtak elő Budapesten – mondta a karmester, és hozzátette, hogy 2016-ban az Orfeo Zenekar negyedszázados jubileumát ünneplik, és az a megtiszteltetés érte őket, hogy a kettős évfordulót a Művészetek Palotájában a 2015/16-os évad együtteseként tehetik emlékezetessé.

A tavaszi bérletsorozat Haydn Az évszakok című oratóriumával ér véget május 11-én, ugyancsak a Művészetek Palotájában.

„Az évszakok picit háttérbe szokott szorulni A teremtés mellett, noha véleményem szerint jelentősebb mű. Az egész német romantika mindenestül Haydn köpönyegéből bújt elő, és egészen konkrétan Az évszakokból, nem A teremtésből. Haydn egyébiránt soha nem volt az értékeinek megfelelően megbecsülve, ami Haydn-fronton ma a világban történik, az még mindig csak körülbelül 25 százaléka annak, ami lehetőségként benne rejlik. Magyarországnak külön kötelessége lenne, hogy ezt az ügyet a zászlajára tűzze, hiszen a bécsi klasszika jelentős részben Magyarországon született. Fertőd-Eszterháza a bécsi klasszika stílusának kialakulásában megkockáztatom, hogy Béccsel egyenrangú jelentőséggel bír” – fejtette ki Vashegyi György.

Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus tavaszi hangversenyein olyan szólisták lépnek színpadra visszatérően, mint Baráth Emőke szoprán, Megyesi Zoltán tenor és Blazsó Domonkos basszus. Mindhárom koncert karmestere Vashegyi György lesz, aki kitért arra is, hogy nagy sikerrel zárult le január 25-én a Művészetek Palotája által idén először megrendezett Régizene Fesztivál.

„Súlyos hiányt orvosol ez a fesztivál, utoljára körülbelül 10 éve volt hasonló Budapesten, de ilyen léptékű rendezvény talán még soha. Nagyon jó választásnak tartom, hogy Bach és Mendelssohn középpontba állításával szélesre tárták a régizene kapuit, ezzel talán sikerült meghaladni azt a lemaradást, amely a hazai közvélekedést eddig jellemezte: eszerint körülbelül Bach haláláig van értelme régizenei megközelítésről beszélni, a későbbi művek már lényegében játszhatók úgy, mint a maiak. Ez az álláspont 1980 körül jellemezte a nemzetközi diskurzust. A mai konszenzus szerint a régizene »tegnapig« tart, azaz minden kor sajátos megközelítést igényel. Ezt az álláspontot kellene itthon is egyre jobban meghonosítani.”

Vashegyi György szerint nagyszerű döntés volt Philippe Herreweghe belga karmester és együttese, a Collegium Vocale Gent Kórus és Zenekar meghívása. Az együttes csodálatos hangversenyekkel ajándékozta meg a közönséget.

A karmester reményét fejezte ki, hogy a Régizene Fesztivál mostantól évente folytatódhat, újabb és újabb zenekarokat hívhatnak meg, de folytatódhat az együttműködés Philippe Herreweghével is. Elárulta: jövő márciusban egy méltatlanul elfeledett francia barokk darabnak, Jean-Joseph de Mondonville Isbé című operájának bemutatását és lemezfelvételét tervezik.

Fotó: Fidelio.hu

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria