Restaurálták a vatikáni Feltámadás-szobrot

Kitekintő – 2012. április 23., hétfő | 13:12

Újra eredeti szépségében látható az olasz szobrász és festőművész, Pericle Fazzini 1977-ben készült bronz szoborcsoportja, amelyet a hívek a vatikáni VI. Pál terem pódiumáról ismerhetnek, és amely évtizedek óta díszíti a Nervi teremben megtartott pápai kihallgatásokat és más rendezvényeket.

A Feltámadást ábrázoló mű Montini pápa kívánságára készült azzal a céllal, hogy a legfontosabb üzenetet, Krisztus feltámadását hirdesse. A 20 m hosszú, 7 m magas és 4 m széles alkotás a feltámadás pillanatát jeleníti meg a halált jelképező száraz ágak, gyökerek kaotikus zűrzavarából kilépő Jézus-alak által. Fazzini művében jelentős szerepet játszik a szél: a bronzból készült ágak rendezetlensége a szél fúvását érzékelteti, könnyeddé téve a nehéz, fémből készült szobrot. A Szentlélek szimbóluma, aki megszabadítja Krisztust és vele együtt az egész világot a haláltól.

Antonio Paolucci professzor, a Vatikáni Múzeumok igazgatója a restaurálásról tartott sajtókonferencián az elmúlt század talán legtöbbek által látott művének nevezte Fazzini Feltámadás című szoborcsoportját, amely az olasz művész legismertebb alkotása. Paolucci professzor a következő szavakkal jellemezte az alkotást: „Égő feltámadás a bronz és arany lángjaiban, az égő csipkebokor biblia jelenetét juttatja eszünkbe”.

Fazzini a XX. század egyik legnevesebb olasz szobrásza, a közép-itáliai Marche tartományban született 1913-ban, és 1987-ben hunyt el.

A bronz műalkotás restaurálása 2011 szeptemberétől négy hónapon keresztül tartott, a Vatikáni Kormányzóság és a Vatikáni Múzeumok együttműködésével valósult meg.

Fazzini alkotása szimbolikus mű, mivel szakít a krisztusi ikonográfia hagyományával, és új ábrázolásmódot állít elénk -  nyilatkozta a Vatikáni Rádiónak Saverio Carillo, a restaurálás tudományos felelőse. Elmondta: a restaurálás újból visszaadta a szoborcsoportnak eredeti színezetét, amellyel a művész megálmodta, és amelyet csak most, a restaurálást követően lehet valóban felfedezni. Különleges eleme az alkotásnak, hogy a bronz formák balról jobbra mutatnak tonalitásbeli változást, ezáltal is érzékeltetve a szél járását, amelyet a Krisztus alakon is fel lehet fedezni. A szoborcsoportot szemlélve a néző főszereplőjévé válik a feltámadásra és a reményre irányuló várakozásnak, amely a Feltámadt Krisztusban teljesedik be – magyarázta Carillo professzor.

Vatikáni Rádió/Magyar Kurír