Színekben él – Alex Webb fotográfus kiállítása a Műcsarnokban

Kultúra – 2017. április 2., vasárnap | 13:02

Első ízben rendeztek kiállítást Magyarországon Alex Webb amerikai fotográfus munkáiból. A Műcsarnokban április 9-ig látható „A fény szenvedése” című tárlat majd harminc év munkásságából, művészi, szocio-, street- és dokumentumfotókból válogat.

A kiállítás a modern színes fotográfia úttörőjeként számon tartott Alex Webb első átfogó monográfiáját mutatja be hatvanhárom képben. Webb a hatvanas években fekete-fehér fotókkal kezdte pályáját. A hetvenes évek közepén a társadalmi kiszolgáltatottság, az anyagi elesettség témái jelentek meg képein, majd az évtized végére egyéni kifejezésmódját a színes fotókban találta meg. A Goethe Színtanából kölcsönzött tárlatcím – A fény szenvedése – is a színek hangsúlyára utal.

Az amerikai térségben – Haitin, Mexikóban, Kubában, Latin-Amerika országaiban és Floridában –, valamint Isztambulban készült felvételeket a fény intenzitása, az erős árnyékok, a színek vibrálása határozza meg. A művészt a kultúrák találkozása, a határhelyzetek izgatják, képei hangulatok, benyomások, érzületek megmutatásával képezik le a valóságot.

A kiállítóteremben a kurátor tematikus rendben helyezte el az alkotásokat, így az egyes országokba többször visszatérő művész különböző korszakokban készült fotográfiái egymás mellé kerültek. A tárlaton 1980 és 2011 között készült képek szerepelnek.

Webb fotózott Haitin a Duvalier-rezsim összeomlását követő eufóriában, majd a választásokat kísérő erőszak idején. A Kubáról készült Esperando című album képei a remény és a várakozás életérzését ragadják meg. Florida Webb számára az oda érkezők sajátos vízióinak tárháza: a déli bevándorlók az amerikai álmot kergetik, az északiakat a fiatalság, a trópusi meleg, az élvezetek vágya viszi „a napfény államába”. Az Isztambulban készült képek kultúrák – Európa és Ázsia, ősi és modern, az iszlám és a profán világ – találkozását közvetítik. A művész célja azonban nem az egyes országok életét meghatározó társadalmi, politikai viszonyok vagy a változások dokumentálása, inkább azok lenyomatait keresi az emberek mindennapi életében.

Az 1952-ben született Alex Webb a Magnum nemzetközi fotóügynökség kiemelkedő alakja. Az 1947-ben Robert Capa ötlete alapján létrehozott ügynökség fotósait erős egyéni látásmód jellemzi. A világ krónikásai ők: emberek és események megörökítői.

Webb a Harvardon tanult irodalmat és történelmet, majd 1972-től fotóművészetet a Bruce Davidson és Charles Harbutt vezette Apeiron fotóműhelyben, New Yorkban. Munkái rendszeresen megjelennek a New York Times, a Life és a National Geographic oldalain. Éveken át fotózott a Karib-térségben, Latin-Amerikában, Afrikában és Ázsiában.

Fotó: Mucsarnok.hu

Trauttwein Éva/ Magyar Kurír

Az írás az Új Ember 2017. március 26-i számának Mértékadó mellékletében jelent meg.

Kapcsolódó fotógaléria