Milyen lesz a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus monstranciája?

Hazai – 2019. március 29., péntek | 9:59

A Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus (NEK) Általános Titkársága pályázatot hirdetett a kongresszus reprezentatív monstranciájának művészi tervezésére és elkészítésére. A kétfordulós pályázat lezárult, a zsűri meghozta döntését, a győztes terv kivitelezése megkezdődött.

A 2020-ban megrendezendő Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus előkészületének látványos része az új, alkalmi monstrancia elkészítése. A rendezvényt szervező NEK Titkárság 2018 februárjában nyílt, kétfordulós pályázatot írt ki az ötvösművészeti tárgy terveinek elkészítésére. A zsűri feladatát Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek vezetésével liturgiában, művészettörténetben és tárgyalkotásban jártas tagok látták el. A zsűri tagja Fábry Kornél, a NEK főtitkára; Füzes Ádám, az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye Egyházművészeti Bizottságának elnöke; Dragonits Márta belsőépítész, az Ars Sacra Alapítvány elnöke, a NEK művészeti albizottságának elnöke; Kontsek Ildikó művészettörténész, múzeumigazgató, a NEK művészeti albizottságának tagja; Lipóczki Ákos DLA, ötvösművész, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Tárgyalkotó Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense; Varga Péter DLA ötvös, restaurátorművész, a Magyar Művészeti Akadémia Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozatának rendes tagja volt.

A zsűri egyhangú döntése értelmében Lenzsér-Mezei Kata építész, ötvösművész koncepciója került ki győztesen. A végső formájában elfogadott monstrancia 2019 szeptemberében készül el.

A pályázatban benyújtott tervdokumentáció digitális képek, életnagyságú modellek, anyagminták és műszaki dokumentáció formájában tudta meggyőzni a szakértőket arról, hogy a végső mű megfelel majd a liturgikus céloknak, a rendezvény célkitűzéseinek és a kortárs esztétikai igényességnek.

Lenzsér-Mezei Kata monstranciája a hasonló szakrális ötvösművek hagyományos felépítését követi. A talapzat és a (nodusszal, vagyis a fogást megkönnyítő, középen szélesedő gombbal ellátott) szár felett a legszentebb szentséget glóriaszerűen öleli körül a napsugarakat idéző aranyozott üvegkorong, amelyet kívülről fémkeret övez. Az Oltáriszentség külső védelmét egy mindkét oldalról átlátszó üveggel lezárt szentségház biztosítja. A nagy monstranciából egyszerű mozdulattal kivehető az önálló talapzattal, szárral ellátott középső rész, az ostyát tartalmazó kis úrmutató. A talapzat és a körbefutó fémkeret anyaga dörzscsiszolt nemesacél. A változatos felületkidolgozás és üveg társítása figyelemreméltó hatást kelt. A kivehető úrmutató selyemfényűre polírozott ezüstből, míg az ostyához legközelebb kerülő szentségház magas fényű aranyozott ezüstből készül. Az elkészítés során két rétegben aranyat hordanak majd fel a látványterven látható víztiszta üvegkorongra. A szárba kék színű üvegbetét kerül, ami elölről és hátulról fényesen csillog, oldalról viszont matt felületen törik majd meg rajta a fény.

A feliratok és egyéb motívumok süllyesztett, illetve síkban tartott arany berakásként jelennek majd meg. A kisebbik talapzaton csak keresztek, a nagyobb talapzaton az A [alfa] és Ω [omega] betűk is szerepelnek. A hosszú száron a kongresszus mottója („Minden forrásom belőled fakad”) lesz olvasható magyar és latin nyelven. A készítés idejét és alkalmát az arany kapszula körirata fogja megjelölni:

„+LII.+CONGRESS+EUCHARISTIC+INTERNAT+BUDAPEST+2020”

A monstrancia teljes magassága 157,5 centiméter, ebből a kivehető rész 70,5 centiméter.

Forrás és fotó: NEK Titkárság

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria