Félek, hogy megfagy – Így segíthetünk jól a hajléktalanokon

Hazai – 2019. január 31., csütörtök | 11:13

A téli krízisidőszak kezdete óta 1007 hívás futott be a Magyar Máltai Szeretetszolgálat diszpécserközpontjához. Az alábbi beszélgetést a segélyszervezet szolgálatot teljesítő munkatársai jegyezték le.

Ez a beszélgetés azon esetek közé tartozik, amikor a telefonáló valóban segít, nem csupán a lelkiismeretét akarja megnyugtatni egy hívással.

Diszpécser: Máltai Szeretetszolgálat, diszpécserszolgálat, jó estét kívánok! Miben segíthetek?

Járókelő: A Budafoki úton láttam egy hajléktalan férfit, és szeretném, ha kijönnének hozzá, mert nagyon hideg van, és félek, hogy megfagy.

– Hol látta pontosan a hajléktalan személyt?

– Hááát, … a Bertalan Lajos utcán jöttem végig, és onnan tovább a Budafoki úton. Nem látok házszámot. Nem ismerem a környéket, talán száz méterre lehet a Bertalan Lajostól.

– Melyik kerületről van szó?

– 11. kerület, azt hiszem.

– Hogyan tudjuk beazonosítani a helyszínt? Mit lát maga körül?

– Egy elektronikai üzlet van a sarkon. Tulajdonképpen ez egy ilyen beugró két épület között. Parkolnak itt autók, és egy telefonfülkét is látok.

– Nézem közben az interneten térképet… Igen, megtaláltam. A Budafoki út 10. szám alatt van. Rendben. Milyen testhelyzetben van a férfi? Milyen a ruházata? Van takarója?

– Már továbbjöttem. Az előbb a falnál feküdt. Úgy láttam, csak egy kabát van rajta, és nincs alatta semmi. A puszta földön fekszik.

– Megkérhetem arra, hogy odamenjen hozzá? Meg tudná őt szólítani? Megkérdezné a nevét?

– Ne haragudjon, sietnem kell. Miért fontos ez? Az a lényeg, hogy utcán van, nem?

– Ahhoz, hogy segíteni tudjunk rajta, tudnunk kellene néhány dolgot.

– Egy pillanat, visszamegyek hozzá.

A háttérben hallatszik: „Jó estét, nem fázik?” „De, nagyon fázom!” „Hívtam magának segítséget. Megmondaná a nevét?” „László. Kovács László vagyok.” „Szeretne bemenni valami meleg helyre?” „Hát, az jó lenne!”

– Kovács Lászlónak hívják. Azt mondja, hogy szeretne valahova bemenni.

– Köszönöm, hogy megkérdezte. Ismerjük őt, időnként előfordul ezen a területen. Kérem, hogy nézze meg, hogy lát-e valami sérülést rajta. Ön szerint fel tud kelni a földről? Lábra tud állni?

– Szerintem igen. Bár van mellette egy üres flakon. Lehet, hogy ittas?!

– Előfordulhat, bár tudott vele beszélni, szóval együttműködőnek tűnik. Megkérdezné, hogy be tud-e menni egyedül a szállóra? Azt látom a nyilvántartásban, hogy két héttel ezelőtt egy közeli intézményben aludt.

A háttérben hallatszik: „László, azt kérdezik, hogy be tud-e menni szállóra egyedül.” „Nem tudom, nagyon nehezen tudok menni. Fáj a lábam. Még lehet, leszállítanak a buszról is…”

– Azt hiszem, nem fog tudni elmenni sehova. Fáj a lába, nem tud gyalogolni. Várjon! Most felállt. Nehezen áll a lábán, de azért rágyújtott. Nem tűnik úgy, hogy komoly baja lenne.

– Köszönöm, akkor mentő hívására nincs szükség. Értesítem a krízisautós kollégákat, körülbelül 20 perc múlva érkeznek oda. Meg tudja esetleg várni őket?

– Kedves Hölgyem, eléggé késésben vagyok. Kb. 10 percet tudok várni, de aztán mennem kell.

– Köszönöm! Kérem, szóljon a férfinak, hogy érkezik a segítség, és várja meg a máltai autót.

– Rendben.

– A nevét és a telefonszámát meg tudná adni, kérem, ha szükség lenne rá, visszahívhassuk önt?

– Mondom …

– Köszönjük, hogy telefonált. Kérem, mondja meg a férfinak, hogy ne menjen sehova, mert szállóra fogjuk vinni. Köszönjük a segítségét! Viszonthallásra.

– Viszonthallásra.

* * *

A budapesti hajléktalanellátó diszpécserközpont a 06 (1) 338–41–86-os telefonszámon hívható.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat öt jó tanácsa azok számára, akik segítséget hívnak hajléktalan emberekhez:

1. A bejelentő maradjon higgadt, szánjon időt a segítségnyújtásra, álljon meg a helyszínen, győződjön meg a pontos címről, és onnan telefonáljon. Adja meg a telefonszámát, hogy szükség esetén visszahívhassák.

2. Szólítsa meg a hajléktalan embert. A diszpécser segít abban, mit kell kérdeznie, közben vizsgálja meg a környezetet: vizes-e a ruhája, van-e sérülése.

3. A diszpécser kérdéseire próbáljon meg pontos választ adni. Szóljon, ha bizonytalan valamiben.

4. Legyen türelmes, amíg a diszpécser utánanéz a háttér-információknak, beazonosítja a területet, egyértelműsíti a bejelentőtől kapott részleteket. Ez több percet is igénybe vehet. Előfordulhat, hogy a diszpécserek egyszerre több ügyet koordinálnak.

5. Ha valamilyen sürgős teendő adódik a helyszínen, kövesse a diszpécser iránymutatását.

Forrás és fotó: Magyar Máltai Szeretetszolgálat

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria