Megjelent a Szimfónia program kézikönyve

2016. január 29. péntek 16:16

A zenét szociális eszközként alkalmazó módszer eddigi tapasztalatait a program munkatársai kézikönyv formájában foglalták össze, ami elérhető a programban részt vevő iskolákban és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat intézményeiben.

A kiadvány módszertani segítséget nyújt a hátrányos helyzetű gyerekeket felzárkóztató program elindításához és működtetéséhez.

A nyomorból kivezető út az iskolában kezdődik Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke szerint, és ezt támasztják alá a Szimfónia program szakemberei is, akik a gyakorlatban tapasztalták meg a zene felemelő és megtartó erejét. A zenetanulást szociális eszközként alkalmazó módszer ugyanis nem tehetségeket keres, hanem a hátrányos helyzetű, gyakran magatartási gondokkal és tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek nyújt kapaszkodót, hogy megerősítést kapjanak, javuljon iskolai teljesítményük, és növekedjen az esélyük a továbbtanulásra. A program szakemberei egy módszertani kiadványban foglalták össze tapasztalataikat – a következő időszak hasonló programjaiban részt vevők számára.

A kezdeményezés Venezuelából ered, ahol El Sistema, azaz „A rendszer” néven ismert. A nyomorban élő gyerekek felemelésére 1975-ben indította útjára José Antonio Abreu zongorista, karmester és közgazdász. Az El Sistema örömzenélés, a zene az esélyteremtés eszköze, kitörési lehetőség. A cél eléréséhez azonban számos alapelvet szem előtt kell tartani, ezekről is részletesen szól a Szimfónia program – A zene mint szociális eszköz című kiadvány. A kötet összefoglalja a szociális, a pedagógiai és a zenepedagógiai munka helyét és szerepét a programban. Ugyanakkor elemzi az egyénekre és a közösségre való hatását, elméleti hátteret adva a módszernek.

A kézikönyv részletesen taglalja, milyen technikai és humánerőforrás-feltételei, valamint lehetőségei vannak a program elindításának, és nagy hangsúlyt fektet az együttműködések kiemelésére. A Szimfónia program ugyanis elsősorban szociális munka, melynek elengedhetetlen feltétele a kooperáció a szociális munkás, a szülők, a zenetanárok, az iskola és más, például gyermekjóléti vagy egészségügyi intézmények között. A program egyik mérföldköve a „szimfóniás” gyerekek fellépése. A legtöbben közülük nem szoktak az iskolai műsorban szerepelni, eddig legfeljebb csak közönség voltak. Számukra az iskolában vagy nagyobb hallgatóság előtt fellépni addig ismeretlen, hatalmas élményt nyújt.

A kezdeményezés mára országokon, sőt kontinenseken átívelő mozgalommá vált. Magyarországra a Symphonia Alapítvány hozta el az ötletet. A módszer kipróbálására 2013 nyarán Monoron, a „Tabán” nevű szegénytelepen adódott lehetőség, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat majd egy évtizede folytatott „Jelenlét” programjának keretében. A telepen élő gyerekeket hegedűszóval csalogatták a tanodába, és nagyon hamar igen népszerűvé vált körükben a kezdeményezés. A hangszerekkel való ismerkedéssel, az első hangok elsajátításával kezdve a nyár végére a gyerekek látványos eredményeket értek el zenei készségeik fejlődése terén, sokat javult ritmusérzékük és játékuk tisztasága, repertoárjuk számos dallammal bővült, megtanultak kottát olvasni. Másik fontos eredményként számottevő javulás volt megfigyelhető a gyerekek viselkedésében, kitartásában, koncentrációs képességében. Szeptemberben az iskolából elismerő visszajelzések érkeztek.

Az iskolába begyűrűző szociális, gyermekjóléti problémákkal az intézményrendszer önmagában nem képes hatékonyan megküzdeni. A Szimfónia program a létbizonytalanságban, súlyos nélkülözésben és nehéz családi körülmények között élő gyermekek számára kínál újszerű eszközt, melynek kulcselemei a sikerélmény, az önbizalom és a közösséghez tartozás érzésének megerősítése. A Szimfónia program gerincét a csoportos zenei foglalkozások képezik, melyek az élményalapú megközelítésen keresztül egyszerre fejlesztik a gyerekek értelmi, érzelmi és társas készségeit. Emellett a részt vevő gyerekeket és családjaikat szociális és közösségfejlesztő tevékenységekkel is segítik.

A Szimfónia program a pedagógia, a zenepedagógia, a szociális és közösségfejlesztő munka területét kapcsolja össze. A kezdeményezés alapvetése, hogy a gyerekek iskolai pályafutása nem értelmezhető önmagában, csakis az őket körülvevő családi, helyi társadalmi és szociális, gyerekjóléti, egészségügyi intézményi keretrendszerben. 

A Szimfónia program 2014 szeptemberében köznevelési intézményekben, az egész napos iskolarendszerbe ágyazva indulhatott el, európai uniós forrásból. A kezdeményezéshez a dél-dunántúli és az észak-magyarországi régióban tizenöt általános iskola csatlakozott. Magyarországon nagy hagyománya van a hangszeres zeneoktatásnak, a kóruséneklésnek. A Szimfónia program azonban nem jelent konkurenciát a hagyományos zeneiskolai hálózat számára, mivel eltérő módszertannal dolgozik, és azokat a gyerekeket szólítja meg, akik a hagyományos zeneoktatásból jellemzően kimaradnak. A program keretében minden iskolában alkalmaznak egy szociális munkást, valamint legalább egy hangszeres tanárt. A zenetanárok jellemzően csoportosan járják a tanintézményeket, tehát egyszerre több oktató tartja a hangszeres foglalkozásokat. A projektben 16 szociális munkás és 25 zenetanár vesz részt. A szakmai vezetői stábot öt fő, a projektmenedzsmentet három fő alkotja. Összesen tehát 49 ember dolgozik a programban, de törekednek önkéntes segítők minél szélesebb körű bevonására is.

Forrás: Szimfónia.Máltai.hu

Forrás: Máltai.hu

Fotó: Máltai.hu; Szimfónia.Máltai.hu; Lambert Attila

Magyar Kurír

Kapcsolódó képgaléria

Kövesse a Magyar Kurírt a Facebookon is!

Ehhez a cikkhez ajánljuk
Rovat: Hazai
Vezető híreink - olvasta már?
iranytu-dontesekhez-elsoaldozok-talalkozoja-mariagyudon
Iránytű a döntésekhez – Elsőáldozók találkozóját tartották Máriagyűdön

Közel hatszázan vettek részt a Pécsi Egyházmegye elsőáldozóinak találkozóján Máriagyűdön május 27-én. A második alkalommal megszervezett eseményre a 270 gyermeket, akik idén találkoznak először az Úrral az Eucharisztiában, szüleik és hitoktatóik is elkísérték.

09:01
pecsi-rita-az-ertekeles-nagy-hatalom2
Pécsi Rita: Az értékelés nagy hatalom

Az Új Ember katolikus hetilapban Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató, pedagógiai szakértő Életre nevelő címmel havonta jelentkező rovatot indított. Első alkalommal az iskolai év végéhez közeledve az értékelés lehetőségeit tárja elénk, hogy valóban annak a kifejezése legyen, amit értéknek tartunk.

10:58