
A Szent Imre emlékév alkalmából rendezett konferencián tudományos kutatók – történészek, zenetudósok, építészek és művészettörténészek – tárták elénk a szent kultuszának történetét, hazai és európai emlékeken keresztül a XI. századtól egészen a XX. századig.
Krónikák, legendák és a művészeti alkotások bemutatásával kísérték végig, hogyan változott Szent Imre alakja, megítélése az egyes korokban, és miként élt tovább kultusza. A konferencia célja volt tehát az Európa-szerte létező Szent Imre-kultuszról szóló ismeretek bemutatása. Az előadásokból kiderült, hogy az Árpád-házi herceg tiszteletével Nápolytól a Kárpát-medence országain át egészen Brüsszelig mindenütt találkozhatunk. A konferencia jelentőségét az is mutatja, hogy Magyarországon az 1930-31-es Szent Imre-évben foglalkoztak utoljára átfogóan Szent Imre kultuszával, amikor a tiszteletéről szóló ismereteket a nagyközönség elé tárhatták a kutatók.
A konferencia Spányi Antal megyéspüspök köszöntője után Marosi Ernő akadémikus megnyitójával kezdődött. Szabó Zoltán építész Szent Imre sírja és kultuszhelye a fehérvári Nagyboldogasszony templomban címmel tartott előadást, majd Török József tanszékvezető egyetemi tanár arról a liturgikus tiszteletről beszélt, amely a herceg alakját övezte a középkori Magyarországon. Kovács Andrea zenetudós témája: miként él Szent Imre alakja hazánk zenetörténetében. A magyar szent királyok tisztelete és ikonográfiája a XIV. század közepéig címmel tartott előadást Kerny Terézia művészettörténész. Szent Imre középkori itáliai ábrázolásait Prokopp Mária egyetemi tanár elemezte,
Szakács Béla Zsolt tanszékvezető egyetemi tanár azt vizsgálta, hogy a Magyar Anjou Legenda hogyan mutatta be a herceget.
Szent István, Szent Imre és Szent László kultuszemlékei Achenben és Kölnben címmel Barna Gábor tanszékvezető egyetemi tanár tartott előadást, Szilárdfy Zoltán áldozópap, művészettörténész arról beszélt, mi hiányzott még Szent Imre ikonográfiából. Bizzer István művészettörténész előadásából megismerhettük a Szent Imre emlékév és az újabb reprezentatív művészet szoros kapcsolatát, Igari Antal építész pedig Lux Elek székesfehérvári Szent Imre szobrának fél évszázados hányattatásait idézte fel.
A konferencia előadóit kettős cél elérésére kérték fel a szervezők. A szent tiszteletéről fennmaradt ismereteink összegyűjtése mellett a székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum 2007. augusztus 11-én nyíló nagyszabású kiállításának tudományos előkészítését is szolgálta az egész napos tanácskozás.
A konferencia egyik főszervezőjének, Smohay Andrásnak összefoglalója innen tölthető le. A Székesfehérvári Egyházmegye honlapján pedig további képek találhatók az eseményről.
A főoldali illetve a legutolsó kép Korényi Kinga és Korényi János Szent Imre ikonját ábrázolja, amely Szilárdfy Zoltán által meghatározott ikonográfiai program alapján készült.
Székesfehérvári Egyházmegye/Magyar Kurír
Képek: Berta Gábor