A számos magyar résztvevőn kívül hét európai országból érkeznek vendégek Berekfürdőre: Finnországból, Svédországból, Németországból, Svájcból, Ausztriából és Angliából, valamint várnak romániai magyar érdeklődőket is. A találkozó fő témája a bibliodráma egyik sarokköve, a test- és mozgásészlelés lesz.
Ehhez a kérdéskörhöz kapcsolódnak a bevezető elméleti megközelítések is. Németh Zoltán teológus arról beszél majd, hogyan válik „a Logosz Dia-logosszá”, Vermes Katalin filozófus és mozgásterapeuta pedig „A test éthosza” címmel foglalja össze gondolatait.
Ezt követően négy csoportban zajlanak majd a műhelymunkák nemzetközi és magyar bibliodráma-vezetőkkel, mint Ellen Kubitza, Tim Schramm és Andrea Brandhorst Németországból, Lotta Geisler Svédországból, David Tatem Angliából, valamint Eisenbarth Kriszta, Pozsár Bea és Baják Gábor Magyarországról.
A csoportmunka szintén a test- és mozgásészlelést, illetve a test és lélek viszonyával foglalkozó bibliai szövegeket helyezi a középpontba, s helyet kap benne mind a hermeneutikus, mind pedig a pszichodramatikus megközelítés.
A találkozó célja, hogy a résztvevők megismerjék egymás módszereit, széles körben megismertessék és megszerettessék a bibliodráma műfaját azokkal, akik munkájukban, illetve személyes önismereti munkájukban tanulhatnak egymástól, módszereiket gazdagíthatják a csoportmunkák és a rákövetkező ötletbörze segítségével.
Egyesületük a kongresszus alkalmából újabb szakkönyvet jelentet meg Varga Péter Pius fordításában: Ellen Kubitza és Tim Schramm: Bibliodráma – Élő istentisztelet.
* * *
Mi a bibliodráma?
A bibliodráma olyan dramatikus csoportjáték, amely arra ad lehetőséget, hogy az érdeklődők a Biblia szövegeiben rejlő üzenet mélyebben átéljék és csoportos keretben spontán-kreatívan megjelenítsék. Célja az, hogy a bibliai eseményekkel való találkozás növelje a résztvevők lelki egészségét közösségi és személyes szinten egyaránt.
A csoporttagok beszélgetés, mozgás, kreatív esztétikai megformálások és szerepjáték révén lépnek kapcsolatba a szöveggel. A játék során a bibliai történeteket intenzívebben, sokoldalúbban élhetik át, mint csupán olvasva vagy hallva azokat, hiszen saját, személyes történetük, élettapasztalataik is beépülnek a játékba. A bibliodrámában így lehetővé válik a saját élettörténet és a vallási hagyomány kölcsönös, egymást kiegészítő értelmezése.
Varga Péter/Magyar Kurír
Kép: donboscohaus.at