A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tartotta ülését a Global Round Table

Hazai – 2013. november 15., péntek | 14:56

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem adott otthont november 15-én az ún. The Global Round Table 2013. évi plenáris ülésének.

A tíz éve alapított szakmai fórumnak kifejezett célja, hogy – politikai irányzatoktól mentesen – a felsőoktatás minőségi fejlesztésének, különösen pedig a PhD képzés színvonalának előmozdítása terén alakítson ki a gyakorlatba átültethető álláspontokat. Ezek elsődlegesen Európa, azon belül pedig az Európai Unió oktatási stratégiájának rövid, közép és hosszú távú meghatározásához nyújthatnak alapvető segítséget. Hozzájárulhatnak az egyes államok felsőoktatása minőségbiztosítási szempontjainak rögzítéséhez; valamint iránymutatást adnak az egyes rektori konferenciáknak és egyetemeknek, továbbá az innováció szereplőinek.

A konferenciát Gilbert Fayl, a Global Round Table elnöke, Szuromi Szabolcs, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem rektora és Bazsa György, az Országos Doktori Tanács, ill. a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság korábbi elnöke által elmondott nyitó gondolatok vezették be. Szuromi Szabolcs emlékeztette a jelenlevőket arra, hogy november 15-e egyúttal Nagy Szent Albert emléknapja, akit következetesen „doctor universalis”-ként szokás említeni. A párizsi, majd kölni professzor tudáskincse jól szimbolizálja azt a 13. századi egyetemi oktatást, amelynek legjelentősebb alakja – Nagy Szent Albert tanítványa – Aquinói Szent Tamás. Ez az oktatási rendszer teremti meg azt az alapot, amelyen az európai típusú felsőoktatási rendszer szerte az egész világon mindmáig nyugszik.   

A harminchárom felsőoktatási szakember eszmecseréjének fókuszában a felsőoktatás finanszírozásának, a doktori hallgatók tudományos teljesítményének és az egyes intézmények minőségi igényeinek összefüggése állt. A kerekasztal egyeztetést lezáró javaslat-szövege kitér arra, hogy a doktori iskolák kiemelt minőségének biztosításához elengedhetetlen azok nemzetközi jellege; az olyan meghatározott kutatási területek, amelyeken belül az adott iskola nemzetközi szinten is vezető szerepet tud betölteni. Mindezt megfelelő infrastrukturális háttér kell, hogy segítse, amely kiegészül az akadémiai szférán kívüli további hálózati rendszerrel, beleértve a múzeumokat, levéltárakat, de akár az ipar területén működő intézményekkel. A tárgyaló felek nagyon fontosnak tekintették az intézményi autonómiát, valamint hogy a doktori iskolák között komoly és aktív kapcsolat alakuljon ki a hallgatók cseréjének területén: ez jelentősen erősítheti az EU-n belül működő doktori képzés hatékonyságát.

PPKE/Magyar Kurír