Útravaló – 2020. december 8., A Boldogságos Szűz Mária szeplőtelen fogantatása

Nézőpont – 2020. december 8., kedd | 5:00

Napról napra közreadjuk a napi olvasmányokhoz, illetve az adott nap szentjéhez kapcsolódó gondolatokat az Adoremus liturgikus kiadványból. Decemberben Földi István pápai esperes plébános ad útravalót.

A Szeplőtelen Szűz ünnepe tökéletes összhangban van az ádventtel. Miközben a Megváltó születésének napjára készülünk, arra gondolunk, aki bűn nélkül fogantatott, hogy a Megváltó édesanyja legyen. A Jézusra vonatkozó ígéret magában foglalja a Máriára vonatkozó ígéretet is. Isten, miután megátkozta a kísértőt, kijelentette: „Ellenkezést vetek közéd és az asszony közé, a te ivadékod és az ő ivadéka közé. Ő széttiporja fejedet, te meg a sarkát veszed célba.” Máriával kezdődik meg ez az ellenkezés. A győzelem pedig akkor születik meg, amikor Mária ivadéka, Jézus megjelenik a világban, és halálával lerombolja a bűnt és annak minden következményét. Mária hivatása így az üdvösségtörténet központjában helyezkedik el. Ő a Megváltó édesanyja, ugyanakkor az első megváltott, aki Jézus érdemei által mentes volt a bűn árnyékától.

Kiváltsága elsősorban mégsem abban áll, hogy léte első pillanatától kezdve mentes volt a bűntől, hanem hogy kegyelemmel teljes volt. „Jézus Anyja hozta világra a mindent megújító Életet, Isten pedig megajándékozta őt nagy méltóságához illő adományokkal… A názáreti Szűz fogantatásának első pillanatától teljességgel egyedülálló szentség ajándékával tündökölt.”

Gábor angyal köszöntése – „Üdvözlégy, kegyelemmel teljes, az Úr van teveled” – Mária szeplőtelen fogantatásának legvilágosabb bizonyítéka. Mária nem volna teljes értelemben „kegyelemmel teljes”, ha csak egy pillanatra is érintette volna őt a bűn. Belegondolunk, hogy Mária a szeretet és a kommúnió milyen magaslataira jutott el: „messze fölötte áll minden mennyei és földi teremtménynek.”

Isten áldásában és kiválasztásában Mária foglalja el az első helyet, ő ugyanis az egyetlen, abszolút értelemben véve szent és szeplőtelen teremtmény. Isten még arra is ügyel, hogy olyan dologban, mint a névadás, érvényesüljön az ő akarata. Jézusnak és Keresztelő Jánosnak angyal által ad nevet. Máriának nem adott nevet, nem küldött angyalt, nem nyilvánította ki látomásban szándékát. Elfogadta, ahogy szülei elnevezték. Ha Fia édesanyjánál Isten nem tartotta szükségesnek a különleges beavatkozást, miért várod, hogy Isten a te életedbe beavatkozzon? Figyeld a dolgok mindennapi menetét, és meglátod, hogy Isten ráfigyeléssel és szeretettel intézi, irányítja őket.

Ezen a napon dicsérjük Istent a csodáért, amit Máriában véghez vitt. A csoda megszakította az Ádám valamennyi gyermekét megkötöző eredeti bűn láncát, és Máriában már Jézus születése és az üdvösségmű történelmi beteljesedése előtt létrehozta az üdvösséget. Mária így megnyitja a megváltottak sorát. Vele kezdődik el az üdvösségtörténet, és maga is közreműködik benne, amikor világra szüli Jézust, aki minden embert üdvözíteni fog. Ez az isteni terv egyedülálló és kivételes módon Máriában valósult meg, de az Isten által meghatározott mértékben minden egyes hívőben is valóra kell válnia.

Ezért nincs más feladatod, mint hogy életedet Máriához igazítsad, utánozd őt a kegyelem iránti hűségben, az Isten iránti állandó nyitottságban. És amint Máriában a kegyelem teljessége az Isten és az emberek iránti szeretetben bontakozott ki, ugyanígy kell növekednie benned az Isten és az emberek iránti szeretetnek.

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria