A gyűlölet, amit adtál – Sorogoyen és Mungiu új filmje a békés együttélés lehetetlenségéről

Kultúra – 2023. május 22., hétfő | 12:53

Megroppanó világhelyzetben szeretünk menedéket keresni és elbújni: saját hiteinkbe, egy magunk teremtette privát édenbe vagy az egyéni boldogság biztos sáncai mögé. Hogy mindez lehet akár egy gondosan kiagyalt hazugság is? Legtöbbször nem zavar minket.

Két, nemrég bemutatott film azonban nem hagyja nyugodni a békességre vágyókat: Rodrigo Sorogoyen és Christian Mungiu Európa két, viszonylag távoli pontjáról hoz vérfagyasztó látleletet jelenkorunk kisközösségeinek gyűlölködéséről, ráadásul igaz történetek alapján.

A hazájában díjakkal elhalmozott, itthon még februárban debütált Szörnyetegek nyitójelenete csaknem a játékidő kétharmadáig talányos marad: két férfi veszélyes táncot jár egy zabolátlan lóval, majd a kamera a legyűrt állat szájára közelít. A lélegzet fennakad, s aztán egy galíciai hegyi falu borús képei tűnnek fel a mozivásznon. Ide költözött két évvel ezelőtt Antoine (Denis Ménochet) és Olga (Marina Foïs) Franciaországból, hogy nagyvárosi életüket hátrahagyva biokertészetet indítsanak, és megőrizzék a paradicsomi táj érintetlenségét. A szomszédok gyanúsan méregetik őket, különösen két testvér, akik ott kötnek beléjük, ahol csak tudnak. Xan (Luis Zahera) és Lorenzo (Diego Anido) a napi robot után többnyire a kocsmában eresztik ki a gőzt, szájhősködésükre „a francia” eleinte csak legyint. Aztán amikor valaki megmérgezi az öntözőkútját, kézikamerát vesz magához.

Ennek zaklatott felvételei csak pillanatokra tűnnek fel előttünk, ám a spanyol rendező kimért képeivel és kihagyásos elbeszélésmódjával így is robbanásig tudja fokozni a feszültséget. A rutinos thrillerdramaturgia ezúttal azonban valami sokkal ijesztőbbel szolgál: tehetetlen tanúi vagyunk annak, hogy miként fajul tettleges erőszakig egy gyanakvásból, frusztrációból és kölcsönös félreértésből épülő konfliktus. A tét ugyanis maga az élet, legalábbis ahogy azt a felek elképzelik:

az értelmiségi házaspár sajátos „ökológiai vezeklésként” óvná a természetet, az évszázadok óta kilátástalanságban tengődő helyiek meg egyszerűen pénzt akarnak – s vele a fogyasztói hedonizmus ócska paródiáját.

A Szörnyetegek, miközben fő témája mellett üdítő árnyaltsággal beszél a vidéki és a városi ember habitusának különbségeiről vagy a kölcsönös idealizálás veszélyeiről, egy kulcsjelenetben irányt vált, és ezután is képes tartani a szintet.

Témaválasztásában, hangütésében és dramaturgiai fogásaiban hasonlót kísérel meg Christian Mungiu, a román újhullám talán legfontosabb rendezője új nagyjátékfilmjében, melynek címe önmagában is talányos: az R.M.N. ugyanis jelentheti Románia országnevét, utalhat a román, magyar és német szavakra, valamint rövidítése az MRI-vizsgálatnak, melynek során az agyműködés biokémiai rendellenességeit kutatják. A nyitány ezúttal is különös történései után a Németországban dolgozó, szász és román gyökerekkel rendelkező Matthias (Marin Grigore) társává szegődünk: a férfi karácsony előtt otthagyja a munkahelyét, és hazautazik erdélyi szülőfalujába. Megkeresi elhidegült feleségét és közös fiukat, s felveszi a kapcsolatot korábbi ismerőseivel, köztük egykori szeretőjével, Csillával (Judith State), aki időközben a helyi péküzem ügyvezetője lett. A cég éppen állást kínál, ám mivel a helyiek közül senki sem jelentkezik (s az EU-s pályázati határidő is szorít), végül két Srí Lanka-i vendégmunkást vesznek fel. Erre kitör a botrány.

A tavaly Cannes-ban versenyzett R.M.N. talán még ráérősebben vázolja fel alapkonfliktusát, mint párfilmje: eleinte a sodródó Matthias szemszögéből ismerjük meg az idilli felszín alatt fortyogó indulatokkal terhes falucskát.

Az elegánsan jelzett többnyelvűség, az eltérő kulturális gyökerek és az egyéni gazdagodás ígérete olyan békét teremt a lakók között, amelyről csak a játékidő közepén derül ki, mennyire hamis.

A filmek további közös vonása, hogy az idegengyűlölet és a multikulturalizmus dilemmáin túl mindkettő ravasz természetábrázolással él: a kezdetben turistacsalogatónak tűnő „éden” illúziója hamar szertefoszlik, a közeli erdő szikár, részvétlen fái inkább szereplőink egyre sötétedő lelkivilágát tükrözik, s közelgő tragédiát sejtetnek.

Sorogoyen és Mungiu alkotásában is van egy-egy megrázó csúcsjelenet, ami mély keserűséggel rögzíti korunk emberének végzetes kommunikációképtelenségét.

Legyen az ideges kocsmai szóváltás vagy gyorsan eldurvuló lakógyűlés, a tanulság egyértelmű: nemhogy demokráciát gyakorolni, még egymást meghallgatni is képtelenek vagyunk. Marad a gyűlölet, amit adtál – és amivel én is fizetek, hetedíziglen.

Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek (As bestas), Arcadia Motion Pictures, 137 perc, 2022.
Christian Mungiu:
R.M.N., Mobra Films, 125 perc, 2022.

Szerző: Paksa Balázs

Magyar Kurír

Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2023. május 14-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg. 

Kapcsolódó fotógaléria