KÉPGALÉRIA – klikk a képekre!
Lendület, divat, tisztaság, szépség, keresztény értékrend, magabiztosság, női önbecsülés – fogalmazza meg célkitűzéseit a Pure Fashion. Felmerülhet a kérdés, lehet-e mindez egy csomagban? Budapesten, a Balassi Intézetben kilencedik alkalommal rendezett, a lányok kétéves képzését lezáró gála a bizonyíték, hogy igen.
Óvári Kata, a Pure Fashion program magyarországi vezetője köszöntőjében beszámolt a 2007 óta működő mozgalom elmúlt évének eredményeiről, újításairól. Ki kell emelni, hogy 2014-ben nőtt a Pure Fashion család, Kecskeméten és Győrben is elindultak képzések. Részvételükkel idén első ízben országossá szélesedett ki a gála. Új elemmel gazdagodott a képzési program is: az anya-lánya teaház sikeresnek bizonyult.
A gálát a program fővédnökségét vállaló Habsburg-Lotharingiai Christiana, a Pure Fashion egyik alapítója és támogatója nyitotta meg. Köszöntőjében hangsúlyozta a Pure Fashion missziójának fontosságát: a lányokat felkészítik arra, hogy a bennük lévő értékeket, erőt meg tudják mutatni.
Ma nagy feladat a sebek begyógyítása a társadalomban, amiben a nőnek meghatározó szerepe van – fogalmazott, rámutatva arra, milyen szorosan összekapcsolódik az egészséges társadalom és az egészséges nő.
A gálán megjelent Kormosné Debreceni Zsuzsanna, a Szociális, Család- és Ifjúságügyekért Felelős Államtitkárság Családpolitikai Főosztályának vezetője, részt vett továbbá Jacinta Curran, a Regnum Christi megszentelt életet élő közössége közép- és kelet-európai régiójának főnöknője. A képzésüket záró lányokat nagy számban elkísérték családtagjaik, barátaik. Az idei gálán bemutatkozott Bráz Szilvia fiatal divattervező: a közönség Sylber elnevezésű, a Pure Fashion számára tervezett kollekciója ősbemutatóját láthatta.
Korunkban nem egyszerű feladat nőnek lenni. Nagyon határozott elvárást közvetítenek a médiumok, milyennek kell ma lenni a „jó nő”-nek, s a lányoknak nehéz megtalálni a középutat a szélsőségek között – foglamazta meg a gálán Jana Szargiej, a Regnum Christi Németországból érkezett önkéntese.
Kérdésünkre Óvári Kata elmondta, a lányok a képzés során nagy változást élnek meg. Olyan témákat érintünk, olyan helyzetekben adunk élményeket, melyek elgondolkodtatják őket önmagukról, meggyőződésükről, és arról, hogyan tudják ezt vállalni.
A képzés íve nem zárul le a kétéves programmal – hangsúlyozta a vezető. – A lányok kezdenek magabiztosabbak lenni abban, hogy kik ők, milyen értékeik vannak, merre tartanak. Komoly belső építkezés zajlik, és ez hozza meg az eredményt, ami kisugárzik.
Óvári Kata elmondta, a Pure Fashion egyik tagadhatatlan vonzereje a divat, ami korunkból is következik: természetes a vágy, hogy minden lány szép akar lenni, nem szabad ezt véka alá rejteni.
Megtudtuk továbbá a program magyarországi vezetőjétől, hogy elindult a koordinátorok képzése is. Idén tizenöten vettek részt ezen. Ők lesznek azok, akik később továbbviszik a programot. A már végzettekkel a szervezők folyamatosan tartják a kapcsolatot, mert az a céljuk, hogy nagy, összetartó csapat maradjanak. A képzést két-három éve befejezett lányok csatlakozhatnak a Pure Action elnevezésű „kávéházi” csapathoz, mely rendszeresen ad alkalmat találkozásra, valamint a lányok önkéntesként bekapcsolódhatnak a Pure Fashion tevékenységébe.
A Pure Fashion célcsoportját a 14–16 éves korú lányok alkotják. Ők jelenlegi társadalmi-gazdasági viszonyaink közepette több szempontból is kihívások elé állított csoportot alkotnak, másfelől a jövő társadalmának meghatározó szereplői, akik a családok alapkövei lesznek. A lányokat saját nyelvükön szólítják meg, egy számukra érdekes témán, a divaton keresztül. Innen vezet a „mélyebb vizekre” a sokoldalú Pure Fashion program. Teret, eszközöket és megtartó közösséget nyújt a lányok részére, hogy felfedezhessék női hivatásuk szépségét és az azzal járó felelősséget.
A kétéves képzés során foglalkoznak a külső-belső szépség, férfi-női szerepek, szabadság, döntések, felelősségvállalás kérdéseivel, az egészséges életmóddal, önismerettel. Ez utóbbi terén kiemelt figyelmet fordítanak a lányok erősségeire, a konfliktuskezelésre. A kurzus önismereti részét összegző „életcélok és stratégiaépítés” témakör pedig már a jövő felé tekint. Hangsúlyos téma a szerelem és párkapcsolat is, külön alkalmat szentelnek a „Hogyan mondjunk nemet?” kérdésnek. És ugyancsak önálló téma a programon belül a time management (jó időbeosztás). Fontos terület továbbá a szociális érzékenységet erősítő, úgynevezett angyalnap. Divattal foglalkozva a résztvevők felvetik a stílus és az egyediség kérdését is. A kommunikációs készségek fejlesztése és az etikett ismerete ugyancsak fontos terület a kétéves képzésben.
A témák gyakorlati résszel párosulnak, így a képzés kozmetikai és bőrgyógyászati tanácsadást, mozgáskultúra-fejlesztést, mini főzőkurzust is nyújt. Mindennek célja, hogy megéreztesse: nőnek lenni jó, és hivatást jelent. A programok segítenek felismerni a személyiség értékeit, és meg is erősítik ezeket – egy olyan értékrendet alapoznak meg, amelyre a résztvevők később építhetnek életük során.
A Pure Fashion módszertanának alapját a Regnum Christi apostoli mozgalom ifjúsági programokban alkalmazott szemléletmódja képezi: a kamaszok kérdéseiből indulnak ki, és élmények nyújtásával próbálnak segíteni nekik abban, hogy megtalálják a válaszokat, és saját tapasztalataik alapján meghozzák döntéseiket.
Az Egyesült Államokból elterjedt Pure Fashion program jelenleg közel húsz országban működik, 2007 óta Magyarországon is. Képzéseit hazánkban az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatja, így tudták 2012-ben országos szintűre emelni a vezetőképzést. A budapesti és a győri helyszín mellett 2014-ben Kecskeméten is elindult az alapkurzus, és tervezik egy veszprémi és egy beregszászi csapat létrehozását.
Fotó: Lambert Attila
Trauttwein Éva/Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria