November 29-én a Fülöp-szigetek elnöke, ifjabb Ferdinand Marcos (Bongbong Marcos) felszólított Noralyn Babadilla, a Hamász által elrabolt másik Fülöp-szigeteki állampolgár szabadon bocsátására, és megerősítette, hogy nincs más honfitársa az iszlám terrorszervezet fogságában.
A figyelem azonban nem csak a Gázai övezetre irányul: több tengerész, köztük tizenhét Fülöp-szigeteki állampolgár tartózkodik egy izraeli hajótulajdonos Galaxy Leader nevű teherhajójának fedélzetén, amelyet jemeni húszi lázadók foglaltak el november 19-én Jemen vörös-tengeri partjainál. A Fülöp-szigeteki külügyminiszter szerint a hajó izraeli tulajdonban van, de üzemeltetője nem izraeli társaság, és a Bahama-szigetek zászlója alatt közlekedett. A Gázai övezetben kitört háború kezdetétől a húszi lázadók szolidaritást vállaltak a Hamásszal, és megkíséreltek izraeli célpontokat megtámadni.
Ruperto Santos, Antipolo püspöke a Stella Maris egyházi segélyszervezet részéről aggodalmának adott hangot a helyzet miatt, és felszólította a kormányt, hogy tegyenek meg minden tőlük telhetőt, hogy biztosítsák a tengerészek szabadon bocsátását. „Folyamatosan imádkozunk azért, hogy kormányunk képviselői ne fáradjanak bele minden lehetséges eszköz feltárásába, hogy lehetőséget találjanak elrabolt tengerészeink szabadon bocsátására” – mondta Ruperto Santos püspök. Arról biztosított mindenkit, hogy imádkozik a túszokért és családjukért „ebben a fájdalmas és nehéz helyzetben. Közel állunk a családjukhoz és hozzátartozóikhoz, és Isten kezébe helyezzük ezt az ügyet” – mondta, és hozzátette, hogy a Stella Maris hálózat papjai a szentmisék bemutatásakor imádkozni fognak a túszok szabadon bocsátásáért. „Buzgón imádkozzunk Istenhez, és még inkább bízunk Őbenne, hogy tengerészeink megmenekülnek, és épségben hazatérnek.”
Az izraeli kereskedelmi hajó elfoglalása a közel-keleti konfliktus újabb színterét emeli a figyelem középpontjába: megmutatja, hogy ennek a háborúnak milyen regionális kihatásai lehetnek. A Jemen északi részét és a Vörös-tenger partvidékét ellenőrző húszi lázadók „törvényes célpontnak” nyilvánítottak minden, a Vörös-tengeren áthaladó izraeli hajót. A Galaxy Leader 25 fős legénységével Törökországból Indiába tartott, és a Ray Car Carriers nevű társasághoz tartozik, amely Abraham Ungar izraeli vállalkozó tulajdona, aki az Ungar Holdings Ltd., Izrael egyik vezető építőipari vállalatának tulajdonosa is.
A húszi lázadók csak az egyik olyan csoport, mely a közel-keleti térségben a palesztinok oldalán áll. „A hajó elfoglalása válasz a Gázai övezetben és Ciszjordániában a palesztin testvéreink ellen elkövetett szörnyű tettekre. Ha a nemzetközi közösséget érdekli a térség biztonsága és stabilitása, akkor véget kell vetnie Izrael Gázai övezet elleni agressziójának, ahelyett, hogy a konfliktust kiterjesztené” – nyilatkozta a húszi katonai szóvivő. A húszi milíciák közölték, hogy a hajót Izraelhez fűződő kapcsolatai miatt foglalták el, és arra figyelmeztettek, hogy folytatják nemzetközi vizeken az izraeli kötődésű vagy izraeli tulajdonban lévő hajók megtámadását a Gázai övezetben történő, Hamász elleni izraeli hadjárat végéig.
A teherhajó elfoglalása azt mutatja, hogy a Vörös-tenger máris új geopolitikai jelentőségű háborús frontot jelent, mivel itt valamennyi nagyobb regionális és világhatalom érdekelt, melyek potenciálisan sebezhetők a hajózás szabadságában, különösen a kereskedelmi hajózásban és a vízi személyszállításban. Ebben az összefüggésben Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek és Izrael most külön-külön ugyanazokkal az ellenségekkel, például a húszikkal harcolnak, akik Jemen északnyugati része és a szomszédos tengerszakasz feletti ellenőrzés megszilárdítására törekszenek. Elemzők szerint a húszik újra megtámadhatják Máribot is, amely a 2015 óta tartó polgárháború egyik vitatott városa, és amely háborúban a szaúdi vezetésű arab-szunnita koalíció áll szemben a jemeni lázadókkal.
Fordította: Hollósi Judit
Forrás és fotó: Fides
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria