„És bűneinkről lecsúszik az árnyék” – Halmai Tamás Szálinger Balázs kötetéről

Kultúra – 2022. augusztus 29., hétfő | 14:00

Sok kortárs lírikus alkot elismerésre méltó színvonalon, de kevesen képesek önálló költői univerzum megteremtésére. Ahhoz felismerhetően egyéni vershang és tágasan öntörvényű látásmód kell. Szálinger Balázs legújabb kötete ékes ezekkel az erényekkel. Halmai Tamás költő, író, irodalmár jegyzetét olvashatják.

A klasszicizált dezillúzió („Mert bármit mutat a térkép: úgyis mindig / A mindig síró erdőn keresztül jutunk el a lesre” – Okfejtés a térképről) nem ismeretlen alapállás irodalmunkban. Adytól Térey Jánosig (sőt Nádasdy Ádámig) vonható efféle hagyományív, s az „új komolyság” fiatal nemzedékei is szívesen kísérleteznek a letisztult emelkedettség szólamaival. A Szálinger-hang elegáns melankóliája hol idillel játszik, hol szatírát érint. Oly rétegzett ez a nyelvi világ, hogy rétegei szét sem választhatók biztonsággal: játszi sejtés csak, mikor olvasunk pátoszt, mikor iróniát. (Lásd például: „Engedjétek az útjaikat járni / Hiszen mindegyik arc isteni arc / Mindegyik ujj fölfelé mutogat // És mindegyik tenyér közepén stigma” – Krisztus védi a hatalmaskodókat). Intelligens, mert önreflexív komolyság közlekedik itt hangnemek és hangulatok között („Nincs jókedvem, most csak boldog vagyok” – A táj című optimista kép).

Míg a kötet egésze a bensőleg megtapasztalt térségi jegyekből – egy (csupán) „Grammatikailag egységes ország” (Műsor) jellemzőiből – szűr le közérzeti, történelemfilozófiai, világképi tanulságokat, a szerepjátékos Mikes Kelemen-szonettek a kívülálló nézőpontját hasznosítják. (A beszélő hangsúlyosan vidéki létformája, a versek kritikus értelmiségi gondolkodása, valamint a paradigmákba nem kéredzkedő versnyelv és a könyv magánkiadásban megjelentetése: mind ezzel összecsengő tényezők.) E versekben a rímeket is mintha egy letűnt korszakhoz tapasztaná a poétika – hiszen egyebütt csupán a sorkezdő nagybetűk patinája, a strofikus szerkezetek és a jambikus lejtés éltet klasszikus formatant. A zárlatok gyakran poentírozott világossága egy érzelemdús metafizika lehetőségét csillantja elénk: „Átkunk, Néném, hogy senki sem akárki, / S többek vagyunk, mint Isten állatkái” (Mikes Kelement megbántják, de ez mindennapos); „Kérem, hogy mondja meg, merre az arra. / Menjünk el a gyönyörűszép tavaszba” (Mikes Kelemen öregkori dala).

A közéleti és történelmi érdeklődés mindig is sajátja volt Szálinger költészetének (s mindig hangsúlyos stilizációs áttételeken keresztül), az alanyi és a közösségi dimenziók – a „hazafias” és az „istenes” vershagyománnyal szembesítő műveiben – sűrűn csúsztak egybe nála. („Aztán ők is az én fájdalmam lesznek” – mondja itt a Vegyesvárosiakkal verődtem társaságba című, emlékezetes hosszúvers.) A Koncentrációban fölerősödik a lágyság, melegség, megengesztelődöttség tónusa („A szeretet lassú víz, most is itt van, / Nem ragad, de összeragaszt majd mindent” – Kis budapesti várostopográfia; „Arra gondoljatok, ez itt a dolgok ujjongó eleje” – A dolgok ujjongó eleje), mely a karcos szatirikumot fényekig árnyalja. A zavart megrendülés egy idegen halála fölött (A tegnapi motoros), a nem-emberi életformák himnuszba hajló méltánylása (A fák), az alpolgármesteri kutya sorsának kompassiós szemügyre vétele (Messze faja fölött): távlatos érzékenység jelzetei.

Egészében idézek végül egy nyolcsorost. A Vers című alkotás miniatűr szerkezetében – az egyetlen rím („rálép”–„árnyék”) váratlan törvényerejével megpecsételve – szellemi ideáink és praktikus esendőségeink kettősségére derül fény. A Föld napszakokat érlelő mozgása nemcsak a tradicionális költői szerepeket fosztja meg steril magasztosságuktól, de mindennapi létezésünk göcsörtjeit is felszínre hozza. Olyan érvénnyel, hogy alig is dönthető el, hajnalonta a felhők eszmélete ragyog föl, vagy bűneink világítanak űrökig (s ha az utóbbi, nem a megváltás munkáját segítendő-e?): „Jó lehet elméletben / Egy egész ország őrzőjének lenni – / Gyakorlatban idejár egy rigó / Inni a vízhez, és idever a nap is. // Elméletben árnyas és szent föveny, / S mind halhatatlan, aki rálép – / Gyakorlatban viszont forog a föld, / És bűneinkről lecsúszik az árnyék.”

Bár a borító tipográfiája a címet egymás alá sorolt szótagokra tagolja, így éppenséggel az összpontosítás szétbontását végzi el, ezt a megoldást az elemző hajlam önmagát sem kímélő szigoraként is értelmezhetjük, vizuális hatásából pedig a függőlegessé stilizált beszéd metafizikáját is kiolvashatjuk.

Zsebkönyv a Koncentráció, de nagy költészet lappang benne. (Hozzájutni pedig – dedikációstul – kizárólag a szerzőnél lehet: www.szalingerbalazs.hu)

Szálinger Balázs: Koncentráció.
Szerzői kiadás, Keszthely, 2022.

Fotó: szalingerbalazs.hu

Magyar Kurír

Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2022. augusztus 21-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.

Kapcsolódó fotógaléria